yanmar motoren

• Erik

Of je hebt toevallig net een slecht exemplaar motor gehad of de dealer heeft fouten gemaakt. Je moet je recht halen bij de dealer, niet bij Yanmar. Het kan wel zijn dat je je recht op garantie hebt verloren omdat je de motor binnen de garantietermijn onder handen hebt laten nemen door een ander servicebedrijf.

• marksvrijheid

dat is geldklopperij :-)

• Sindbad

Precies. Als een diesel goed loopt en presteert moet je eraf blijven volgens mij.

• marksvrijheid

nou ja, zo nu en dan moet je weleens klepspeling checken, tenzij je altijd motort… met je zeilboot :-)

• michel Tonino

heeft iemand ervaring met garanties op een nieuwe saildrive: welke garantietermijn kan ik verwachten van een officiele yanmar dealer, die een nieuwe saildrive heeft geinstalleerd?

• raptor

Er is zoiets als de echte garantie; bv twee jaar alles gratis verhelpen en het recht op een goed product. Ook als je garantie is verlopen is er een tijd dat je mag verwachten dat het product het goed blijft doen. Hier is veel juresprudentie over. Een autoeigenaar mag gewoon verwachten dat zijn versnellingsbak het 150.000km goed blijft doen bij normaal onderhoud. Geeft het ding eerder de geest, dan hoeft hij slechts een deel van de kosten te betalen. Rest is voor de dealer. In het consumentenrecht is de dealer-leverancier verantwoordelijk en niet de fabrikant. Dealer kan weer verhalen op importeuur of fabrikant. Ik denk daat je van een scheepsdieseltje rustig tien jaar levensduur mag verwachten van de rechter. In dit soort gevallen is een rechtsbijstand verzekering erg prettig. Kosten van dit soort geschillen lopen anders erg op en vaak krijg je wel gelijk maar daarmee niet je geld. De beste rechtsbijstandverzekering wint meestal.

Pieter