Overvaaradvies

• Clemens

Beste zeilervaringsdeskundigen,

Ik heb een boot aangeschaft (etap 26i) en ze ligt momenteel in Nieuwpoort Belgie. Nu vindt ik dat een boot niet op een trailer hoort en moet varen dus vaar ik de boot naar Nederland ( Naarden ).

Dat besluit heb ik al genomen en de huidige eigenaar is bereid met me mee te varen ( hetgeen ik zeer waardeer).

Ik durf te zeggen dat ik best een ietsje eigenwijs kan zijn maar vraag me toch een paar dingen af.

- is het met een zuidwesten wind mogelijk in een dag van Nieuwpoort naar Scheveningen door te halen en met nog daglicht de maasmonding te kruisen.

-ik begrijp dat varen tegen de stroom in niet zo gunstig is maar volgens mij maak je toch meer mijlen dan wanneer je wacht tot stroom mee?

Verder zou ik graag zoveel mogelijk advies lezen alvorens de trip te maken.

Ik heb al zo'n 20 jaar zeilervaring maar nog nooit op zee gezeild en ga eind deze maand examen doen voor VBA en Marifoon.

Omdat ik het marifoonexamen nog moet halen varen we onder Belgische vlag ( met huidige eigenaar aan boord) naar Naarden.

Ik lees graag een ieders idee over mijn ambitie voor wat betreft deze trip zodat ik m'n ideeën eventueel wat kan anpassen voor de trip.

Alvast heel erg bedankt en natuurlijk zal ik na de trip een beknopt reisverslag doen.

Clemens

P.S. : ondanks mijn eigewijs zijn zal ik de trip zeer goed voorbereiden vandaar ook deze vraag naar advies.

• chirpy

an Nieuwpoort in een dag naar Scheveningen is nauwelijks haalbaar, of je moet de halve nacht erbij tellen. In ieder geval moet je proberen op doodtij voor de Westerschelde te zijn, dus op doodtij voor laagwater vertrekken uit Nieuwpoort. Evenwijdig aan de kust op korte afstand profiteer je het meest van meegaande stroom. Ruim om Oostende en Zeebrugge heen. Voor de Westerschelde op doodtij en dan maak je gebruik van de uitgaande stroom die Noordwaarts gaat. Voorbij de Hoek van Holland keert het tij weer en moet je tegenstrooms naar Scheveningen. Denk aan de veranderde oversteek bij Hoek. Heel laat of misschien wel de volgende dag kun je daar aankomen. Vandaar dik 6 uur tot Ijmuiden. Een dag tot de Oranjesluizen en dan nog het laatste stuk tot Naarden.

Waarom ga je met je Etap (strijkbare mast???) niet via Stellendam, Moerdijkbrug, Bieschbos, Gorkum, Merwedekanaal een klein stukje Amsterdam Rijnkanaal en de Vecht. Of door de stad Utrecht. Een heel wat boeiender tocht dan over zee. Wel gebruik je op het laatste stuk wel veel je motor. In tijd is de laatste weg korter dan via IJmuiden.

Mooie tocht.

• Clemens

Hallo Chirpy,

Dank voor je reactie maar de tocht binnendoor heb ik al twee keer gemaakt vanaf Willemstad en Stellendam alleen is deze mast niet zo strijkbaar op dit moment.

Mijn ervaring is hoofdzakelijk Loosdrecht dus ik wil nu eindelijk eens lange slagen kunnen maken zonder elke 5 minuten overstag te moeten.

Ik zit er aan te denken om een ervaren deliveryschipper in te huren om mee te gaan en eventueel ook nog wat instructie te geven onderweg dus als iemand hier een idee over heeft dan hoor ik dat ook graag.

Groet,

Clemens

• glsf91

Waarom doe je niet Nieuwpoort-roompot of Stellendam en volgende dag roompot/stellendam-IJmuiden ?

