keuzes......

  • MMP

    Hallo,

    Na jaren het zeiljacht van mijn ouders gebruikt te hebben, vinden wij het nu tijd worden om ons eigen bootje te kopen. Al vele dagen hebben wij besteed aan het vergaren van informatie om zodoende een JUISTE keus te kunnen maken.

    De belangrijkste punten waaraan het scheepje moet voldoen zijn; lengte ong. 9.5 meter, stahoogte min. 1.80 meter, comfort bieden zonder daarbij een drijvende (trage) caravan te worden.

    Een aantal scheepjes hebben wij reeds geselecteerd.

    Beneteau first 31.7 & oceanis clipper 323

    Hanse 320 & 350

    Elan 31 & 340

    Dufour 34 performance & 325 grand large

    Jeanneau 32i

    Bavaria 31 Cruiser

    Nu is het grote vergelijken begonnen waarbij er behoorlijk uiteenlopende prijzen opgemerkt worden (van een kleine 70.000 tot een dikke 100.000 EURO)

    De Bavaria springt er in deze echt tussenuit (kleine 70.000 EURO)

    voordelen; prijs, uitrusting & over vd Bosch yachting al positieve berichten gehoord.

    nadelen; merknaam & looks

    Over de vaareigenschappen is nog niets bekend.

    Mijn vraag is nu of jullie redenen kunnen geven waarom WEL voor Bavaria te kiezen en waarom NIET…………??????

    Wat rechtvaardigt de meerprijs van bijna 30.000 euro voor een dufour 325 grand large, etc. ????????

    (ow ja; ik zit niet te wachten op verhalen over afvallende kielen, dit gebeurde namelijk niet alleen bij Bavaria maar ook bij een 2-tal “gerenommeerde” merken)

  • BJ

    Aaai……. een draadje over een Bavaria…. altijd riskant. Maar goed, wat gaat je vaargebied worden? Men zegt, met de nadruk op ‘men’, dat een Bavaria op basis van de minimum specs is gebouwd, dus relatief dun polyester, dunne(re) verstaging etc. Het verstandigst is om een proefvaart te gaan maken en te kijken wat je er zelf van vindt.

  • richard

    Bavaria is hier al veel over geschreven, ik denk dat je veel boot voor je geldt krijgt.

    De boot wordt seriematig gebouwd in een soort lopende band en dat kan de kosten behoorlijk drukken. Bij een auto vinden we dat heel normaal dat het zo gebeurd maar bij een boot wordt er vaak toch wat op neergekeken. Niet iedereen heeft het geld (over) voor een handgebouwde auto, zo kan ik me voorstellen dat je dat ook niet over hebt voor een handgebouwde boot.

    Maar je kan letten op de bouwkwaliteit in het algemeen. De kwaliteit van het hang- en sluitwerk, de maat en kwaliteit van de gebruikte lieren, klemmen en blokken. Zitten er goede zeilen op of is het zeildoek net wat te licht voor de maat van het schip zodat je na 5 jaar aan nieuwe zeilen toe bent. Wat kosmetisch minder fraai opgeloste zaken kunnen storen maar hoeven het zeilplezier niet in de weg te staan.

    Is er veel aandacht gegeven aan allerlei hebbedingetjes die voor het varen niet zo belangrijk zijn of is er geïnvesteerd in een grotere maat lier. Zijn de schoten goed bereikbaar achter de helmstok of stuurwiel?

    Ik denk zat je zelf wel een overweging kan maken, je hoeft jezelf niet te verantwoorden tegenover snobs die neerzien op de naam Bavaria.

  • MMP

    @ richard; met betrekking tot het maken van een overweging.

    Het gaat wat ons betreft om een behoorlijke smak met geld. Om deze reden willen we de risico's tot het maken van een “miskoop” zoveel als mogelijk beperken. Vandaar dit draadje.

    @ BJ; het vaargebied gaat voor de komende jaren worden;

    Hollandsch diep, Haringvliet, Volkerak, Grevelingen, Oosterschelde oftewel zuid-west Nederland.

    Mijn inziens doet de uitrusting van een Bavaria echt niet onder tav de andere genoemde schepen. Sterker nog, in veel opzichten zijn de bovenstaande schepen gelijk uitgerust wat betreft het merk van het materiaal. Ook worden op dit moment de bovengenoemde schepen op een vergelijkbare wijze gebouwd als de Bavaria's.

    Dit hoeft dus ook geen bezwaar te zijn lijkt me. dus als het prijsverschil niet ontstaat uit deze 2 punten, waar dan wel uit……..???? de naam misschien ????

    NB;

    Het lijkt misschien dat ik al gekozen zou hebben voor een Bavaria en in deze keuze bevestigd wil worden. Dit is overigens niet het geval daar mijn voorkeur naar een Dufour gaat maar ik wel vraagtekens zet bij het forse prijsverschil.

  • BJ

    De zeilen die standaard bij een Bavaria worden geleverd zijn van Elvstrom als ik het goed heb en niet echt denderend. Geen idee hoe het bij andere werven zit maar daar kan dus al een prijsverschil in zitten. Tweede punt is dat Bavaria serieuze productlijnen heeft staan waardoor het materiaal goedkoper kan worden ingekocht en er ook bespaard kan worden op arbeidskosten.

    Overigens is de standaardprijs van de Bavaria's voor een kale boot, alle dingen die het een beetje mooi maken zijn optioneel… ;)

  • MMP

    Sorry, maar deze gegevens hield ik mezelf ook voor.

    Het omgekeerde is de waarheid; zeilen van zowel Dufour, alsmede Bavaria zijn van Elvstrom. Voor 68.800 euro koop je momenteel een complete Bavaria (een waarmee je direct weg kunt varen) dit is bij dufour niet het geval. Hier koop je voor veel geld een “casco” die je vervolgens nog aan dient te kleden.

