kapotte flexibele koppeling

  • marksvrijheid

    en juist met 6 op de kop houdt de flexibele koppeling er mee op. het is er een met 5 homokineten? de rubbers zijn uit de metalen hulzen gegaan, schroefas eruit gezakt tot tegen het roer…. met kabeltje provisorisch gerepareerd…

    mijn motortje is een volvopenta uit 78

    heeft iemand ervaring in het repareren? ik kom op internet deze koppeling niet tegen…

    ik zoek nog naar een plaatje ervan, die volgt natuurlijk.

    hoor graag van jullie

  • raptor

    je hebt kruiskoppelingen en homokineten. Die zitten in aandrijfassen van auto's en kunnen flinke hoeken overbruggen. Kruiskoppelingen moet je dubbel toepassen en homokineten enkel. Vaak wordt er een rubberen flexibele koppeling gebruikt tussen keerkoppeling en schroefas om kleine uitlijnfouten op te vangen en trillingen te dempen. Dat heet een hardyschijf. Die is van rubber met metalen bussen erin waar de bouten door passen om het geheel aan elkaar te trekken. Soms zie je ook een korte as met twee kruiskoppelingen tussen schroefas en keerkoppeling maar dat is vooral bij motorboten met grotere vermogens. Wat is het bij jou?

    Pieter

  • Morris

    Mark,

    Zo nu en dan zit ik op dit forum, ondanks het feit dat ik een motorboot heb. Zo nu en dan doe ik hier kennis op die ik goed kan gebruiken. Zelf zit ik op het waterstportforum (zie onderstaand adres). Er zitten daar veel techneuten die je hier met raad en daad bij kunnen staan op het gebied van techniek.

    Als ik jou verhaal zo lees dan zou ik mij eerst goed verdiepen hoe de installatie inelkaar steekt. Meestal wordt daar gevraagd naar merk en type motor, vermogen, welk merk/type kopelling er wordt gebruikt, en daarnaast, maak veel foto's van het geheel, maar ook van de details.

    www.watersportforum.yourbb.nl

    NB. Schaam je absoluut niet als zeiler daar een vraag te stellen, je bent absoluut niet de enige die dit doet. Ik wens je veel succes.

  • marksvrijheid

    dank Morris, ga ik doen en eerst foto's maken …

  • Sindbad

    Hee, balen man.

    Niet leuk om naar oude spullen te moeten zoeken - ik ken het gevoel.

    Houd je de boel nog droog (de boot bedoel ik :P)?

    Sterkte, ik ben benieuwd naar de foto's.

  • Morris

    Mark,

    Ik zag je vraag op het watersportforum al langskomen. Zoals ik al verwacht had, wil men daar eerst zoveel mogelijk gegevens en foto's van je hebben. Ik hoop dat ze een oplossing voor je hebben. Succes!

    PS. Mijn forumnaam is daar Stentor950.

  • marksvrijheid

    hi, ja ik ga straks foto's maken en eens goed kijken hoe het zit. Toen het gebeurde had ik een goede 6 op de kop en twee kleine kinderen aan boord.

  • marksvrijheid

    pic.twitter.com/Wm0pUTg7

    pic.twitter.com/PxI6dqmS

    pic.twitter.com/D2RTwy2S

    pic.twitter.com/id0jGYQi

    pic.twitter.com/uVkMq5rp

  • marksvrijheid

    de kabel heb ik gebruikt om de boel bijeen te houden, en dat lukt aardig :-)

  • Morris

    Mark,

    Ik heb je foto's eens bekeken. Deze zijn in het Watersportforum niet zichtbaar. Helemaal bovenaan in de lijst op het forum staat: Optimaal gebruik maken van het forum. Hierin staat beschreven hoe je daar foto's kunt plaatsen.

    Op een van de foto's staat het door jou opgegeven motortype Volvo Penta MS 28. Ik heb deze niet terug kunnen vinden in de lijst die Volvo Penta heeft gepubliceerd, van nieuw tot antieke motoren van dit merk. Hieronder de link naar deze site. Kan je nog eens kijken om welk type het gaat?

    http://www.crommarine.com/volvo_penta/volvo_penta_inboard_engine_diese.htm