Bavaria oceaanwaardig?

  • andre

    Precies! En buiten dat is gewicht niet eens het belangrijkste.

    Wij zeilen op een 35-voeter van 4950 kilo. Deze wordt als zeer zeewardig beschouwd (J-109)

  • Erik S

    Wat is gedaan kan herhaalt worden zou ik zeggen maar ….

    Tijdens een rondje carieb maak je in korte tijd net zoveel zeiluren als in 10 jaar gewoon gebruik. Dus de vraag wordt ook hoe slijtage gevoelig zijn de spullen. Zoek een Bavaria zeiler met 10 jaar ervaring die flink zeilt en vraag naar zijn onderhoud/vervangingen.

    De ruimte aan boord van modernere jachten is aantrekkelijk maar voor uren-dagen-weken doorzeilen zoek je andere eigenschappen. Waar kan je je vast houden, schrap zetten, kan je de kajuit doorlopen naar de toilet terwijl de boot flink beweegt….etc…

    Erik Slim

    www.sijambo.com/zeilen

  • erik

    Ervan uitgaande dat je cijfers kloppen, is een HR 40 dus bijna 20 % zwaarder (17,6 %) en slechts 40 cm langer en C-Yacht dus 30 % zwaarder en slechts 88 cm langer. Dat zijn behoorlijke percentages en absolute verschillen in gewicht.

    Zeilvoering, tuigage, uitrusting, bemanning, kwaliteit van gebruikte materialen etc., spelen natuurlijk ook een wezenlijke rol. het gaat om het geheel. Niet alleen om gewicht. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een zwaarder schip nu dat rustiger vaart bij meer wind.

    Bavaria is een prima boot met een uitstekende prijs - kwaliteitverhouding. Voor wekenlange oversteken en andere barre zeiltochten met kans om dagenlang (dus niet een middagje) in storm en hoge golfslag terecht te raken, weet ik het zo net nog niet. De gemiddelde Bavariazeiler maakt dergelijke tochten simpelweg niet. Neemt niet weg dat het waarschijnlijk wel zou kunnen, indien wordt voldaan aan alle voorwaarden, te beginnen met een deskundige bemanning.

  • Cor

    Zelfs onder de leden van dit forum is de Bavaria de meest voorkomende boot maar dit ter zijde. Een Bavaria wordt zeker niet licht gebouwd. Het rompgewicht van een Bavaria 33 cr. is hoger dan van een Dehler 34, een H.R. 34, een C Yacht 1040 of een Victoire 35. (waren de prijzen daar maar aan gerelateerd) Een Bavaria is niet een uitgesproken oceaanzeiler of een wedstrijdboot. Maar het concept: een snel comfortabel toerjacht spreekt zeer veel doelgroepen aan. En dat is dan ook weer het nadeel er zijn er zoveel van.

    Bavariaan

  • BJ

    Hmm… mijn 30 voeter weegt ook zoiets. Contest 30 uit de tijd dat men liever een matje teveel legde dan een matje te weinig met als gevolg een volglas romp van 22mm.. :D

  • BJ

    Da's het verschil tussen wel of niet oceaanwaardig. Maar in de juiste handen is een surfplank m.i. nog oceaanwaardig dus ik voorzie geen problemen met een Bavaria.

  • BJ

    Moet iets in een boekje staan om geloofwaardig te zijn???? Boekjes zijn zooooo vorige eeuw….. :D

  • zoutwatermatroos

    Welk schip is in jouw ogen dan wel bedoeld om tussen Zuid amerika en Antarctica te zeilen dan ?

    Om even op een vorige thread terug te komen. Henk de Velde heeft de Juniper juist uitgekozen als zijnde het ideale en beste schip om zijn reis te maken rond Kaap Horn en verder. Niet geheel onervaren zeiler neem ik aan. En zie zijn mast knikkert overboord.

    Heeft dat nou te maken met het feit dat zijn schip zeer zeewaardig is en uitemate geschikt om zo'n reis te maken of is het omdat hij gewoon eigenwijs was en tegen de weersverwachtingen in, toch uitgevaren is vanuit zijn laatste stop in Argentinie ?

    Kom je toch weer op hoe zeewaardig de bemanning is.

    Ik zal geen oversteek gaan maken naar de carieb midden in het orkaan seizoen bijvoorbeeld. Ook niet met een hele zware boot.

    Groeten.

  • Kaptein iglo

    Vroeger (zo`n 20 jaar geleden en eerder) was het denkbeeld van de meeste watersporters bij een oceaanwaardig zeilschip: een stalen S-spant vanaf 12 meter met twee masten, zware motor, grote stokankers en alles lomp en zwaar uitgerust. Spartaanse interieurs, zo weing mogelijk ekektronica en verstagingen vanaf 12 mm.

    Tegenwoordig zeilt met jarenlang probleemloos op groot water rond met standaard seriematig gebouwde zeiljachten van welk merk dan ook. Nieuwe inzichten en materialen maken dit mogelijk. Het enige dat een Bavaria anders maakt is dat er zo veel zijn en je relatief veel boot voor een beperkt budget koopt of zoals een kennis van ons vertelde je koop met hetzelfde geld 5 voet meer.

    Hoe wel ik helemaal niets met Bavaria heb (uitgezonderd het gerstenat uit Lieshout) is het wel een beetje flauw om een Bavaria uitsluitend als een mindere boot te beschouwen omdat het er zo veel zijn. Het gekke is dat men dat met de bv VW Golf nooit heeft gedaan. Juist omdat er zo veel van rijden denken vele mensen dan moet ie wel erg goed zijn. Ik ben er van overtuigd dat er best wel kwalietsverschillen zijn maar dat er absoluut geen slechte schepen (meer) worden gebouwd. Groet K.I.

  • marksvrijheid

    chapeau heren! voor jullie innemende reacties :) persoonlijk vind ik deze vraag volkomen zinloos en al eerder besproken, je kunt ook vragen wat een grotere boot is en of dat de oceaanwaardigheid bepaald of een minitransatbootje van 6,50 meter oceaan waardig is, en bijvoorbeeld is 14 meter weer minder lekker dan 12 kwa lengte en golflengte… maar goed het is een soort winter…