Kost wel wat extra mijlen om naar binnen en weer naar buiten te gaan maar je hebt ook nog een escape om eventueel binnendoor verder te gaan. Bovendien bij daglicht te doen en wat evenrediger verdeeld.

• chirpy

Beste Clemens. Ik zeg niet dat het niet haalbaar is. Om voor de tocht nu een aparte schipper mee te nemen, is niet bepaald noodzakelijk. Lees wel goed de instructies van de verschillende haven na. En zorg ervoor dat je je thuishaven vermeldt op je spiegel. Ook is een ICC bijna noodzakelijk en ook een ICP. Belgie is echt buitenland. Wanneer je onder de kust blijft heb je aan een zaktelefoon genoeg. De kustwacht is er alleen niet zo blij mee. ook HvH vraagt je eigenlijk om je te melden. Je hebt tot Hoek van Holland genoeg havens die je kunt aanlopen. Verdeel de tocht over een paar dagen, zeker 5 en je kunt stap voor stap wennen aan het grote water. De kust blijft onder handbereik. Nooit met mist en dichte nevel varen. Stellendam aanvaren is een goede optie, alleen boven windkracht 5 sterk af te raden. Dan is de Roompot een betere optie. Denk aan de golfslag bij wind tegen tij!!!

Je maakt wel lange slagen, maar het is toch een eind.

Gewoon doen en veel plezier.

• raptor

Route is wel leuk. Gezien de windrichtingen is kans op tocht met ruime wind groot. Als het een beetje waait kan je 6-7 mijlen in een uur afleggen. Dat is dan ongeveer 40-50 mijl per volle dag, waarbij ik een uur reken om haven uit te komen en een uur om haven weer in te komen. Moet je aan de wind of opkruisen dan loopt dit terug. Reken dus zelf maar uit wat kan. Reken je niet rijk in afstanden die je af kan leggen. Neeltje Jans-Stellendam heeft me regelmatig een dag gekost, ook met ruime wind. Stellendam-Ijmuiden kost je ook zomaar een dag. Houdt rekening met Nieuwpoort-Vlissingen 1 dag, Vlissingen-Stellendam 1dag, Stellendam-Ijmuiden 1 dag, Ijmuiden -Lelystad 1 dag. Als je dat haalt ben je spekkoper. Met wind in de verkeerde hoek haal je dat niet.

Pieter

• Clemens

Alvast bedankt voor de adviezen, heb de voorgenomen route in ieder geval al aangepast naar:" dag 1 Nieuwpoort-Blankenberge , dag 2 Blankenberge-Scheveningen , dag 3 Scheveningen- Ijmuiden en dan zien hoever we komen richting Schellinwouderbrug!

Tocht hangt wel af van weersvoorspelling maar zoals de vriendelijke man van de winkel waar ik de kaarten kocht melde:“ tegen die tijd moet al het slechte weer wel op zijn!”

Groet,

Clemens

• raptor

Met mooi weer heb je oostenwind. Weinig golven, behalve voor Wester Schelde. Met windje 2 a 3, schuin van voren. Heerlijk zeilen. Geniet er van. Zeilen op zee is niet linker dan op Loosdrecht als je maar rekening houdt met je beperkingen en het weer. Zeeziekte is het enige echte risico en als iedereen aan boord goed zeeziek is heb je een probleem. Een Etap 26 wil bij bfd5, aan de wind, echt wel flinke sprongen maken als de wind in de west zit. Iedere twee seconden klimt hij een dikke meter en valt dan weer naar beneden. Daar moet je maag even aan wennen.

Pieter

• chirpy

Blankenberghe Scheveningen in een dag ????? Vergeet dat maar. Zoals Pieter als schreef: reken je niet rijk. Maar je mag het best en proefondervindelijk word je wijzer.

• Clemens

Nogmaals route aanpassen dan maar ondanks m'n karakter luister ik toch maar liever naar advies dan proefondervinderlijk vaststellen dat Chirpy toch gelijk had.

Groet,

Clemens