Variprofile Schroef

• slotbeumer

Beste zeilers,

Onze motorman adviseert ons de klapschroef te vervangen wegens slijtage.

Hij raadt een Variprofile 2-blads schroef aan. Mijn schip: een modern scherp jacht, Wasa 370.

Vraag: Heeft iemand ervaring met deze schroef?

Vriendelijke groet,

Sjoerd Beumer

• raptor

Ik kan niets vinden over dit merk. Als vorige schroef goed was dan zou ik weer voor zo iets gaan. Experimenteren met schroeven is wel leuk maar ook een dure hobby en een andere schroef kan op heftige teleurstellingen uitlopen. Ik heb een werkschroefje op mijn BBtje laten zetten en nu doet hij achteruit niets meer. Het werkschroefje heeft gekromde bladen voor extra stuwkracht maar dat werkt alleen vooruit en achteruit dus helemaal niet.

Pieter

• BJ

Niks over vinden??? De website van de leverancier…

• holtere

Wij hebben sinds twee jaar een Variprofile vaanstandschroef. Het is, zeg maar, de wat modernere variant van de Maxprop.

De spoed is traploos instelbaar. We varen hele afstanden op de motor en dan is een optimale afstelling heel prettig i.v.m. motortoerental-snelheid-lawaai.

Vorig jaar is er een terugroepactie geweest. De schroef kwam eigenlijk nieuw terug. Het enige verschil dat je van buiten kon zien was dat er wat meer borgbouten dan voorheen in zaten.

De fabrikant heeft in ieder geval getoond dat hij klachten over zijn produkt serieus neemt en geen half werk levert.

Het schroefje bevalt ons uitstekend, de spoedverstelling gaat heel gemakkelijk, zowel voor, als achteruit is apart in te stellen.

Onze ervaring is wel dat er een schroef geadviseerd wordt die aan de kleine kant is (bij alle schroefleveranciers) Gelukkig eigenwijs geweest :-)

Groet,

Holtere

• fixh1

Een werkschroef die gekromde bladen heeft? Dat is nou juist een speed-schroef.

Een werkschoef heeft symetrische bladen, met de vorm van mickey-mouse oren.

http://www.nettleprops.com/store/p/224-Solas-High-Thrust-Four-Blade-Yamaha-Propeller.aspx

• raptor

Er zat eerst een 2blads mickey Mouse schroef op maar die was te klein: bij half gas al max toerental. Huidige schroef werd geleverd als werkschroef: 3 blads gekromd en groter. Vooruit perfect met enorm veel stuwkracht achter zeilbootje maar achteruit helemaal niets. Erg lastig bij aanleggen en in sluizen. Kwestie van heel goed mikken.

Pieter

• Kaptein iglo

Ik kan het eindeloos blijven herhalen maar na het wiel de mooiste uitvinding de drieblads goriprop.

Max effect achteruit en overdrive mogelijkheid in de vooruit. Geweldig.

• zeiler

De slechte stuwkracht achteruit kan ook het gevolg zijn van het aanzuigen van uitlaatgassen. Voor mijn bbm heb ik indertijd een aparte uitlaatbocht gemaakt, die er voor zorgde dat de uitlaatgassen buiten de schroefbaan kwamen. Het effect bij achteruitslaan was enorm.

Zo'n uitlaatbocht is niet toepasbaar bij motoren met de uitlaat door de naaf.

Zeiler

• Bert

3 blads op een 37ft is wel wat overdreven.

Vaanstand schroeven blijven de fijnste schroeven.

• slotbeumer

Dank voor jullie reacties, waarvan een aantal overigens over iets anders gingen, maar dat valt me wel vaker op.

Ik heb gekozen voor een Gori tweeblads. Vond de Variprofile toch erg duur.

Groet,

Sjoerd