    Ook hebben Dufour, Beneteau & Jeanneau de “lopende band methode” reeds in het productieproces geimplementeerd.

  • .nl

    Je moet eers kiezen tussen comfort of snelheid.

    Een 31.7 is gebouwd op snelheid een clipper op comfort.

    Een 31.7 moet je dus veel eerder reven.

    Vraag de testen op van het blad Zeilen.

    Verder is de keuze persoonlijk.

    Een Bavaria is niet beter of slechter.

    De meerprijs van een Dufour zit in de afwerking en de naam.

    Misschien is de nieuwe Dehler 34 nog een optie?

    Mijn persoonlijk vergelijk zou gaan tussen de 31.7 en de 34 performance.

    suc6

  • zoutwatermatroos

    MMP,

    Ik weet niet waar het grote verschil in prijs vandaan komt, maar misschien vanwege het feit dat Bavaria een ver doorgevoerde mate van ge-automatiseerde productie heeft, en omdat in bijna alle modellen dezelfde tafels / deuren / keuken / natte cel etc. worden gebruikt. Ook wordt al het houtwerk op precies dezelfde maten gezaagd met een aardige fout marge voor het inbouwen. Met andere woorden, het gezaagde hout past altijd in de binnenschaal van de romp, en er wordt dan ook heel wat meer kit gebruikt voor het afwerken van de ontstane kieren.

    Als je hier niet zoveel omgeeft is het veel waar voor je geld.

    Ik merk wel dat de boten tegenwoordig toch wel kleinere lieren en lichtere verstaging gebruiken, en dat het polyester werk lichter is geworden in vergelijking met mijn Bavaria uit 2001.

    Maar voor het vaargebied wat je aangeeft is het prima. Ik weet dat het ook goed kan spoken op onze wateren, maar je bent nooit meer dan een halve dag verwijderd van een vluchthaven en de weersberichten zijn over het algemeen vrij accuraat voor minstens 1 dag. (Meer als 3 dagen vooruit is tegenwoordig niet meer te voorspellen lijkt wel)

    Verder; De boten zeilen goed en over het algemeen snel. Ik zou wel voor een beter zeilen pakket gaan als de standaard Elvstrom zeilen want die zijn van matige kwaliteit. Ik heb de standaard zeilen vervangen voor North Soft Norlam, waarbij ik het genua oppervlak verkleint heb en het grootzeil oppervlak iets vergroot. Verder het achterlijk van de Genua een stuk langer zodat het druk punt een stuk lager ligt. Ook nog eens een klapschroef geinstalleerd en de boot vaart nu heel goed. Laatst nog vanuit Vlieland naar Den helder met een goede bakstag bries planerend met 10.4 Kn over de grond (12.1 Kn door het water) naar Den Helder geknald.

    Wat ik wel mis op mijn Bavaria 34 is wat uitgebreidere trim mogelijkheden en het feit dat de grootschoot bediening niet binnen handbereik van de stuurman zit. Maar dit is tegenwoordig gemeen goed geworden op de meeste cruisers. Verder zit mij het stuurwiel wel eens in de weg en denk ik dat je op een 31 voeter (en ook mijn 34 voeter) beter kan sturen met een helmstok vanwege de ruimte. Jammer dat dit geen optie is bij Bavaria.

    Bavaria is zeker geen miskoop, tis alleen jammer dat ieder probleem wat bekend wordt, word uitgelicht tot bovenmodale proporties en met veel plezier gespuid onder die “andere” zeilers. Elk schip, van hand gemaakt tot fabrieks boot heeft problemen. Kijk eens naar een gerenommeerd hand gemaakt schip als Victoire bijvoorbeeld. Regelmatig komen er problemen voor zoals doorzakkend dek , lekkende roerkoningen enz. Hoor je nooit wat over.

    Zoals je wellicht uit mijn reactie leest ben ik over het algemeen, samen met vrouw en 2 dochters van 7 en 4 tevreden met ons biertje en, het belangrijkste, we hebben de grootste lol.

    Groeten en succes met je keuze.

  • zoutwatermatroos

    Tis iets andersom.

    Comfort is eerder reven, performance is langer ongereefd doorvaren.

    Maar .NL heeft gelijk.

    Je noemt wel wat snelle jachten, en ook comfort schepen. Comfort (Bavaria, Clipper, grand large en Jeanneau) is vaak goedkoper vanwege de mindere trim mogelijkheden, en lichter uitgevoerd zeil plan etc.

    De Beneteau first en de performance van Dufour zijn fijne snelle jongens. De Hanze zit wat meer in het Cruiser/Racer segment, En dan nog de Elan, waarbij je de impression hebt (comfort) en de performance range (snel)

    De nieuwe Dehler 34 is een cruiser / racer, met de nadruk op racer. Ik ga hem zeker bekijken op de natte Hiswa.

    Groeten

  • erik

    Bavaria is een prima boot met - zoals je zelf al hebt uitgezocht - een uitstekende prijs - kwaliteit verhouding. Voor in NL. heb je niet meer of beter nodig.

    Nadeel vind ik zelf dat het een beetje een eenheidsworst is. Er varen er heel veel van rond. Wel kun je je Bavaria donkerblauw/ grijs ofzo laten spuiten (+ e. 6.000 ongeveer). Dat geeft een mooiere look en komt de verkoopwaarde t.z.t. weer ten goede.

    Beneteau First is ook een aanrader (beter dan Bav.), indien je het gemakkelijk kan betalen. Snelle schepen en zeewaardig. Dufour is prima met mooie looks en zwaardere kwaliteit dan Bav., maar weer wel tegen een veel hogere prijs.