deskundigheid gevraagd

  • Kaptein iglo

    Beste Philip,

    Al een aantal jaren werk ik met mijn (inmiddels oude) laptop aan boord voor de navigatie. Een laptop met een GPS-muis en het winGPS4pro van Stentec software Met een omvormer van 12V gelijkstroom (boordnet) naar 19 volt gelijkstroom (voeding voor de Laptop), gekocht bij een autoonderdelen zaak, werkt dit uitstekend. Groot voordeel van de Laptop is dat je een groot scherm heb waar je fatsoenlijk wat van af kunt lezen. Mijn GPS plotter heeft zo`n klein beeld dat je goed moet kijken hoe het allemaal zit. Verder heb ik er AIS op aangesloten en dit werkt het echt heel goed. Omdat ik zeil met vrouw en kleine dochter (4 jaar) is het voor mij belangrijk om met een korte blik op het scherm meteen een goede orrientatie te hebben. Het stroom verbruik valt best wel mee. Zeker op zee ben je bijna elke nacht wel in een haven en kun je de boel eenvoudig opladen. Tussentijds kan de laptop trouwens ook stand-by staan en dan valt het helemaal mee. Het Stentec-programma is kostbaar maar zeer duidelijk, eenvoudig te bedienen en ze hebben een geweldige service / helpdesk.

    Succes ermee. Groet K.I.

  • ZeilDude

    Als “gediplomeerd digibeet” heb je wel de weg naar dit forum kunnen vinden dus het zal wel meevallen met je comp kennis.

    Mijn advies: Stapje voor stapje.

    - stap 1: vergeet eerst de boord laptop en bepaal aan welke eisen een navigatieprogramma voor jou moet voldoen.

    - stap 2: Ga op zoek naar zo'n programma. Genoeg tests en trial/probeerversies op internet te vinden. Probeer die uit op je PC/Laptop thuis.

    - stap 3: Heb je er een paar gevonden waar je ook nog het geld aan wilt uitgeven koop dan een USB GPS muis. Koppel die aan je PC en freubel net zo lang tot je je coordinaten in het navigatieprogramma kunt zien.

    - stap 4: Neem een boord laptop en ga er van uit dat ie zo maar stuk kan gaan. Dus niet laptop van je werk en papieren kaart als alternatief. Installeer navigatieprogramma en de GPS muis (je hebt hier inmideels wat ervaring mee :-) ) en je bent er klaar voor. Wat voor een laptop? Ik zou zeggen de simpelste en goedkoopste. Groot scherm is niet nodig, veel geheugen ook niet, grote harde schijf ook niet.

    - stap 5: Ga een aantal keren zeilen om erachter te komen of PC navigatie wel iets voor je is. Zonder voeding kunt je ‘m slechts enkele uren gebruiken, maar juist dan merk waneer/waar je ’m mist (is mijn ervaring)

    - stap 6: Ga nu pas nadenken over langdurige stroomvoorziening. Laptop zal 2-3A opnemen schat ik. Staat de Laptop 10 uur aan tussen twee oplaadbeurten dan heb je 20-30 Ah extra accucapaciteit nodig. Wellicht dat je een extra accu moet plaatsen. Is tevens afhankelijk van andere gebruikers zoals koelkast, verlichting, radar, stuurautomaat, etc. Ga je langer op pad dan is de keuze voor DC-DC convertor of 220V-omvormer relevent, anders niet zo.

    - stap 7: Koop een PDA met ingebouwde GPS, Wifi/Bluetooth. Route plannen op laptop en daarna (draadloos) overzetten naar PDA (waar natuurlijk ook een navigatieprogramma op zit. Laptop kan dan weer uit en PDA kan in de kuip. Zo gebruik je nog minder stroom en hebt actuele info oinder je neus. Nog meer spul dat stuk kan en tijd gaat kosten :-).

    Tip: Gebruikte woorden onbekend? Copy & paste ze naar Google.

  • Mark

    Hallo Philip,

    toevallig heb ik me net afgelopen kerstweken verdiept in datgeen waar jij naar vraagt. Ik ben er aardig uitgekomen maar echt eenvoudig was het niet om vanaf scratch uit te zoeken.

    Ik heb het volgende gedaan:

    1. oude trage (ca. 800 Mhz) Pentim I laptob met Windows ME. Versleten batterij eruit gehaald opdat er geen energie gaat zitten in het opladen van dat kreng. Een omvormer gekocht die van de boordspanning in mijn geval ca. 19 volt maakt. Het ding is instelbaar naar gewenst voltage tussen de 12 en 24 volt.. Gekocht bij een electronica zaak voor ca. 25,=. .

    2. een bluetouth GPS “muis” gekocht bij een computerzaak voor ca. 80,=. Met batterij en accu-lader. Tevens een bluetouth ontvanger gekocht voor ca. 10,=.

    Beide dingen plug and play. Werkte redelijk makkelijk en goed.

    3. het gratis programma Seaclear gedownload. http://www.sping.com/seaclear/

    Download ook daar de Dutch manual die een korte en heldere uitleg van het programma geeft. Je kunt met dit programma bv gescande waterkaarten inlezen en schalen op coordinaten. Leuk om dan te merken dat je GPS-muis werkt! Je ziet je eigen positie op het scherm op de waterkaart. Vele malen overzichtelijker dan op mijn hand Garmin GPSMap 76s (schermpje van enkele vierkante cm wordt je niet vrolijk van).

