keuzes......

  • erik

    “Ik werd door enkele reacties bevestigd in mijn vermoeden dat het met de inruilwaarde van een Bavaria wel goed zit. Dit zie je ook bevestigd als je via Internet de jacht makelaars afgaat.”

    De inruilwaarde is helemaal niet zo oke. De vraagprijs zegt niets over de uiteindelijke verkoopprijs en de termijn waar binnen deze verkocht wordt. De verkoper bepaalt de verkoopprijs en die heeft de neiging om een te hoge verkoopprijs te vragen. Ook i.v.m. de marge van de makelaar van maar liefst 8 % (!) over de verkoopprijs. Verder dalen de prijzen van Bavaria nog steeds, hetgeen een zeer sterke impact op de tweedehandsmarkt heeft. Immers, zoals jij nu ook redeneert, waarom tweedehands kopen als je voor zowat dezelfde prijs nieuw kan kopen!

  • MMP

    De Hanse 320 is zeer zeker een optie……

    Helaas moeten we nog even wachten tot de aanstaande Hiswa voor een “meet & greet”.

    prijstechnisch is ook dit schip gunstiger dan bijv; Dufour & Beneteau.

    Ook het interieur spreekt ons (vanaf papier) aan.

    1 vereiste is echter wel stahoogte en daar ben ik nog niet zo zeker van.

    Wat is er bij jullie bekend over de kwaliteit van de Hanse-schepen ????

  • Kaptein iglo

    Daar sluit ik me graag bij aan, de vraagprijzen en wat er uiteindelijk voor de meest gangbare schepen wordt betaald liggen momenteel erg ver uit elkaar (vanaf 25%). Vorig voorjaar heb ik mij vorige boot (33voet) verkocht en mij huidige boot (36voet) gekocht en nogmaals je schrikt van het verschil tussen de vraagprijs en wat er uiteindelijk betaald wordt. Uiteindelijk maakte het in ons geval allemaal niet zo veel uit want het gaat uiteindelijk om wat er bij moet en dat viel gelukkig allemaal wel mee.

    Alleen de schepen uit het hogere segment zoals Najad`s, halberg- Rassy`s e.d. (daar komen ook de Rassyballen vandaan ha ha) wijken hier van af.

    Verder is de stuurstand in de kuip van de Bavaria een veel gehoorde klacht. Deze is tot de 36 in verhouding te groot uitgevoerd en wanneer je met een paar man in de kuip zit, zit je steeds om een hoekje te gluren naar je gesprekspartner tegenover je.

    Groet K.I.

  • Bas

    > wanneer je met een paar man in de kuip zit, zit je steeds om een hoekje

    > te gluren naar je gesprekspartner tegenover je

    Je moet ook niet zo l*llen aan boord, K'ptein, gewoon zeilen!

  • Kaptein iglo

    Heb ik een gevoelige snaar geraakt ? Sorry maar ik heb het zelf aan de hand gehad en heb het van meerder mensen gehoord. Dat is de reden dat ik deze opmerking geplaatst heb, voor de rest niets. Als dat het enige nadeel van een boot zou zijn, zou het alsnog een fantastische keuze kunnen zijn. Succes ermee en gegroet. PS: Misschien een spiegeltje in je kuip hangen zie je alles weer.

  • schieper

    Op

    http://www.image-ination.com/sailcalc.html

    vind je een leuke methode om inzicht te krijgen in verschillen in zeileigenschappen.

  • Sven Heesterman

    Begrijp ik goed dat je nieuw wilt kopen? Dat zou ik niet doen.

    Koop een goede tweedehands dan is de afschrijving minder, zeker als blijkt dat je toch net de verkeerde keus hebt gedaan. Geeft ook minder gedoe bij het beslissen wat de juiste is. Gewoon een courante boot kopen, als't niet bevalt, weer verkopen.

    Sven

  • van Gorkum

    Een Bavaria wordt gebouwd op de marges zo dun dat het nog net aan de eisen voldoet en velen zijn er blij mee

    Voor ons was het een sof en had meer onderhoud nodig dan was voorzien en hebben er nog wat Euri tegenaan gegooid want alle waar is naar zijn prijs.

  • zeiler

    ik ga altijd voor de zeileigenschappen. zeileigenschappen hebben vooral te maken met trimmogelijkheden. cruisers zijn dus niets voor mij, of het nu een bavaria, dufour of beneteau is. als je van zeilen houdt ga je voor een first, een performance, een x, etc. kwaliteit is vaak geen issue. je betaald voor de naam en wel of niet handgemaakt

  • zeiler

    ik ga altijd voor de zeileigenschappen. zeileigenschappen hebben vooral te maken met trimmogelijkheden. cruisers zijn dus niets voor mij, of het nu een bavaria, dufour of beneteau is. als je van zeilen houdt ga je voor een first, een performance, een x, etc. kwaliteit is vaak geen issue. je betaald voor de naam en wel of het schip wel of niet handgemaakt is.

    succes met de keuze