yeah, ben nu wel ingevroren :X en hou niet van schaatsen en die heb ik nodig om bij de boot te komen haha
Juist generatormotoren zijn uitstekend geschikt voor scheepsmotoren. Zijn bedoeld om ook met constant toerental te draaien bij wisselende belasting. Dat heeft een goede scheepsmotor ook omdat je niet wilt dat je motor op hol gaat als je van een golf af surft of de schroef boven water trekt.
Maar in het hele grijze verleden heb ik een Opel 1200 cc motortje uit een kadet in een sloepje gezet. Gratis keerkoppelingetje met een klemplaatop het vliegwiel gebout en keerkoppeling aan het blok vastgezet via de bevestigingen van het koppelingshuis. Ik was overigens niet de enige want er voeren toen diverse bootjes met opelmotoren rond, vaak gewoon met de orginele versnellingsbak erachter. Als ze niet afgefikt zijn varen ze nu nog denk ik.
Een keerkoppeling moet dus relatief eenvoudig achter een industrie motor te maken zijn. Ik heb het nooit verder bekeken en ook kwa prijs niet uitgerekend in hoeverre het prijstechnisch interessant is. Veel officiele scheepsdiesels worden als compleet pakket aangeboden met keerkoppeling, warmtewisselaars, meters, uitlaat ed. Als je dat nautisch los moet kopen zal het ook niet goedkoop zijn.
Pieter
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?