Waterhufters

• Henrique

Alweer vele jaren geleden, sluis Enkhuizen.

Een dame als sluiswachter.

De sluis vaart leeg, deuren direct dicht pal voor de neus van voordringers. Lichten op rood natuurlijk.

Over de luidsprekers: “Naam schip— helemaal achter aansluiten, vastmaken aan de steiger.” Na dat schip X weg is bij de sluisdeur, gaat deze een kiertje open en wordt een schip met name genoemd of omschreven uitgenodigd door de kier te varen.

De hele horde maakt los en stuift op de deuren af. Deuren dicht, andere kant geschut. (minder druk zeker, geen problemen)

Opnieuw: “Die schepen kunnen invaren, bij niet volgen aanwijzingen wordt van deze kant niet ingevaren”

Na 2 weekeinden wist iedereen het en jarenlang ging het goed.

Ook een keer meegemaakt: Rond kerst kom ik aanvaren bij de gesloten sluis vanwege de feestdagen, bezig met vastmaken aan de steiger, opeens een stem: “Vaart u maar in hoor. Ik zag u aankomen toen ik over de dijk aankwam rijden, en omdat ik toevallig de sleutel bij me had, dacht ik —die man het kerstweekeinde aan de sluis is ook niet alles–, ik schut hem wel even”.

Volgens mij waren dat geen gepromoveerde plantsoenbewerkers.

• chirpy

Wat te doen:

Wachtend buitengaats voor de Michiel de Ruijterhaven in Vlissingen-de brug open-lichten op rood. Netjes wachten-de brug gaat dicht en niet meer open. Via de gemeente en veel gezeur doet iemand van het restaurant die verantwoordelijk is voor de bediening met veel gemopper de brug open. Oh we wisten niet dat het licht nog op rood stond. Moet je in zulke gevallen een eigen beslissing nemen en doorvaren? We kregen geen contact via de marifoon.

Al doorvaren wanneer de lichten nog niet op groen staan in sluis of bij een brug? Het verkeer hoeft dan korter te wachten. Vaak word ik teruggefloten door een sluiswachter of brugwachter.

Het is moeilijk het goed te doen wanneer je denkt iemand behulpzaam te zijn.

• Rob

Goh, toevallig ook eens zoiets meegemaakt in Enkhuizen, alleen geen vrouwenstem.

Toen werden er ook een keer een paar en plain publique (via PA en VHF) op hun positie gewezen.

Het lijkt er dus op, dat ze in Enkhuizen wel weten hoe je de zaak kunt regelen.

• Rob

Inderdaad lastig, vooral als ze niet op de marifoon oproep reageren en dat gebeurt nog wel eens.

• Sindbad

Ja, rood-groen, wat doe je…. ik weet t ook niet meer.

Vroeger was t duidelijker, in mijn beleving. En 3x toeteren voor elke brug, was ook een vrolijk gedoe vond ik.

• Don

3x toeteren is geen optie meer, lang leve de (ook voor geluid) geisoleerde brugwachters huisjes.