neerhouder

• raptor

Als ik voor de wind zeil met flinke golven gaat mijn 22 voeter enorm slingeren. Kuil van Marken bij Noorder wind is altijd erg spectaculair. Nu is het bootje licht en maar 1,50 breed op de waterlijn maar steekt wel 1,50 diep (hefkiel). Het grootzeil is doorgelat met sqarehead en wordt door een touwgleuf in de carbon mast gevoerd. Giek is carbon surfplankmastje, rond met losse broek met surfplankkoppeling in de mast. Neerhaler is zeer kort door geringe afstand van lummel naar mastvoet, ongeveer 25cm; gieklengte 2,20m, mastlengte 9,00m (mast staat op kielkast die boven boot uitsteekt.).

Door de korte neerhaler en losse broek doet de neerhaler niet echt veel op ruime rakken. Giek waait op, en ik heb het idee dat het slingeren daar door komt. Ik heb wel geexperimenteerd met een lijntje van giek naar de voetrail aan de zijkant en dat beperkte het slingeren zeker, maar ik vind het doodeng om de giek vast te knopen ivm een klapgijp welke ook wel eens voor komt gezien mijn wat ruigere manier van zeilen. Bij een klapgijp stuit het zeil nu op de bakstag en dat geeft al een spectaculair effect met inventaris door de boot en zo, maar met een vastgeknoopte giek kan het wel eens dramatischer verlopen met schade enzo.

Heeft iemand wellicht een brainwave hoe dit op eenvoudige manier en veilige manier op te lossen voor een solozeiler?

Pieter

• Joop

Hoi Pieter,

Hefkiel al geprobeert door wat omhoog te halen?? Hielp bij mij goed in m,n finn.Het slingeren van je boot is te veel druk in je zeil,laat het zeil meer lozen, combineer deze verhouding met de druk op de hefkiel, minderen van beide indien mogelijk (zeil/kiel). Dan heb je evenwicht, boven water, maar ook onderwater. Ik vergelijk de finn niet met jou boot , maar het komt mij wel bekend voor, het zwaard er wat uit soms wel voor de 1/2 tot 3/4 toe, en dan maar bidden dat het goed blijft gaan.

GrtJoop

• raptor

Ik ken die truuk van vroeger in de spanker. Maar hier geen optie. Ik moet dan kajuit in en een paar honderd keer slingeren om kiel omhoog te halen (350kg). Is een wormlier zodat kiel omhoog kan blijven staan, maar echt alleen bruikbaar om bv in Friesland de kiel permanent wat ondieper te zetten en op de trailer. Bootje heeft diepe kiel nodig voor stabiliteit. Maar zeil minderen werkt prima maar is niet leuk daar boot dan niet in planee is te krijgen. Als boot planeert is het slingeren ook over. Ik vermoed door de verminderde druk in het zeil door de hogere snelheid en je haalt dan golven in ipv dat ze achterop lopen. Planeren is overigens niet het spuitwerk van Fin of spanker; boot is veeel zwaarder met iets meer zeil.

Pieter

• raptor

Nog vergeten: oude windsurfer had dat heel sterk. Als je het zwaard niet optrok bij planeren dan kieperde hij onder je voeten uit. Daar kreeg je een soort hydrofoil effect als het zwaard wat scheef door het water ging en kieperde de plank om en jij eraf.

Pieter

• Bontekoe

Voor de wind de golven inhalen is *het* recept voor een chineesegijp. In zwaar weer zal elke verstandige zeiler reven om dat te voorkomen. Wat je ook nog kunt proberen is je koers verleggen en dan halverwege gijpen zodat je naar je doel kruist. Omdat je de golven dan onder een hoek aansnijdt is het net alsof ze langer worden, je kunt ook zeggen dat je langzamer gaat t.o.v. de golven. Bovendien is er zo geen kans meer op een klapgijp.

• raptor

Met mijn bootje eerder een chineese gijp alls de golven achterop lopen in combinatie met slingeren. Als bootje planeert en golven inhaalt blijft alles prima stabiel en beheersbaar. Door hoge snelheid 9-11 knoop wordt hij wel erg gevoelig op zijn roer en moet je kop erbij houden. Mooiste is bij planeren op een golf te blijven door wat op te sturen maar op IJsselmeer lukt dat niet; daar is in planee komen vaak lastig door de rare golflengtes en loeft bootje onbeheersbaar op.

Pieter

• schieper

Wij varen veel op zee en dan hebben we bij golven ook vaak last van schommelen.

Als we met meer varen zetten we bij ruime rakken altijd iemand in de giek.

Als we shorthanded varen,trekken we een bullentalie van het puntje van de giek naar de voorkant van de boot. Krijg je geen klapgijp meer en dat werkt eigenlijk heel goed.

Wat ook een enorm verrassende eye-opener was; spelen met gewicht. Als we bij ruige golven en ruime windse koers aan de lij kant, achter gaan zitten, zelfs met maar 1 persoon, drukt bij ons ahw de kont vd boot in zee. We slingeren dan veel minder en gaan sneller. Onze boot is 10m en 3,5 ton maar zelfs daar maakt 80kg ergens anders,wat uit. c3ku9

• Jedre

Iemand in de giek zetten is vaak gezien, maar levenslink. Bedenk dat het grootzeil die (gemiddeld) 90 kilo met gemak wegdrukt. Als je mazzel hebt, dan houdt de beste man / vrouw er alleen een nat pak aan over. Laat he mdan maar gijpen.

De neerhouder heeft ook niet als functie om de giek te fixeren. In mijn optiek wel een musthave! Kan je de korte afstand niet compenseren met een grotere vertraging? De afstand is niet belangrijk, de hoek die je maakt wel!

• raptor

Als solozeiler is op de giek zitten bij een 22 voeter geen optie. Bulletalie werkt wel maar vind ik link omdat je een gijp onmogelijk maakt en als het mis gaat heb je schade denk ik, aan lummel en wellicht giek. Met gewicht heb ik wel gespeeld maar mijn 100kg maakt op mijn bootje alleen wat uit als ik in de kuip heen en weer spring om het schommelen tegen te gaan, plek maakt weinig uit. Ook met het roer kan ik het slingeren wat compenseren, maar het is een zeer intensief gebeuren en ook fysiek zwaar en je moet uiterst alert zijn. Bootje is natuurlijk ook een soort opgeblazen zwaardboot met een levendig karakter. Om de hoek van de neer houder te veranderen is domweg geen plek. Hij staat een cm of 50 uit de mast en met een hoek van 30 gr naar de mastvoet met een 2x vertraging. Meer spanning geeft alleen een grotere buiging in de giek maar door de losse broek blijft de punt van de giek omhoog komen. Ik ga van de zomer eens experimenteren met een lijn dwars over de boot die de giek neer drukt als hij is uitgevierd. Die lijn drukt dan bijna halverwege de giek maar maakt ook gijpen mogelijk. Nog een lijn erbij.

Pieter

• marksvrijheid

en als je dan snel naar voren moet? zit die lijn aardig in de weg… kan me voorstellen dat je deze koers perse wil kunnen varen, maar solozeilen kent zn beperkingen, helaas. ik hen me daar maar bij neer gelegd, ik heb ook hopeloos geknoeid met extra lijntjes en zo, levert bij mij slechts een heleboel knopen op, en niet in snelheid :-)