mast inkorten

  • Swil

    Iemand ervaring met het inkorten van een mast i.v.m. beperkte doorgang onder een brug?

    Ik snap dat dit het zeilgedrag beïnvloedt, maar is aan te geven in welke mate als ik een mast van 12 meter inkort naar 11? Het gaat hier niet om een wedstrijd zeilboot, maar ik wil uiteraard wel vooruit (blijven) gaan. Kun je een ingekorte masttop enigszins corrigeren met een langere giek? Wordt de boot dan loef-/lijgieriger?

    Voor alle duidelijkheid; het gehele tuig moet toch vervangen worden, dus vervangen van de zeilen etc. staat toch al op het programma.

    Waar laat je zoiets doen, of wie kan je hierover adviseren? Iemand enige tips hiervoor?

    Bedankt.

  • Marc

    Als er weinig wind is, zal je wat langzamer vooruit komen. Maar met toenemende wind kan je wat later reven. Er is dan geen snelheidsverschil meer met de hoge mast.

    Natuurlijk kan je de ingekorte masttop corrigeren met een langere giek, maar dat is een dure oplossing. Ik zou kiezen (als je toch geld wil besteden)voor een extra zeil, bv. een gennaker, als de windrichting een beetje meezit, ga je daarmee veel harder dan met die verlengde giek. Als je geen verjongde mast hebt is het gemakkelijk om zelf te doen. Masttopbeslag los , afzagen en vastnagelen. Verstaging goed opmeten en op nieuwe lengte afpersen. Ben je onzeker over het lengteverschil; hijs je tevoren, in de mast, zet afzaagpunt uit, bepaal waar dan nieuw aansluitpunt verstaging komt, meet met dun ijzerdraadje (goedkoop en rekt niet) hoe lang nieuwe verstaging moet worden.

    simple comme bonjour

    MoR

  • Marc

    Met nieuwe verstaging bedoel ik uiteraard de oude verstaging afgeknipt en met nieuwe terminals afgeperst op juiste lengte. MoR

  • marksvrijheid

    je kunt ook een zeilmaker advies vragen. Wat meetelt is de plaats van de mast ivm wel of geen langere giek, staat je mast wat meer naar achter, raad ik je het zeker niet aan, heb je nog een “ouderwetse” meer naar het foorschip geplaatste mast zou het kunnen,maar met wat meer wind is de verhouding zoek en ben je loefgierig, dan kanje natuurlijk nog een spriet erop zetten met een extra voorzeil :) en dan ben je lekker bezig. Ik zou gewoon die meter eraf halen en nieuwe zeilen laten meten, zoals marc hierboven al schrijft, succes

  • Cor

    Swil,

    Een meter is niet veel en ik weet niet of het mogelijk is om de mast te laten pieken.(iets achterover te laten zaken) Je schip blijft dan origineel. Wij deden het met onze Friendship 28. Ook mijn buurman kan het zelfs met zijn 33tiger en heeft hier een mooie constructie voor. Maar als je dit regelmatig moet doen en onder ruige omstandigheden, vergeet het.

    Cor

  • BJ

    Ik vraag me af of de zeileigenschappen heel erg beinvloed gaan worden. Als je toch nieuwe zeilen gaat aanschaffen kan je groot- en voorzeil verhoudingsgewijs iets laten verkleinen. Eventueel kan het grootzeil worden uitgebouwd aan de achterkant.

    Een ander puntje is natuurlijk het optische effect. Zo ligt er in Naarden een Oceanis 350 te koop met een ingekorte mast en dat vind ik er persoonlijk niet uitzien.

  • Swil

    Heb van Hallberg-Rassy rechtstreeks vernomen dat ze het afraden omdat de betreffende boot (33ft Mistral) al ondertuigd is. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat ze het wel aanraden.

    Tijdelijk achterover laten zakken vind ik geen optie, omdat ik bijna altijd solo zeil.

    Toch maar eens overleggen met zeilmaker.

  • BerT

    Waterzak kopen en vullen voor je onder de brug door gaat.

    Aan de mast hangen zodat je schip scheef komt te liggen.

    Er zijn wel plaatjes van op internet

  • BJ

    Dat heet ‘krengen’ in de volksmond ;) Maar om een meter te verliezen moet je een behoorlijke helling maken en de ervaring leert dat je het niet red met een zakje water.

  • Sindbad

    Ja BerT, die plaatjes wil ik dan wel eens zien!