Not done, maar toch...

• Sindbad

Daar heb ik wel een voorstelling van:

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.rnw.nl/data/files/images/lead/Heidelberg.jpg&imgrefurl=http://www.rnw.nl/nederlands/article/neanderthaler-niet-oudste-bewoner-nederland&usg=__mPQRKMBn4UbIbtwS6RwFMcQmUb8=&h=643&w=529&sz=349&hl=nl&start=132&zoom=1&tbnid=a85fcnVaSmQKgM:&tbnh=114&tbnw=94&prev=/images%3Fq%3Dneanderthaler%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DX%26biw%3D1003%26bih%3D513%26tbs%3Disch:10%2C2847&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=372&vpy=124&dur=1687&hovh=248&hovw=204&tx=134&ty=146&ei=JnoMTafhNZDsOYaFiKoJ&oei=3XkMTZXvDs_oOcfQzOMI&esq=15&page=8&ndsp=23&ved=1t:429,r:10,s:132&biw=1003&bih=513

maar dan in een zeilbootje…

• raptor

zo iets inderdaad. Na enige dagen verval je weer tot oermensch. Mag alleen geen vruchtbare vrouwen bij hun haren mijn hol inslepen en ik weet me ook te beheersen op dat punt. Als wat primitief ogende mid 60er schijnt je aantrekkelijkheid ook wat af te nemen dus ze komen ook niet uit zichzelf.

Pieter

• Paul

Beste Peter,

Heb zelf in 2004 een nieuwe Bav 36 gekocht met twee hutten. Heb inmiddels al veel tochten onder andere naar Engeland en Frankrijk gemaakt.

Ik zal je de voor en nadelen geven zoals ik zelf ervaar.

Nadelen:

- Je hebt geen exclusief schip, tegenwoordig is zo'n beetje 50% van de moderne schepen een Bavaria.

- Aan de wind en voor de wind zijn de minst snelle koersen ten opzichte van gelijke schepen.Ik zou een gennaker dan ook sterk aanbevelen.

- De blauwe sierlijnen op het dek verbleken snel. Dat maakt het schip snel een beetje oud

Voordelen

- Het is een uitstekende en rappe zeiler. We zitten in de 24 uurs van Medemblik altijd bij de beste 100 van de 500 van de toerklasse. De beste koersen zijn halve en ruime winden.

- Uitstekende kwaliteit, zeker gezien de prijs. Heb in het begin wel wat problemen gehad maar dat waren alleen maar storingen die zijn veroorzaakt door ondeskundige inbouw door de dealer.

- Lekker ruim en comfortabel schip.

En de zeilen zijn, voor een toerschip, prima. Gezien de bolling van het grootzeil is reven vanaf een knoop of 15 noodzakelijk.

Suc6!

• Paulus

Is ook mijn ervaring en inschatting van die schuit. Dus voor een heleboel mensen een prima keus. Vind wel dat je érg vroeg moet gaan reven. Met mijn oude Ovni zonder kiel ;) maar met een strakke set zeilen reef ik nog later… Is het een idee om de zeilmaker een (versterkt) oog voor een cunningham te laten zetten als dat er niet al in zit? De boel vlaktrekken door val, onderlijk en cunningham kan je dan een hoop reefwerk besparen.

• raptor

goede overloop werkt ook prima. Zeil wat uitvieren op de overloop met niet teveel twist. Haalt veel druk uit grootzeil maar boot wordt niet sterk loefgierig. Met ruimere koersen heb je gelijk alle zeil weer beschikbaar.

Pieter

• Kaptein Iglo

Wanneer je grootzeil zoals aangegevente bol is, werkt ook dat niet goed. Zeilt ook niet echt ontspannen met zo klapperende lap boven je knar. Als je dat lang vol blijft houden schienen de zeillatten als speren over het water. Op dat gebied blijft het tobben met die Bav-jes. Zorg voor goede zeilen en je geniet er heel veel meer van. Regelmatig kom ik er tegen met blijkbaar wel goede zeilen en als het maar niet aan de wind is lopen ze toch best wel goed hoor. Mvg K.I.

• schieper

Ik zou het niet doen :-)

ik heb een aantal bavaria's gevaren ( ik geloof iets van 31, 34 en 37). Vond het allemaal niet fijn zeilen. Ik bedoel, het vaart wel, maar daar is ook alles mee gezegd. sturen niet direct, relatief weinig buiten ruimte, meer last van wind op de romp, trimmen, waarom zou je? Kwalitatief sprak het me ook allemaal niet zo aan.

Daarnaast hebben we er wel 10-tallen van binnen gezien. Verbazingwekkend hoeveel binnenruimte bavaria op een 10 meter boot weet te creëren.En sta hoogte. Dat is dan weer een groot voordeel. was voor ons niet zo belangrijk.

• raptor

Bav,s zijn primair als toerboot ontworpen, als een soort drijvende caravan zeg maar. Ook C-jachten zijn dat maar dan wel veel sterker en duurder. Toch zeilen Bav,s best goed als je er maar een goed stel zeilen op zet maar ook dan blijft het primair een toerboot met de voor- en nadelen ervan. Ik denk overigens dat de meeste van ons Bfd6 nog net leuk vinden en ook niet 24 uur aan de wind gaan hakken en gewoon 's avonds een haventje pakken of voor anker gaan. Met dat gebruik is een Bav prima. Is natuurlijk net wat je wilt: racen bij weer en wind, meerdere dagen over open water en als eerste aankomen of wat kalmer. Met een bav zeil je de meeste langkielers eruit en die sturen bijna niet; roer is om globaal de richting aan te geven.

Pieter

• marksvrijheid

hoho, geen langkielers op de korrel graag:D

• schieper

Een vriend heeft sinds 1 jaar een tajana 37. 10 ton langkieler van 5 cm dik gewapend polyster. Van binnen een belgisch bordeel.

We hebben afgelopen winter geen enkele keer ook maar enige kans gehad bij het wedstrijd varen maar jonge jong… en geweldige boot. Vanaf 6 bft kan je eens kijken of je iets wilt reven. Windkracht 6, natte sneeuw, maar wij lekkere koffie en geniete van de elementen. Met die bak vaas je redelijk relaxed menige storm uit… Dat is pas comfortabel touren.