deskundigheid gevraagd

  • marksvrijheid

    ik hul mij heerlijk in no digit aan boord… maar een vraagje, is het verschil met laptopnavigatie en een leuke plotter van een goed merk het geld? de plotters die je ook weer kunt combineren met radar en ais enzo zijn wellicht wel duur, maar wellicht ook betrouwbaarder? ik krijg namelijk al een zacht nat gevoel als ik het woord windows hoor… als digibeet en macfan dan :)

  • BJ

    Sorry, typefoutje. Moet een DC-DC convertor zijn, een apparaat wat een DC-spanning van bij 12V omzet naar een DC spanning van 18V. Een gelijkspanningsomvormer eigenlijk.

    CMap is leverancier van electronische kaarten met een eigen, BSB is het formaat van ondermeer Maptech en de kaarten van NOAA. Kijk maar eens bij de gemiddelde online watersporthandel om een idee van prijzen en dekkingsgebieden te krijgen. En wat betreft dat laatste: wat is je vaargebied en wat voor boot heb je?

  • BJ

    Tja, ik zou ook liever navigatie op eenn Linux machine draaien maar de realiteit is dat er niets te krijgen is. Nu schijnt Sealear wel onder Wine te draaien maar dan is de keuze nog steeds beperkt. Dus gewoon WinXP met SP2 en dan heb je een goed bruikbare omgeving.

  • Philip

    Mijn vaargebieden zijn met name de nerderlandse kust en de zeeuwse wateren t/m de kanaaleilanden

    ik zeil in een Elan 34 (naar voller tevredenheid)

    bedankt voor je reactie

    Philip.

  • BJ

    Je kan ook overwegen om een kaartpltter te kopen die Navionics of CMap Max ondersteunt. Je kan dan een SD kaart kopen waar je hele vaargebied op staat en je hoeft geen software te installeren en/of te onderhouden. Raymarine heeft ook een compacte plotter die je aan een los TFT scher kan koppelen waardoor je een groter beeld hebt. Misschien een alternatief?

  • Cor

    Philip,

    Hier kun je alles vinden. Laptopnavigatie met WinGPS voor starters van Stentec. Google maar even.

    Kaarten heb je toch nodig, en de digitale versie is niet veel duurder dan de papieren. Het kaartmateriaal kan ook in handige formaten worden uit geprint. Met het gratis Wingps 4 (freeware) ben je klaar voor een paar tientje. Het geheel

    werkte op mijn oude pentium 3, een gps en een eenvoudige 150 W. omvormer.

    Maakte er toch weinig gebruik van om dat een gps in de kuip veel praktischer is en meer informatie biedt dan een bootje op het scherm in de kajuit.

    Cor

  • Bert

    Beste Philip,

    Er zijn 2 mogelijkheden.

    1. Koop een Geonav 4 of 5 kaartplotter.

    2. Koop de goedkoopste laptop van Dell met de grootste batterij en een 12 volts lader

    Bestel bij stentec de benodigde kaarten, software is gratis, maar als je thuis wilt plannen heb je een versie van ca 200 Euri nodig (WinGps 4 Navigator) en een gps muis.

    Suc6

  • Sven Heesterman

    Ah, bootsoftware op linux, dan wordt het interessant! Instaleren op die asus EEE (heet ie geloof ik) die onderweg is, 300 euro voor een a5 leptob zonder windhoos, geen harde schijf, dus laag stroomgebruik.

    Maar eerder (en dat duurt nog heeeeel lang) koop ik een losse kaartplotter. Maar voorlopig gewoon met mijn bescheiden gpsje.

  • Jeff

    waarom niet gewoon in de winkel een simpel GPS-apparaatje gekocht van Garmin of Magellan. Heb je helemaal geen laptop nodig. Waypoints invoeren en gaan met de banaan.

  • marksvrijheid

    denk dat mensen die gewend zijn geraakt aan visuele info op scherm, graag willen zien waar het bootje zich op de kaart bevindt; waarschijnlijk is alleen lengte en breedte in cijfers niet voldoende? Wij mensen worden (lees: maken zich) volgens mij steeds afhankelijker van additionele info en beeldschermprojectie. Coordinaten omzetten in een positie is een stap verder (is dat dan ook minder veilig?) dan het kruisje op een scherm zien…