Hiswa -> terurige vertoning

• Kaptein Iglo

]Net terug van een dagje Hiswa. Best wel leuk gehad hoor en Laura even gezien. Maar wat is dat een knip- en knutselbeurs geworden zeg. Een hal leek wel een soort jamboree met gillende kinderen en nerveuze ouders. Verder anderhalve hal vol met glanzende sloepen, wat Engelse borenslijpers, Duitse schoenpoetsverkoopsters, Amerikaanse Jeeps (wat doen die daar?) en ja, dan blijft er voor de zeiler niet zo heel veel meer over. Treurige vertoning. Groet. K.I.

• Erik

Ik ben gisteravond even geweest en toen was het relaxt en niet zo druk. Inderdaad veel sloepen, speedboten en wat grotere motorboten. Maar ja die horen net zo goed bij de Hiswa als de zeilboten. Toch ook behoorlijk wat zeilboten, surfspullen en sportievere open zeilbootjes gezien.

Verder waren er veel bekende watersportzaken aanwezig met enkele goede beursaanbiedingen voor zeilkleding/ materiaal/ etc..

Opvallend is wel dat de Hiswa weinig vernieuwend is. De beurs van dit jaar is vrijwel identiek aan die van voorgaande jaren met veel (precies) dezelfde stands.

• Sindbad

Ik ben er nog nooit geweest….:)-D

• raptor

Ik was 5 jaar niet geweest. Zag geen verschil met toen en ook geen echt nieuwe dingen. Opvallend is dat het Andree Hazes gehalte steeds groter wordt; chroom en glim.

Pieter

• Rob G

Toen mijn vrouw bij terugkomst vroeg “En?” was mijn antwoord: “Je hebt niets gemist …..”

Bovenstaande reacties vind ik heel herkenbaar, van diverse bedrijven vraag ik mij af wat die op een HISWA doen (schoenpoetsters, schilderijen verkopers, terreinauto's). Ook viel mij op dat veel overheidsinstanties er niet waren (Telecom, KLPD) en die van anderen een stuk kleiner waren (dan wel in elk geval leken) dan ik gewend was (Hydro dienst, Kustwacht). Verder veel “grote” merken die niet meer met eigen stands staan, maar met dealers die meer merken hebben.

Ook sloepen leveranciers leken mij minder uitgepakt te hebben dan andere jaren.

Voor mij niet helemaal voor niets, ik heb een interessant aanbod voor een paar nieuwe accu's.

Nee, geef mij IJmuiden en/of Boot Holland maar, hoewel de laatste voor zeilers wellicht wat minder interessant is.

• Bontekoe

Drie woorden: London Dinghy Show.

• raptor

Lang geleden geweest. Spectaculair speelgoed en je kan alles goed bekijken. Echter voor oude snorren met buik niet echt om vrolijk van te worden. Scheepjes laten je de jaren zo voelen.

Pieter

• Bontekoe

Nou en? De jeugd is de toekomst van onze mooie hobby. Als vader ga je dan naar de London Dinghy Show met je zoon of dochter om een mooi bootje uit te zoeken voor ze.

Het lijkt alsof er hier helemaal niets gebeurd voor de jeugd, eehrrm, voor de toekomst van onze sport. Aan wie denken de grote werven nog te verkopen over tien of twintig jaar? Niet aan de jeugd van nu, die zijn dan allemaal aan het ski-en, berbeklimmen, paardrijden, parachutespringen, of bezig met andere bezigheid waar ze nu via beurzen voor gewonnen worden. Andere branceverenigingen hebben inmiddels wel door dat je de jeugd moet zien te winnen voor je product om de toekomst zeker te stellen.

De optimist zeiler van nu is de 50 voets jachteigenaar van morgen.

PS.

De ouwe snorren hier doen het nog best goed in hun “bijboten”; de 12-voets, Finn- en O-jollen, de Wayfarers en de 16-kwadraten, de Seahorsen, de Centauers en weet ik veel wat er hier allemaal op woensdag avond aan oude barrels de start komt. Steeds meer “oude snorren” ontdekken hier de lol van een klein bootje. En voor een paar honderd euro heb je al wat. Een paar avondjes klussen en gaan met die…..

• Joop

Bontekoe,

Waar jij het over heeft was 20 jaar geleden , nu is de watersport in haar algemeen best wel duur aan het worden , je moet er wel wat voor over hebben als ouwe snor , zeker voor de jeugd van nu die alles wenst te bezitten of in hun schoot geworpen krijgt.

Ik ben al blij dat ik mijn rekeningen kan betalen en er wat over blijft voor het onderhoudt aan de boot kan besteden.Laat de jeugd van zo,n 13 jaar of ouder eerst maar eens een baantje zoeken voordat we een bootje gaan kopen in London.

Kijk eens naar de wedstrijden , een behoorlijke terugloop in alle klasse,s. Hou het betaalbaar voor iedereen , dan trekt de animo voor het zeilen bij de wat oudere jeugd weer aan , uiteindelijk is het wel, die ouwe snor mag betalen.

Grt,Joop

• Bontekoe

Onzin, het is een gevolg van slecht beleid bij o.a. de HISWA. Kijk naar Engeland waar in alle kleine open wedstrijdklassen, includsief vijftig jaar oude klassen, een flinke toename te bespeuren valt van met name jonge zeilers. Dat is niet zo maar gebeurd. Daar hebben de bracheverenigeingen en de RYA keihard voor gewerkt. En dat is waar de HISWA en de KNWV hun aandacht eens op zouden moeten vestigen, op de jeugd dus. In dat soort klassen kun je wel degelijk nog betaalbaar zeilen. Een top Optimist heb je al voor zo'n 1200 euro. Het is de enige manier om de toekomst zeker te stellen. Met het promoten van veel te dure sloepen berijk je op de lange termein helemaal niets, dat zijn boten voor bejaarden, daar zit geen toekomst meer in.