Hoe aluminium te reinigen ?

  • Verkenner

    Ik heb eerst een ovenreiger gebruikt, daarna nog met Valma chroomcleaner gepoetst.

    Het zwartsel vloog eraf. Verkrijgbaar bij autoshop. Sukses.

  • raptor

    ovenreiniger is coustic soda. Ik weet niet in hoeverre de eloxatielaag op een alu mast dat lekker vindt. Chroompoets is net zo iets als koperpoets en autopolish: een heel fijn schuurmiddel. Ook daarmee zo ik voorzichtig zijn op alu. Op blank alu prima. Dan gaat het weer mooi glimmen.

    Pieter

  • sailor

    Hoi. 1 keer per jaar afdoen met een doek gedrenkt in paraffine olie bevalt prima. De mast van 32 jaar ziet er nog steeds super uit. Olie is te koop bij de drogist.

  • Bontekoe

    Parafine olie (eng: “Parrafin oil” of “kerosine”) = Lampenolie. We noemden dat vroeger gewoon petroleum, en is te koop in elke supermarkt (staat naast de spititus, ook een prima schoonmaakproduct). Je kunt ook terpentine gebruiken dat is wat minder vettig dan lampenolie maar ook dieselolie is een prima Alu-mastenreiniger.

  • smets jules

    Aan “Bontekoe”. Paraffineolie is een kleurloos, reukloos fijne olie. Farmaceutische Paraffineolie wordt zelfs voor het lichaam gebruikt. Paraffineolie kan gebruikt worden om fijne metalen te smeren, ( sloten, horloge, scharnieren, ritssluitingen enz) ook om terug glans te geven aan doffe natuursteen of marmer. Petroleum of Kerosine is niet vergelijkbaar met paraffineolie. Dit zijn twee heel aparte produkten.