dikte electrische kabel

• Rob

In mijn optiek is het gebruik van om het even welke soort bekabeling met vaste kern aan boord van een voer-/vaartuig uit den boze.

Daarbij is het volgens mij conform de CE normering zelfs verboden.

Ik heb heel wat bekabelingen van auto's, schepen, vliegtuigen en railtractievoertuigen gezien, maar overal werd gebruik gemaakt van ‘snoer’

• BJ

Gelukkig hoeft een particulier zich niet zo heel veel aan te trekken van een CE norm bij de aanleg van electriciteit, ziet er wel dreigend uit hoor.. dikgedrukt ‘verboden’. Misschien nog even beginnen over De Verzekering? :D

Maar geod, de beste methode is uiteraard om de maximale stroom die kan gaan lopen uit te rekenen (het maximale vebruik van alle aangesloten apparaten bij elkaar optellen) en daar de bijbehorende draaddikte bij zoeken. En dan soepel draad met klemverbindingen, stug draad breekt onherroepelijk af en altijd op het verkeerde moment.

• Bontekoe

Verboden ja, volgens de NEN normen. Als je je daar niet aan houd krijg je onherroepelijk problemen met je verzekering als het mis gaat. Massieve koperdraad breekt en corrodeerd in een boot. Het is niet voor niets dat zulke kabel/draad nooit gebruikt wordt door erkende (maritime) installateurs. Het mag niet, zie wetgeving en installatie normen. Brandoorzaak nummer een aan boord van jachten is een slechte elektriesche installatie. Meestal heeft een ondeskundige (lees: de eigenaar zelf) er mee liggen klooien. Verzekeraars vinden het prachtig, hoeven ze niet uit te keren. Maar als je net vuur wil spelen zal ik je niet tegen houden.

• raptor

je kan ongeveer 25 A ongestraft door een 2,5mm2 kabel jagen. Dat is grondkabel. Reken maar uit

Pieter

• raptor

Grondkabel op een boot is niet nodig. De mantel is bedoeld als aarde waardoor de aardlek eruit klapt als je er een schep in steekt. Op een boot kan gewone VVK ook. Is 2-3-4-5 aderig te koop bij Gamma. Ik ben nog nooit een gebroken 2,5mm@ tegen gekomen die spontaan is geknapt. Misschien in een auto maar niet in een boot. Verder is het koper dus geen corrosie, behalve als je kroonsteentjes gebruikt met stalen schroefjes.

Pieter

• BJ

Koperdraad corrodeert wel degelijk, ik ben al heel wat stukken tegengekomen in diverse boten die helemaal groen waren. En op zout water kan het nog veel erger zijn.

• raptor

groen is alleen het oppervlak en een paar micron dik. Groen sluit rest af voor corrosie. De hele wereld ligt bezaaid met koperkabel omdat het duurzaam is. Je kan dingen ook te goed maken. Dan betaal je voor kwaliteit die je niet nodig hebt. Vergeet niet dat heel veel constructies zijn ontstaan uit indianenverhalen en daar blinkt de nautische sector in uit. Electranet van 5mm2 zilver en een lullig roerkoninkje. In de haven is het eng als je radio niet werkt maar je roer blijft er wel heel.

Pieter

• Bontekoe

Beste Raptor, je bent op heel wat gebieden deskundig en dat respecteer ik, maar elektro is duidelijk niet je sterkste punt. Maak eens kennis met de wetgeving en de daar uit voortvloeiende normen op dit gebied. Wat je op je eigen boot doet moet je zelf weten, maar verkeerde adviezen op een forum heeft niemand iets aan. Het gaat er niet om of iets voldoet aan jouw eigen kwaliteits norm, Als je je niet aan de wet en de daar uit voortvloeiende normen houdt ben je zwaar de lul als het mis gaat. Ook al zijn die normen zwaar overdreven in sommige gevallen, we moeten on er aan houden.

Chirpy, praat even met een (maritieme) erkende installateur, dan hoor je zo hoe het echt zit; masieve kabel is niet toegestaan, niet op jachten, niet op oorlogsbodems en noet in de beroepsvaart. Maar ook voor jouw geld, als je je niet aan de voorschriften wilt houden, en Gamma grondkabel wilt toepassen, moet je dat helemaal zelf weten maar dan wel eventuele consequenties aanvaarden hè?.

• BJ

Misschien wel handig om er ook bij te melden dat die wettelijke normen en bepalingen alleen van toepassing zijn voor installateurs en niet voor particulieren. Net zoals glazenwassers niet meer met ladders mogen werken maar een huisvrouw nog wel en bedrijfsmatige schilders alleen maar met watergedragen verf mogen werken terwijl de thuisklusser gewoon met terpetinebasis aan de slag kan. Een particulier kan geen wetten overtreden die niet op hem of haar van toepassing zijn ;)

• raptor

Ik wist niet dat er wettige normen zijn voor een 12V installatie op jachten. In de tijd dat ik scheepsbetimmeringen deed heb ik niet anders gezien dat er kilometers VVK kabel (gamma-grijs-PVC) door binnenvaartschepen werd getrokken op werven door nautische insallateurs. Daar ging van alles door, van 12V tot 380V. Op een trillend binnenvaartschip mag het dus wel en op een jachie niet? Snap ik niet. Alleen datakabel zou ik verzilverd nemen omdat daar iedere overgangsweerstand een probleem kan geven. Maar voor een gewoon boordnet voor 12V en 230V lijkt het me geen probleem, tenzij je gelijk hebt wat betreft de wettelijke eisen. Uit verzekeringstechnisch oogpunt zou ik me dan aan de wet houden.

Pieter