Halfwinder

• janf

Vergeet nog, het is een Friendship 35

• janf

http://fotopocket.nl/fpimages/2011/05/15/527da49207c5ffb7cb140687cf07745a/DSC02224.JPG

Bij deze de foto.

• raptor

iedere oplossing op de punt op dekhoogte geeft ruzie met je anker. Je kan een oog monteren op het plaatje voorop je preekstoel waar hij rond is gezet. Je zal wel versterkingen aan moeten brengen want op deze manier wordt je preekstoel uit het dek gerukt. Misschien kan je onder deks er bij om een trekstang aan te brengen van de versterking van de voorstag naar de onderkant van de preekstoel.

Pieter

• marksvrijheid

met een talie zou t kunnen

• Sindbad

Extra gat boren in het beslag, iets achter de bevestiging van de rolfok, lijkt me goed mogelijk.

• marksvrijheid

mmm en dan dokter? je zou de rolfok dan naar achter moeten zetten, halfwinder moet wel voor de fok volgens mij

• BJ

De snelste en eenvoudigste oplossing lijk mij om de trommel een gaatje nar achteren en op het vrijkomende gat een talie plaatsen voor de halshoek van de halfwinder. In de winter kan je dan de hanenkam (onder die naam ken ik dat ding) vervangen door een langere versie waar je een extra oog op zit.

• Sindbad

Is dat zo? Halfwinder zet je toch als de fok is ingerold; als-ie voor de fok staat heb je een probleem bij gijp/door de wind etc.

• marksvrijheid

mmm kijk eens naar de gijp bij een mum 30 oid, die haal je om het voorstag. kan overigens allebei natuurlijk, maar n halfwinder voer je veelal vliegend, dus voor de stag

• BJ

En dat is dus precies de reden dat er vaak hele lange schoten worden gebruikt, ze moeten immers helemaal buitenom. Alternatief is ‘binnendoor’ schoten (tussen het zeil en de voorstag) maar dat kan leiden tot een zandlopertje. Maar ik heb vaag het idee dat dit al een keer ter sprake is geweest hier op het prikbord…