deskundigheid gevraagd

  • Philip

    Beste deskundige

    allereerst een uitstekend en sportief zeiljaar toegewenst.

    Ik had een vraag. Ik zie vele collegazeilers via een laptop met daaraan gekoppeld een GPS hun vaarroute live via de laptop volgen en plannen. Nou kijk ik als gediplomeerd digibeet hier zeer verwonderend naar en weet dit meer en meer te waarderen.

    Maar hoe pak ik zo iets nou aan. Aan welke criteria dient de laptop te voldoen, hoe kom je aan voldoende lapstroom, welk programma moet ik hiervoor downloaden, hoe zit dat met die GPS en die laptop (geen flauw idee) en meer voor mij o zo wezenlijke vragen.

    Wie o wie kan dez vragen beantwoorden???

  • BJ

    Tja…. da's niet zo 1-2-3 uitgelegd. De software is een kwestie van smaak/voorkeur/eisen en de specs van de laptop zijn weer afhankelijk van de gebruikte software.

    Over het algemeen kan je wel stellen dat je een computer moet hebben waar je Win XP op kan draaien. Voor de stroom kan je kiezen tussen een omvormer van 12-220v of een DC-DC converter van 12-18V. Een goed alternatief voor een laptop vind ik persoonlijk de MarinePC van Picco (www.picco.nl).

    Voor de navigatiesoftware heb je twee keuzen: freeware en betaalde programma's. Een van de bekendste freeware programma's is SeaClear waar je ook AIS mee kan verwerken. De url weet ik zo gauw niet maar als je even creatie Googlet kan je het wel vinden.

    De GPS is vrij eenvoudig: gewoon een USB GPS muis aanschaffen en je bent klaar. Met WinXP is zo'n ding redelijk plug-and-play en levert het geen problemen op.

    Blijft over: de kaarten. Zelf scannen, kopen, ‘lenen’ of gebruik maken van BSB, C-Map of Navionics kaarten, wat weer afhankelijk is van de gebruikte software.

  • schieper

    Ik heb een jaar geleden een htc smartphone gekocht met een route 66 paket.

    Op het internet heb ik gps tuner voor EUR 20,- gekocht. een paketje dat je gps receiver op een kaart projecteerd en waar je wat dingen mee kunt doen (waypoints etc.) Toen heb ik mijn zeekaarten ingescaned en in gps tuner geplakt. Dus:

    - GPS antenne voor op laptop. Liefts via kabel

    - Stukje softarwe die gps gegevens op een kaart kan plotten en wat extra tooltjes (je kan ook ff googlen er is ook gratis software)

    - Kaarten: Zelf inscannen of kopen (laatste is wel erg duur)

    Volgens mij heb je er niet echt veel geheugen voor nodig.

    P.s. Ik heb er ook zo een web en walk mobiel internet abbo bij dus overal in NLD haal ik mijn weerkaarten op

  • Sindbad

    BJ schreef:

    >

    Voor de stroom kan je

    > kiezen tussen een omvormer van 12-220v of een DC-DC converter

    > van 12-18V.

    Let op Philip; als je nog een laptop moet kopen neem er dan aub een met een 12 V DC-aansluiting: met een omvormer gaat er gigantisch veel energie verloren via dat ding: je maakt eerst 220 V wisselstroom om er vervolgens weer 12V gelijkstroom van te maken.

    Ik moet zeggen: als ik op de boot ben ben ik blij even van mijn beeldscherm verlost te zijn. Zie ik mijn collega's ‘s avonds met een blauw gezicht aan dek achter zo’n scherm, toch weer….; niet mijn ding (als mede-digibeet).

    En verder troost ik ermee dat ze last krijgen van een heet kruis en slecht zaad :)

    Pieter

  • Sven Heesterman

    Pieter, je bent een man naar mijn hart! Ter bescherming van heethoofdig telefoneren ben ik weer gedraad gaan bellen, ook op de boot. Heb gewoon een portable haspel gemaakt met 400 km drijvend telefoonsnoer. Die zet ik achterin mijn bestelbolide als ik naar de boot ga, zet 'm op het achterdek als ik ga varen. Wat wel vervelend is is dat het al een paar keer gebeurt is dat een trein op een spoorwegovergang de boel in stukken reed, net tijdens een belangrijk zakelijk gesprek. Ik probeer nu een versterkte kabel te maken die toch blijft drijven.

    Maar zonder gekheid, als ditodigibeet ben ik er ook niet happig op om op de boot te computeren voor het varen. Vind vaak een sta-alleen oplossing prettiger, in mijn ervaring werken die toch vaak fijner. Maar als je keutelen met een computer leuk vind dan is het denk ik erg bevredigend om alles werkend te krijgen.

    Veel plezier ermee!

