Waterhufters

• Kaptein Iglo

Afgelopen vakantie weer gezien. Waterhufters die voordringen bij de sluis. Ik begrijp best wel als er een kolibrie van 5,60 meter als eerste aan een steiger ligt afgemeerd om te wachten voor de volgende schutting dat de volgende met een motorboot van 17 meter daar niet langszij kan liggen om dat het bord dat zo aangeeft. Maar daar moeten we toch met z`n allen op het water met gezond verstand toch wel uit zien te komen. Dat is het probleem niet zo. Het gaat om de hufterige patsers die met wanstalelijke scheurschepen (de zgn hoog vermogen strijkijzers) dwas door een veld schepen, alles aan de kant duwen en zo de sluis in varen. Die moeten eens aangepakt worden. Ik heb dat nu te vaak gezien dat het toeval is. Ook een mooie foto van gemaakt. Sluismeester oproepen via VHF en verzoek tot handhaving helpt niet want dat was blijkbaar voor deze afgekeurde ex-plansoenendienstmedewerker weer net iets te lastig. Is er bv een website waar je dit kan plaatsen zodat iedereen kan zien wie deze eikels zijn? Mvg K.I.

• Erik

Zeer irritant ja.

Wat ook veel gebeurd: boot nr 1 gaat bij nog dichte sluis keurig langszij vooraan de wachtsteiger liggen. De volgende boten gaan keurig langszij daarachter aan de steiger liggen totdat de steiger vol is. De boten die daarna aan komen gaan vervolgens langszij de boot liggen die vooraan de steiger ligt enzovoorts naar achteren. Sluis gaat open en de boten die langszij andere boten liggen en als laatste zijn aangekomen varen zo als eerste de sluis in. Boten die beetje achteraan en langszij aan de steiger liggen kunnen nog een hele ronde wachten.

• Don Peets

Als brug en sluiswachter sta je machteloos tegenover dat soort schippers. Ze varen in bij rood of rood/groen, of zoals jij noemde voor hun beurt, maar alleen als ze alleen in de sluis liggen kan je er wat aan doen, want omdat er een slechte schipper in de sluis ligt kan je het niet maken alle anderen, die wel netjes zijn ingevaren te laten wachten. Verbaal, via de omroepinstallatie, de mensen wijzen op hun fouten heeft geen zin, zoals ik heb ondervonden. Het enige resultaat tot nu toe is een verwensing of een omhoog gestoken middelvinger.

De meeste brug en sluiswachters zijn geen BOA's (Buitengewoon Opsporings Ambtenaar) en hebben dus niet de bevoegdheid om mensen aan te houden of een proces verbaal uit te schrijven.

Als watersporter maak je dit misschien 3 of 4 maal op een dag mee, ik word met deze praktijken tientallen keren per dag geconfronteerd. Meestal gaat het net goed, maar ik heb gevallen meegemaakt die op gevaarlijke situaties uitdraaiden.

Het is jammer dat je denkt dat brug en sluiswachters afgekeurde plantsoenenwerkers zijn, de studie voor NATOP 1 (Nautisch Opzichter 1) duurt normaal gesproken 6 maanden en omvat een boekwerk van 6 cm dik A-4-tjes waaruit je op het examen ondervraagd wordt, zonder het daarbij te mogen raadplegen.

Natuurlijk erger ik me , als zeiler en als brug en sluiswachter, ook aan het gedrag van deze mensen, maar ik heb inmiddels geleerd het gewoon te accepteren, een wegmisbruiker heeft ook een zeer kleine pakkans.

Misschien zou het een idee zijn een nieuw programma op de televisie uit te brengen getiteld “WATERMISBRUIKERS”.

Succes bij de SBS-groep.

• Sindbad

Ik ken het ook.

Maar ook andere voorbeelden:

1) de sluiswachter bij Lauwersoog (precies 2 weken geleden); die was zeeer duidelijk in zijn bewoordingen wie er eerst en tweedst de sluis in mocht. Keurig, maar ook zeer direct. geen man van tegenspraak.

2) Ik weet niet of dat z'n tweelingbroer was: bij Dokkumer Nieuwe Zeilen. Daar krijg je - via marifoon en megafoon en borden langs de steigers - zeer duidelijke instructies: eerst naast elkaar stapelen en dan pas de volgende aan de kant. met ook duidelijk: EERST DIE BLAUWE ZEILBOOT EN DAN DAT WITTE MOTORBOOTJE!, DAARNAAST DIE BLAUWE X-YACHTS, EN DAN DE BAVARIA! BLAUWE X-YACHTS, HEBT U MIJ NIET GEHOORD!?

