yanmar motoren

• bram

Wat zijn jullie ervaringen met YANMAR motoren wat betreft bedrijfszekerheid, levensduur, gebruik e.d.?

gr

Bram

• Kaptijn Iglo

Volgens mij het betere spul wat nu te koop is. Heb vorig jaar een nieuwe 3YM30 in gebouwd en zeer teverden.

• Erik

In het algemeen best tevreden over. Voordeel is dat alle onderdelen volop wereldwijd te verkrijgen zijn en veel kennis gemakkelijk voorhanden is. Elke dieselmonteur is ook bekend met Yanmar, mocht je er zelf niet uit komen.

Het enige nadeeltje dat ik kan bedenken, is dat ze niet erg stil zijn. Een volvo penta is wat stiller en beweegt minder, maar dat kan ook aan mijn Yanmar liggen.

• Kaptijn Iglo

Wel treffend dat je dat aanhaalt. Mijn “oude” 3GM30 maakte inderdaad heel veel meer lawaai dan mijn nieuwe 3YM30. Mvg K.I.

• raptor

Yanmar is prima zoals de meeste motoren dat wel zijn. Kwaliteit staat en valt bij de kwaliteit van de inbouw en de randaperatuur. Ik heb heel wat prutswerk gezien van inbouwers en dat vraagt op termijn om problemen. Juist daar zou ik op letten en dan maakt het niet zo heel veel uit welke moderne merk-motor je in bouwt. Maar b.v. een waterslot door een slecht aangelegde uitlaat is voor iedere motor het einde evenals verkeerd aangelegde electra iedere motor kan doen stoppen. Vriendje van me met een Dehler 34 had keurig een Yanmar in laten bouwen in Monnikendam. Boot zonk bijna en motor over verhit. Alle slangklemmen vergeten aan te draaien. Rechtzaak over de schade loopt al 3 jaar dank zij de HISWA voorwaarden die zeker niet voor de klant bedoelt zijn

Pieter

• Paulus

Ik vaar met een 23 jaar oude Yanmar 2GM20. Blijft gaan. Jaarlijks een beurt en zo halverwege het seizoen een kwart litertje motorolie erbij. Vorig jaar 2x op en neer naar Engeland en meer dan me lief is moeten motoren wegens gebrek aan wind. Voor mij jammer, voor de Yanmar een fluitje van een cent. Ik zorg voor schone brandstof en in het voorjaar is het starten/lopen. Onderdelen altijd overal verkrijgbaar en er zijn veel dealers met Yanmar ervaring. Probleemloze motor.

• Don

Ook ik vaar met een Yanmar 2GM20. Deze is nu 25 jaar oud, enrj na de laatste winterstalling was het starten - lopen.

Het enige wat ik ben tegengekomen is een gescheurde cilinderkop. Dat werd veroorzaakt door een niet (goed) werkende thermostaat. Tesamen met de cilinderkop heb ik die vervangen en ook de voeler voor het alarm van het koelwater. Beide test ik nu elke twee jaar.

Groet, Don.

• Bertss

Ik heb een yanmar 1gm10.

Deze is 5 jaar terug ingebouwd en altijd door de dealer uit Heeg onderhouden.

Elk jaar olie vervangen klepstellen enz.

Ook elk jaar een nieuwe impeller.

Na 5 jaar is de motor volledig gereviseerd door Abma in Sneek, dit omdat de motor 1,5 liter olie nam bij zestig draaiuren.

Helaas wil Yanmar er niks van weten, deze verwijzen me door naar de dealer in Heeg.

Volgens mij mag je er toch van uit gaan dat een nieuwe motor toch minstens 10 tot 15 jaar probleemloos mee gaat.

Ik zelf koop nooit weer een Yanmar.

• BJ

Dat ligt imo niet aan de Yanmar maar aan de dealer die het onderhoud heeft gedaan. Als er na vijf jaar een revisie nodig is dan heeft 'ie zijn werk niet gedaan en is het een kwestie van de rechtsbijstand inschakelen.

• Sindbad

Elk jaar kleppen stellen…? Was dat dan nodig?