    Sven

  • BJ

    Sindbad schreef:

    >

    > BJ schreef:

    > >

    > Voor de stroom kan je

    > > kiezen tussen een omvormer van 12-220v of een DC-DC converter

    > > van 12-18V.

    >

    > Let op Philip; als je nog een laptop moet kopen neem er dan

    > aub een met een 12 V DC-aansluiting: met een omvormer gaat er

    > gigantisch veel energie verloren via dat ding: je maakt eerst

    > 220 V wisselstroom om er vervolgens weer 12V gelijkstroom van

    > te maken.

    >

    Met de huidige generatie omvormers valt dat heel erg mee en je hebt voldoende aan een 300W. Alles bij elkaar zit je op een rendement van een dikke 90% dus dat lijkt me nog wel acceptabel.

    Een 12V aansluiting is prima mits er een beveiliging in zit voor overspanning. Bij een draaiende motor kan de boordspanning oplopen tot boven de 14V en je zal niet de eerste zijn die een laptop afbrandt. Een DC-DC convertor kan in zo'n geval een oplossing zijn.

  • Sindbad

    BJ schreef:

    >

    > Sindbad schreef:

    > >

    > > BJ schreef:

    > > >

    > > Voor de stroom kan je

    > > > kiezen tussen een omvormer van 12-220v of een DC-DC

    > converter

    > > > van 12-18V.

    > >

    > > Let op Philip; als je nog een laptop moet kopen neem er dan

    > > aub een met een 12 V DC-aansluiting: met een omvormer gaat er

    > > gigantisch veel energie verloren via dat ding: je maakt eerst

    > > 220 V wisselstroom om er vervolgens weer 12V gelijkstroom van

    > > te maken.

    > >

    >

    > Met de huidige generatie omvormers valt dat heel erg mee en

    > je hebt voldoende aan een 300W. Alles bij elkaar zit je op

    > een rendement van een dikke 90% dus dat lijkt me nog wel

    > acceptabel.

    > Een 12V aansluiting is prima mits er een beveiliging in zit

    > voor overspanning. Bij een draaiende motor kan de

    > boordspanning oplopen tot boven de 14V en je zal niet de

    > eerste zijn die een laptop afbrandt. Een DC-DC convertor kan

    > in zo'n geval een oplossing zijn.

    90%; meen je dat echt? Maar goed; veiligheid is een belangrijk punt inderdaad.

    In mijn tropentijd werkten de laptops en printers direct op de accu's, kon je rustig de hele dag op werken; met omvormer een paar uurtjes, dan was 't echt wel afgelopen.

  • Philip

    Heren

    ter voorkoming van misverstanden: mijn hobbie (zo je wilt gebrek) is zeilen en niet het werken met zo'n apparaat. Helaas moet ik wel toegeven dat een dergelijk ding zelfs het leven van een zeiler makkelijke kan maken. Zeker in het donker.

    Daarom overweeg ik het toch om een dergelijk apparaat aan te schaffen. Ik ben dan ook blij met de tips tot nu toe (daarvoor dank) en kijk uit naar verdere tips

    alvast dank

    Philip

  • Sindbad

    Ja Sven, zo is't ook. Maar vanuit medisch oogpunt wil ik toch wel even de kruiskoeling aanbevelen. Alleen voor heren natuurlijk.

  • Philip

    HELLUP

    wat is een DC-CD converter en wat heb ik daarvoro nodig aanboord

    BSB ???

    C-Map ????

    HELLUP

    BJ schreef:

    >

    > Tja…. da's niet zo 1-2-3 uitgelegd. De software is een

    > kwestie van smaak/voorkeur/eisen en de specs van de laptop

    > zijn weer afhankelijk van de gebruikte software.

    > Over het algemeen kan je wel stellen dat je een computer moet

    > hebben waar je Win XP op kan draaien. Voor de stroom kan je

    > kiezen tussen een omvormer van 12-220v of een DC-DC converter

    > van 12-18V. Een goed alternatief voor een laptop vind ik

    > persoonlijk de MarinePC van Picco (www.picco.nl).

    > Voor de navigatiesoftware heb je twee keuzen: freeware en

    > betaalde programma's. Een van de bekendste freeware

    > programma's is SeaClear waar je ook AIS mee kan verwerken. De

    > url weet ik zo gauw niet maar als je even creatie Googlet kan

    > je het wel vinden.

    > De GPS is vrij eenvoudig: gewoon een USB GPS muis aanschaffen

    > en je bent klaar. Met WinXP is zo'n ding redelijk

    > plug-and-play en levert het geen problemen op.

    > Blijft over: de kaarten. Zelf scannen, kopen, ‘lenen’ of

    > gebruik maken van BSB, C-Map of Navionics kaarten, wat weer

    > afhankelijk is van de gebruikte software.