keuzes......

  • marksvrijheid

    tja, ik vind alle plastic boten op elkaar lijken…. als je niet van plan bent om te beesten en te wedstrijden, zou ik mij geld in m'n zak houden en voor Bav gaan, opleuken met wat zeildoek en pret maken!

  • Arjan

    Beste MMP: als je een dergelijke investering gaat doen, wil je natuurlijk veel gebruik maken van de nieuwe boot. Maar waarschijnlijk vindt je het ook belangrijk dat je boot een goede restwaarde heeft. Als ik lees wat jouw vaargebied wordt en er vanuit gaande dat je ontspannen maar ook niet al te duur wilt zeilen, zou ik kiezen voor een Bavaria.

    Ik kan niets zeggen over de kwaliteit, zeilplezier ofzo, want ik ben zelf geen Bavariazeiler, maar neem de opmerkingen van de anderen mee in je keuze. Als je wel eens in verkoophavens komt moet het je ook zijn opgevallen dat die Bavaria's een verrekte goede restwaarde hebben (gemiddeld gezien).

    Concluderend: je vaart in een relatief eenvoudig zeilgebied, ik ga er vanuit dat je weinig ophebt met trimmen etc. maar meer met het gezin toeren, je wilt ongetwijfeld zo goedkoop mogelijk varen en mocht je je boot willen verkopen, wil je er zoveel mogelijk geld voor terug. Dat wordt dus een Bavaria. En dat lijkt mij voor jou geen verkeerde keuze. Heel veel zeilplezier toegewenst!

  • holtere

    Ieder schip is denk ik wel wat voor te zeggen en iedereen maakt zo z'n eigen keuzes. Wij hebben voor het definitieve besluit eerst een aantal types gehuurd voor minimaal een paar dagen en dan weet je al heel snel wat je wel en niet wilt. Alle merken zijn wel ergens te huur in Nederland. Als dan de keuze is bepaald kun je de huurervaringen ook verwerken in de aan te schaffen opties bij een eventuele nieuwe boot! Voor ons was het heel leerzaam en huren is sowieso niet duurder dan varen met een nieuwe boot. Uiteindelijk is het een 31.7 geworden, juist ja, vanwege de zeileigenschappen!

    Veel succes en voorpret bij het uitzoeken,

    Holtere

  • herman

    Mijn enige ervaring met een Bavaria was een 30 plus .

    Tevens de meest verschrikkelijke ervaring ooit met boten gehad .

    Wat een kolere boot.

    Liep bij 4bft .constant uit het roer .Dus dan maar reven en zie…het liep niet meer .

    Als ik zo om mij heen kijk op het water zie ik dat bij Bavaria's vaak .

    Tot 3 bft .zeilt het nog wel.Daarboven moet gereefd worden en komt het niet meer vooruit .De oudere type's hebben dit niet .

    Verder heb ik begrepen dat schotten e.d.niet zijn ingelamineerd waardoor de boot nogal lawaaig is.

    Ik vraag mij het volgende af ;

    Doordat bavaria's relatief goedkoop zijn en ogenschijnlijk veel boot bieden ,worden ze m.i.vaak aangeschaft door mensen die goed voor de dag willen komen maar bijzonder weinig zeilervaring hebben.Niets begrijpen van trim e.d.

    Lopen die boten zo beroerd door slechte handling ?Of zijn het gewoon slechte boten .

    Ik denk het laatste .

  • Kaptein iglo

    Ik ben er van overtuigd dat er geen echt slechte zeilschepen worden gebouwd en dat Bavaria daar zeker geen uizondering op is. Wel is het een eenheidswost en als je in Zierikzee ligt lijkt wel 25% van de gasten aldaar een Bavaria te zijn. Maar zoals al eerder gemeld wanneer ze donkerblauw zijn krijgt het een heel andere uitstraling maar voor zo`n meerprijs weet ik niet of het dat waard is. Wat ik me wel afvraag is hoe het zal gaan met de waardevastheid van zo`n Bavaria. Het zijn er inmiddels wel heel veel geworden en ik weet van een scheepsmakelaar dat deze ze graag ziet komen omdat er veel handel in is, hetgeen de prijzen m.i. geen goed doen. Nu is dat nog niet zo belangrijk maar wat als je er (door omstandigheden)van af moet. Hoeveel gaat je het dan kosten ? Als ik voor de keuze zou staan en de mogelijkheden had (als zeil liefhebber) zou ik zondermeer voor de Dufour of de First gaan. Heel veel succes en hou ons op de hoogte wat het geworden is. Groet K.I.

