Hoe aluminium te reinigen ?

  • Kaptein Iglo

    Voor het eerst sinds lange tijd heb ik mijn mast er af gehaald om wat werkzaamheden aan uit te kunnen voeren. Wat opvalt is hoe vuil de mast is geworden. Ik vraag me af welk middel te gebruiken om de mast weer veilig goed schoon te maken. Ik herinner me dat in ons vorige bedrijfspand een keer een bedrijfje bezig is geweest om de aluminium kozijnen te reinigen met een verbluffend goed effect. Niemand weet meer wie het was en welk middel zij toen gebruikte. Iemand een idee? Groet. K.I.

  • Erik

    Probeer eerst eens de zachte manier: gewoon lauw water en een doekje, of iets van groene zeep/ azijn/ licht reinigingsmiddel en een doekje. Of Glassex en een doekje (werkt in de keuken ook prima op aluminium apparaten). In elk geval geen schurende reinigingsmiddelen en geen schuursponsje i.v.m. krassen uiteraard.

  • raptor

    Alu masten zijn geeloxceerd (schrijf je dit zo?). Er is met electrolyse een beschermlaag op gebracht van een paar mu dik. Niet schuren dus met welk middel ook. Vuil kan je er af krijgen met een sterke reiniger. Mr Muscel of Cilit Bang oid. Ook geen sterke zure of alkalysche middelen gebruiken.

    Pieter

  • Joop

    Hallo K,Iglo

    Ik gebruik lampen-olie waar paraffine in zit , werkt en reinigt goed. Maar geen idee hoe het zich houdt op langer termijn op zout-water.Probeer het eens. Ik heb geen zwarte strepen meer wat van de raamlijsten afkomt, misschien werkt het op de mast ook.

    Grt, Joop

  • Bontekoe

    Doekje met petroleum.

  • Bert

    Shipclean (witte fles met blauw etiket), verkrijgbaar in vrijwel iedere watersport winkel. Dit is een gewoon schoonmaak middel voor de boot maar er zit volgens mij een bepaald zuur in. Dit zuur haalt je oxidatie van je aluminium af. Het tast verder niet je aluminium aan je krijgt namelijk in verloop van tijd gewoon weer je oxidatie laagje terug.

    Dit spul werkt echt uitstekend (gebruik het aan het begin en einde van het seizoen).

  • Bontekoe

    Kosta?

    Lamaar ik heb al zo'n vermoeden…….

    Watersportwinkel…….

    Speciaal (kuch) er voor gemaakt (kuch)……

    Enne, dat oxide huidje moet je nou juist laten zitten voor een lange levensduur, zelfs als de mast er door niet helemaal nieuw meer uit ziet. Beter een bezeilde maar betrouwbare mast dan een glimmende paal die elk moment kan breken. Laat die mast nou, het is het patina van een goed zeilend, betrouwbaar schip. Je boot is toch zeker geen drijvend vakantiehuisje?

  • Kees

    Softcleaner van AMWAY wereld spul,

    even spons nat maken in een emmer, dan klein beetje softcleaner op je spons doen, ietsje in de spons nijpen, op de mast smeren paar minuutjes in laten werk en schoon vegen zonodig herhalen.

    Spons steeds uitspoelen in het zelfde sopje en niet weggooien voor je klaar bent, ook als is het water een beetje vies.

  • Trebus

    Heb jukebox met alluminium pannelen,hoe kan ik deze het beste reinigen?

  • raptor

    op marktplaats zetten

    Pieter