Wel of niet varen?

  • Vincent

    Hoi,

    Ik ben het zeker met je eens, de door mij genoemde bedragen zijn slechts gebaseerd op de vraag prijzen van bijv de contessa 26, of een alpa 950. Denk dat dit soort schepen wel voor een deel in het plaatje passen, mede door een lagere aanschafprijs (weinig risico) maar toch enige ruimte en geschikt voor kustwater.

    Dat ik deze echter voor 5.000 euro zal kunnen aanschaffen gaat mij wat ver, maar point taken.

    Dat een uiteindelijke prijs bij definitieve verkoop vele duizenden euros lager zal zijn word direct verrekend met aanpassingen en onderhoud is mijn ervaring.

    Zeker in de huidige markt, want los van de “crisis” is de zeilsport harder dan normaal aan het “vergrijzen” volgens mijn bevindingen.

  • Sindbad

    Nee! Hij is alleen maar een beetje te koop, voor veel geld voor een liefhebbert, anders niet.

    Hij is nu topnetjes, maar ik besteed er nu teveel tijd aan elk voorjaar, en ik wil eigenlijk een een Delphia, Southerly of Ovni of zo- weinig onderhoud, veel mogelijkheden. En hefkiel. Nog tips….?

  • Sindbad

    Inderdaad. Als je kiest voor te klein (kinderen worden groot!) ben je er zo uitgegroeid, en is je vrouw het primitieve gedoe binnen de kortste keren zat.

    Kies voor een maatje groter, en huur een (vergelijkbare) boot en kijk hoe dat bevalt. Groter is stabieler, en dat is ook met wat zwaarder weer zeker prettig.

    S-spant is stabiel op koers, minder wendbaar. Prettig wel voor langere (over)tochten. Staal is zwaarder dan plastic, komt wat langzamer op gang maar loopt wel goed door. Is goedkoper in aanschaf, duurder in onderhoud. Is een keuze.

  • Vincent

    Om al wat verder vooruit te lopen op de zaken, een betaalbare 30+ voeter. Liefst een s of semi-spant en das gewoon een persoonlijke voorkeur uit het verleden.

    Welke “low” budget no nonsens zeilboten komen er dan om de hoek kijken? Zie nu net bijv dit type, mij onbekend.

    http://www.yachtfocus.com/gebruikte-boten-te-koop/details/n-van-vliet/1165952/najade-900.html

    Redelijke maat, leuk geprijst, zeewaardig? en kwalitatief ook nog ok?

    Grt Vincent

  • Sindbad

    Die informatie is wel erg summier. Slechts 1 foto, geen idee van de staat van onderhoud. Ziet er wat schimmelig uit (maar dat kan dan weer een uitdaging zijn X().

    Met die leeftijd hangt de zee (meer?)waardigheid er gaf van de staat van onderhoud van alles. Zeilen, motor, verstaging. Dieseltank (met of zonder prut?); hoe ziet het er binnen uit? Oud en schimmelig of schoon en fris geschilderd?

    groeten

    Pieter