Als ik voor de wind zeil met flinke golven gaat mijn 22 voeter enorm slingeren. Kuil van Marken bij Noorder wind is altijd erg spectaculair. Nu is het bootje licht en maar 1,50 breed op de waterlijn maar steekt wel 1,50 diep (hefkiel). Het grootzeil is doorgelat met sqarehead en wordt door een touwgleuf in de carbon mast gevoerd. Giek is carbon surfplankmastje, rond met losse broek met surfplankkoppeling in de mast. Neerhaler is zeer kort door geringe afstand van lummel naar mastvoet, ongeveer 25cm; gieklengte 2,20m, mastlengte 9,00m (mast staat op kielkast die boven boot uitsteekt.).
Door de korte neerhaler en losse broek doet de neerhaler niet echt veel op ruime rakken. Giek waait op, en ik heb het idee dat het slingeren daar door komt. Ik heb wel geexperimenteerd met een lijntje van giek naar de voetrail aan de zijkant en dat beperkte het slingeren zeker, maar ik vind het doodeng om de giek vast te knopen ivm een klapgijp welke ook wel eens voor komt gezien mijn wat ruigere manier van zeilen. Bij een klapgijp stuit het zeil nu op de bakstag en dat geeft al een spectaculair effect met inventaris door de boot en zo, maar met een vastgeknoopte giek kan het wel eens dramatischer verlopen met schade enzo.
Heeft iemand wellicht een brainwave hoe dit op eenvoudige manier en veilige manier op te lossen voor een solozeiler?
Pieter