Halfwinder

• BJ

Mwaah, die paar centimeter verschil zal niet echt verschil uitmaken op de performance denk ik ;)

Een boegspriet is imo alleen geschikt voor de modernere ontwerpen met een rechte(re) boeg en ditto preekstoel. De preekstoel van een FS35 helt vrij ver naar voren waardoor je ook een relatief lange boegspriet nodig hebt.

• Jedre

Dan maak je toch een iets langere spriet? Het is niet al te ingewikkeld en zonder waterstag te realiseren. Hoe dan ook, handling van halfwinders, code-zeilen en gennakers gaan makkelijker als je ze enige ruimte tov het voorstag en preekstoelen

geeft. En dat verhoogt het plezier en het comfort met het varen hiermee!

Heb je ook geen geklooi met stagen korten, voorlijken op lengte controleren/maken en anderzins.

En die paar centimeter maakt wel degelijk uit! Je gooit letterlijk het achterlijk open. Sterker nog, op deze manier doe je dat groffer en sneller als dat je gewoonlijk zal doen met de traveler.

• Bontekoe

Achterlijk open? Leg dat eens uit?

Als je het stag een fractie naar achter zet en weer aanspant blijft verder alles gelijk. Het achterlijk open of sluit je door het Genua oog op de rail te verschuiven. Het zou kunnen zijn dat je de slee een tandje meer naar achteren moet zetten maar dat is het dan. De meeste Genua's staan ruim boven dek en het maakt voor de doorsnee zeiler niet uit dat de stag (alleen aan dek!) vijf centimeter is verplaatst, Zelfs op mijn boot, een wedstrijdboot waar de Genua precies het dek raakt, zul je nauwelijks enig verschil zien in performance. Je ziet alleen dat het onderlijk met iets minder lengte aansluit aan het dek, maar dan moet je wel goed kijken. Zelf de verplaatsing van het zeilpunt is nagenoeg te verwaarlozen. Of om het wiskundig uit te drukken; de cosinus van die hele kleine hoek (als gevolg van het verplaatsen van het stag) is nagenoeg één. de verandering is dus nagenoeg “maal één” (vrijwel niets dus). Een cosinus wordt pas significant vanaf een graad of twintig/vijfentwintig.

Als ik de foto zie zou het ook nog best zo kunnen zijn dat de stag op het achterste gat hoort en dat het bij vergissing op het voorste gat is gezet.

• janf

Allemaal dank voor het meedenken.

Ik zet de stag een gat terug en heb dan een aansluiting.

De vorige eigenaar heeft denk ik bij het opzetten van de mast de verkeerde gat gekozen zodoende ben ik op het verkeerde been gezet hoe hij de halfwinder heeft gebruikt.

De oplossing van Bontekoe is dan ook de meest logische hiervoor.

Mijn dank.