vol verbazing

• marksvrijheid

gas blijft weleens hangen hé :-)

• Peerd Parmant

In het voorjaar motorproblemen gekregen op de Westerschelde. Allemaal ervaren zeilers aan boord. Het eerste plan was om op het zeil de haven van breskens binne te varen. Tweede plan was om sleepje te vragen van voorbijganger. Deze durfde het niet aan. Reden: te veel stroming voor het havengat. Daarom toch maar de knrm opgeroepen voor het havengat. De mannen van de knrm vonden dat gezien de omstandigheden een heel verstandig besluit. De kans dat we anders op het basalt gestrand waren was anders wel erg groot geweest. Moraal: wel of geen redders oproepen is helemaal afhankelijk van de omstandigheden

• Sindbad

Zo is dat.

Je kijkt steeds naar wat nodig is.

Vorig najaar liepen wij voor de wind (6 Bft W-wind) de Ketelbrug aan. Tijdig grootzeil neer, rolfok in, motor aan en rondjes draaien tot de brug draaide.

Opeens stopte de motor ermee, en was de BB-genuaschoot overboord verdwenen.

In de schroef geraakt dus. En vlakbij brug en talud.

Ik heb als een haas het anker uitgegooid (hielp gelukkig meteen) en bij de brugwachter gemeld. Kon vervolgens een sleep krijgen de brug door, en vervolgens weer zeilend naar Kampen.

Shame on me… had toch de schoot laten slingeren.

Was later een fikse klus om die uit de schroef te krijgen, met een mes aan een bezemsteel.

Gelukkig kunnen mede-watersporters ons in veel gevallen helpen; vaak ook sneller dan de KNRM, die eerst moet uitrukken van god weet waar.

• Paulus

Blijf het met Jedre eens: Er wordt wel heel makkelijk een beroep op de Waterwegenwacht gedaan. Inderdaad doen die jongens niet moeilijk, houden ze van een verzetje en zien het als oefening, maar als je niet in nood bent vind ik het een sport zelfredzaam te blijven. Bij motorstoring (of andere eenvoudige problemen) hoort er iemand aan boord te zijn die de meest waarschijnlijke oorzaken (V-snaar/waterpomp/brandstof/bedrading) kan repareren. Een diesel is niet zo maar echt kapot. Met een ankertje koop je de tijd voor een reparatie of wacht je tot de omstandigheden veilig zijn ergens binnen te zeilen, de kentering bijvoorbeeld. Heb de hele discussie hier boven niet bij gehouden, dus zal wel niet erg origineel zijn. Misschien wel origineel: Vaar zonder kiel. Krijg je dan iets in de schroef, zet je hem aan de grond, wacht tot schroef boven water, los probleem op, neem een bak koffie, doe een tukje en vaar weer verder. We varen toch voor de ontspanning? Ik snap werkelijk niet wat dat lompe stuk ijzer onder al die boten doet. Dat ding zou me erg in de weg zitten op het Nederlandse water.

• marksvrijheid

haha, id zelfredzaam is goed, moet je er wel vanuit gaan dat demens zichzlef juist weet in te schatten en we hebben ook niet zoals pieter een hechte band met de redders :-)

• Sindbad

Ik heb al eens erg mijn best gedaan de kiel eraf te varen (bij het paard van Marken liggen een paar forse basaltblokken) maar dat lukte niet.

• raptor

Bij bavaria maken ze geen eerlijk ijzer

Pieter

• Sindbad

Ha! Het B-woord….!

• harryhottentot@gmail.com

en touw in je schroef , gaat er ook niet af na een bakkie:)-D