    4. op de volgende site kun je de actuele posities van alle boeien als waypoints (tot aan Denemarken toe) downloaden: http://www.filo.nl/users/nopoints/#rws

    5. met het programma G7ToWin (zie http://www.gpsinformation.org/ronh/ ) kun je de onder 4. verkregen waypoints inlezen en converteren zodat ze in SeaClear ingelezen kunnen worden. Via dit programma kan ik ook de waypoints van mijn Garmin GPSMap 76s up- en downloaden.

    Het werkt allemaal goed. Ik ga nu alle boeien op de gescande waterkaart wissen en vervangen door de actuele boeiposities. Met Google Earth neem ik detailfoto´s van bv haveningangen en lees die in in SeaClear. Je ziet jezelf dan varen op de foto met daarbij ook nog de actuele boeien. Erg lollig en handig in het donker en bij dikke mist lijkt me. Of ik het veel zal gebruiken weet ik nog niet. Eigenlijk ben ik ook niet zo´n electronica fan maar vond het wel leuk om dit uit te zoeken en aan de praat te krijgen.

    Als ik je met dit verhaal niet al te veel heb afgeschrikt en je er mee aan de slag gaat dan kan ik je de kaarten die ik tot op heden heb verzameld / bewerkt wel doen toekomen. Je kunt me daar voor mailen, ook als je nog vragen hebt.

    Succes, Mark

  • ZeilDude

    Op de asus eee kan ook XP. Linux software installeren op de eee gaat niet zo eenvoudig heb ik gelezen.

    Er zitten nog meer leuke dingen aan te komen op dit vlak.

  • ZeilDude

    Ik denk dat het grootste verschil is: 20% marge v.s. 200% marge.

    Ander verschil: Laptop kan ook voor andere (boord) doeleinden gebruikt worden. Plotters niet. Bij Laptop navigatie kun je alles zelf kiezen: hardware, sofwtare, kaarten. Bij plotters niet of heel beperkt (je koopt een erg regide systeem).

    Laptop's zijn meer gevoelig voor de omgeving dan de plotters. Ik zou me daarom meer zorgen maken over de stabiliteit van de hardware dan van de software. Met nieuwe computertjes zoals de asus eee zal ook dat probleem langaamaan kleiner worden.

  • marksvrijheid

    daar heb je inderdaad een punt en als ik het hier zo lees, zit er wel vooruitgang in, maar het komt wel erg over als draadjes en stekkertjes aan elkaar knopen, met zn allen freeware of gekraakt gebruiken en zachtjes hopen dat het heel blijft

  • Kapitein Plop

    “And all I ask is a tall ship and a star to steer her by”

    (John Masefield)

    Navigeren met elektronica is dat niet net zo iets als zeilen met een motor of net zo iets als vloeken in de kerk?

    Ik ben niet bepaald een digibeet en vind het daarom heerlijk om al die digitale onzin achter me te laten en een te worden met de elementen. Klassieke kustnavigatie (kompas e.d.) en voortstuwing door middel van wind zeilen is een wezenlijk deel van die ervaring. Anders kan je net zo goed op een motorbooot gaan varen met een DVD, televisie, badkuip, liezjemoo en een luxe keuken aan boord.

    Ahr ahr! Ye scruffy bastards! Get yerr dram o'rum!

  • Ronald

    Mei 2009 vertrek ik voor 4 maanden naar de Middenlandse Zee, en ter voorbereiding heb ik alles 3 dubbel uitgevoerd. Dus ook alles op PDA, de laptop en de normale kaarten.

    Het werken op de PC is echt geweldig, zo eenvoudig en het is gewoon leuk jezelf over de kaart te zien gaan.

    Ik heb 2 verschillende soorten, zowel de vector als de normale kaarten. Dit weer met verschillende soorten applicaties. Ik ben goed thuis in software dus dat is geen probleem.

    Voor de energie voorziening heb ik gewoon voor de 12V omvormer gekozen, eenvoudig en niet duur.

    Lastig is dat de PC wel binnen staat, dus even een snelle blik op de “kaart” is er dus niet echt bij.

    Als je verdere vragen heb, mail me maar, dan kan ik je zeker verder op weg helpen.

  • BJ

    Hmm…. electronisch navigeren doen we al sinds het jaar prik. Eerst met radiopeilers, daarna met Decca en Loran-C en nu met satelieten. Dat heet vooruitgang en is hetzelfde als de ontwikkeling van het eerste vierkant getuigde schip naar de moderne tuigvormen. En daarnaast: gemak dient de mens nietwaar?

    Maar jij zeilt dus het liefst met een drakar en je navigeert met de Jacobstaf… :D

  • Sindbad

    Mmwh; hee dude; we weten inmidels wel dat jij hier wel redelijk handig in bent; zelfs ik word een beetje enthousiast van je betoog :)

    maar ik vind dat ook onze roodbaard-Plop wel een punt heeft hieronder.

    Ik ga je relaas saven voor als ik er ook aan toe ben. Voorlopig sta ik nog droog ….

    :(

    Pieter