Pas als iedereen op zijn plekje lag (en dat was vlot!) gingen de deuren open. Opschuiven naar voren ging goed met drie naast elkaar.

Super. is dit omdat t Groningers zijn?

Overigens: ik maak t ook te vaak mee dat brugwachters geen dubbel groen meer geven. Slordig.

• Don

Het is tegenwoordig zo dat een brugwachter geen dubbel groen kan geven totdat de brug of sluisdeur GEHEEL open is. (en dat soms ook nog met een vertraging van 1 tot 5 seconden) Maar om ernstige vertraging voor het wegverkeer te voorkomen wordt de brug, als dat tenminste geen gevaarlijke situaties oplevert, niet geheel geopend, en kan er dus geen dubbel groen voor het waterverkeer door de brugwachter worden gegeven. Op sommige nieuwe bruggen is het zo dat de brugwachter geen invloed heeft op het geven van groen omdat dat automatisch gaat branden als de brug geheel open is. (lang leve de automatisering)

Volgens het BPR is rood-groen: verboden in te varen, invaren wordt aanstonds toegestaan en groen is invaren toegestaan.

Dus legt de ontwerper van de brug op die manier de verantwoording bij de schipper en niet bij de brugwachter als er geen groen kan worden gegeven.

Het is en blijft een afweging: 1 of 2 man/vrouw een kwartier laten wachten in hun boot voor een gesloten brug of 20 automobilisten 5 minuten laten wachten voor een geopende brug. De wachttijd voor de mensen in de boot duurt dan 2 x 15 = 30 minuten, maar de wachtijd voor de automobilisten duurt dan 20 x 5 = 100 minuten en dan heb ik het nog niet over lijnbussen! Je kan het als brugwachter nooit goed doen, of de mensen in de boot worden boos of de automobilisten worden boos.

• Sindbad

dan ligt een burn-out op de loer.

• Rob

Eerlijk gezegd denk ik dat “die anderen” er niet zo veel moeite mee zouden hebben als je weigert zo'n figuur te schutten door hem gewoon terug te sturen en dit gewoon duidelijk verbaal (PA/VHF) aan hem/haar kenbaar te maken.

Het moet me echter wel van het hart, dat veel van je collega's de zaak ook wel een beetje op z'n beloop laten met een ‘ze zoeken het maar uit’ houding en zelfs niet reageren op vragen/suggesties via de marifoon.

• Rob

Herkenbaar, zelf daar een keer (komende vanaf de Wzee) gesuggereerd om met gestreken mast onder de brug te gaan liggen (motorboot).

“Bedankt voor het meedenken” was de reactie en vervolgens werd er duidelijk kenbaar gemaakt (PA/Marifoon) dat “die blauwe motorboot niet voordringt ….”.

Ze zijn er dus wel ……

Punt is natuurlijk wel, dat het gros van de schepen die daar varen marifoon heeft en dus kan communiceren.

Iets wat ik van de schepen waar ik normaliter tussen zit niet kan zeggen …

• Rob

Een aanwijzing van een daartoe bevoegde “ambtenaar” gaat voor verkeersteken gaat voor verkeersregel.

Ofwel rood, groen, paars of wat dan ook: Als de sluits/brugwachter zegt: “Kom maar”, dan mag, sterker nog, dan moet je, gewoon invaren.

Via marifoon/PA is dat heel simpel op te lossen.

Zo ook mij elders genoemde voorbeeld:

Ik kan met een druk op de knop de doorvaarthoogte van m'n schip van 4.70 terugbrengen tot 3m en daarmee de openingstijden van een brug (bv die over een sluis) beperken.

Soms moet je daarvoor even “voordringen”, maar uiteindelijk gaat het wel vlotter.

Maar dan moet je wel met de brug/sluiswachter kunnen communiceren.

• Rob

Tja, herkenbaar maar hoewel het vaak het genoemde soort schepen is, zie ik ook zeilschepen (met name gehuurde) dit soort acties uithalen.

Wellicht omdat ze ooit gehoord hebben dat een zeilboot altijd voorrang heeft ?