  • MMP

    Hallo allemaal,

    Dank voor jullie reacties……….

    De uiteenlopende voorkeurschepen (cruiser / racer) komen voort uit het feit dat mijn vriendin en ik beide een andere invulling aan het woord; “zeilen” geven. Zij denkt hierbij aan het ontspannen bezig zijn met het comfort van thuis en ik wil het liefst zo snel mogelijk varen zonder veel in te boeten aan comfort (elk schip in de omgeving word direct een concurent die ik voor wil blijven)

    Ik wil mijn vriendin best tegemoet komen en kiezen voor een schip dat wat meer op cruisen gericht is maar het mag beslist geen “badkuip” zijn die door Jan en alleman voorbij gelopen wordt.

    Ik werd door enkele reacties bevestigd in mijn vermoeden dat het met de inruilwaarde van een Bavaria wel goed zit. Dit zie je ook bevestigd als je via Internet de jacht makelaars afgaat.

    Hoe zit dit echter bij de andere merken ????? Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen ?????

    Wat is mbt de restwaarde nog meer aan te raden;

    - een “gepimpte” Bavaria kopen of voor hetzelfde geld een KALE Dufour danwel een van de andere genoemde schepen aan te schaffen ????

    - stuurwiel danwel helmstok ????

    - extra investeren in customizen (kleur en / of teakdek) of investeren in allerhande (dure) apparatuur ????

  • herman

    Misschien overwegen om een goede 2e hands te kopen?

    Eentje waar de kinderziektes uit zijn .

    Spirit 32 of 36 of zoiets?

    Goed gebouwd snel en comfortabel .

  • Arjan

    Ik hoorde van een jachtmakelaar (die in Almere bij Van den Bosch) dat blauwe boten erg goed in de markt liggen en waardevaster zijn. Een Bav. kun je volgens mij niet met helmstok krijgen. holtere gaf een goede tip: huur er 'ns eentje. Als je zoveel geld uit gaat geven wil je toch zeker weten dat het geen teleurstelling wordt!

  • richard

    MMP schreef:

    >

    > … ik wil het liefst zo snel mogelijk varen zonder veel in te boeten aan comfort (elk schip in de omgeving word direct een concurent die ik voor wil blijven)

    >

    > - stuurwiel danwel helmstok ????

    Bij voorkeur helmstok, dat geeft veel meer gevoel of de boel wel juist is getrimd en reageert wat sneller dan een stuurwiel (dan valt Bavaria waarschijnlijk al af).

    > - extra investeren in customizen (kleur en / of teakdek) of investeren in allerhande (dure) apparatuur ????

    Investeren in de kwaliteit van lieren en blokken, goede zeilen, uitgebreide trimmogelijkheden en een diepe kiel. Als het ten minste echt je bedoeling is gelijkwaardige schepen voor te blijven.

    Wel eens een Dehler overwogen?

  • Wally

    Als alternatief kan ik je de Hanse aanbevelen voordeel een stuk goedkoper dan de Dehler 34 en Dufour 325/34, uitstekende vaareigenschappem, (zie de vele positieve testen), makkelijk alleen te zeilen, grootschoot onder handbereik en keerfok en geen eenheidsworst.

    Ik heb de nieuwe Hanse 320 en 350 nog niet gezien maar ben al enthousiast als ik de foto´s zie op de website.

    Wij hebben zelf de Hanse 400 en zijn daarmee super tevreden!