neerhouder

• schieper

wij varen ook nooit pal voor de wind bij wat meer golven. Dan is onze boot gewoon niet op koers te houden. De bullentalie zetten we altijd wel strak door en dan komt er niet zo veel druk in.

de man in de giek is altijd de jongste bediende :-) maar dient er meer voor om het klapperen tegen te gaan. Een klapgijp houd hij idd niet tegen. Bij echt harde wind nemen we een iets comfortabelere kruishoek en bij lange afstanden de bullentalie.

En als gezegd, gewichtsverdeling. We hebben er wat keren mee moeten experimenteren welk gewicht waar het beste effect heeft maar het verschil doet me iedere keer verbazen.

• Jedre

Ik zeil ook een beetje solo, maar dan op een opgeblazen 21-voeter (Mini-transat 650).

Daarom denk ik dat je niet gelukkig wordt van jouw boord tot boord lijn. Op mijn mini vaar ik ook met een los onderlijk. Echter door voldoende te vertragen heeft de neerhouder wel degelijk nut. Kan je niet eens een foto of schets plaatsen?

Bulletalie's of constructies met lijnen over dek? Liever niet, levensgevaarlijk en alleen maar verstorend. Zeker als je de nacht invaart!

Andere optie zou een andere overloop kunnen zijn. Zo 1 die in een bocht over het dek naar voren loopt. Als je dan de klem centraal in de kuip hebt, dan kan je het achterste blok naar voren brengen ( tot 1 meter uit de spiegel, zie foto's op Classe mini.com). Dit geeft ook een prachtige downforce, de zekerheid van een bulletalie, maar door centraal blok in de kuip direct los te gooien!

• Bontekoe

Een zware neerhouder werkt alleen in combinatie met een extreem stijve (wedstrijd?) giek. Als je die niet hebt trek je aleen maar je giek krom zoals Raptor al opmerkte, en er gebeurt verder niks. Bulletalies zijn alleen voor midden op zee als je vrij elke koers kunt varen. Op het IJsselmeer vind ik het al te link.

Op die 650 zal je wel zo'n stijve giek hebben? Inmiddels is alles extreem aan die boten. Het had een leuke klasse kunnen worden. Helaas is het weer zo'n experimentele klasse waar intussen niet de beste maar de rijkste zeiler wint. Binnenkort stort het kaartenhuis in, net als bij wat oudere expirimentele klassen. Jammer dat ze er niet meteen een echte “one design” klasse van gemaakt hebben, dan had ik er vermoedelijk ook een aangeschaft want het is wel een hele leuke boot.

• Jedre

Hee Bontekoe,

Lees je wat meer in over Classe 650.

Je hebt gedeeltelijk gelijk over de Classe. Er is een proto classe waar je binnen een boxrule al het exotische mag uitvoeren.

Aan de andere kant is er een serie klasse waarbinnen heel veel is vastgelegd (maximale maten, materialen voor zeilen en romp etc.).

Die is betaalbaar.

Humor wil dat de Proto klasse op snelheid veel concurrentie ondervind van de serieklasse.

Dat kaartenhuis is er in deze kalsse niet. Sterker nog, hij is sterk groeiende in Duitsland, |België en Nederland (naast Frankrijk natuurlijk).

En inderdaad het is een hele gave boot!

• raptor

Ik heb veel naar mini transats gekeken voor diverse oplossingen. Maar mijn bootje is alleen in zijn lengte vergelijkbaar. Hij is maar 2 meter breed over dek en uitgerust met een comfortabele kuip en compleet interieur. Ook zeiloppervlak is veel minder. Giek is maar 2,2m lang. Ik heb wel een overloop over de gehele kuipbreedte waar ik veel mee speel in combinatie met schootspanning. Verder loopt er door de gehele boot een kast waar de hefkiel door schuift. Die kast steekt boven de boot uit en daar staat de mast op. Hierdoor is er maar weinig ruimte tussen lummel en mastvoet. Een lijn overdwars kan inderdaad best link zijn hoewel ik weinig naar voren hoef; alles uit de kuip bedienbaar, maar juist in panieksituaties zal het soms moeten en dan zit die lijn daar. Wellicht gewoon de beperkingen accepteren van boot en solozeilen.

Pieter

• Paulus

Ik vaar met een giekrem. Franse uitvinding geloof ik. Is ook moderne versie van. Wichard geloof ik. Zeer handig bij onverhoedse gijp. De giek gaat wél over, maar beheerst. 1 lijn naar de kuip voor op spanning brengen en regelen vertraging, 2 lijnen naar voren (1 aan bb wantputting en 1 aan sb wantputting. Daarmee voorkomt de rem ook slingeren. Zie er nooit iemand mee maar is zeer handig en veilig, zeker ook solo. Geen linke bulletalie meer nodig.

• Jedre

Okee, op die breedte heeft een overloop aanpassing weinig tot geen nut.

Dat accepteren als tekortkoming, ja, dat moet je kunnen. Wat zegt de ontwerper er over?

• Jedre

Wat kan die kast hebben? Daar zou je misschien je diepte tbv je hoek kunnen vinden?

• raptor

Jeah Paulus, klinkt als oplossing. Ga dit uitwerken. Voor Jedre: bedankt voor meedenken maar in de kielkast kan ik niet komen: te smal en kiel komt tot bovenin op de trailer; en verder spreek je met de ontwerper en bouwer en die had geen oplossing tot nu toe.

Pieter

• Jedre

Ok succes. een giekrem heeft wel een andere functionaliteit als een neerhouder.