neosil

• ed

heren,

het klinkt wel duur maar nu even een rekensom…..voor mijn polyesther snelvarende schip

lengte waterlijn 7.00 meter, breedte 2.40 x 0.85 = 14.28 x 190,- = 2713,- ( materiaal incl arbeidsloon neem ik aan )

nu gaan we zelf aan de slag

dag 1, uit het water hijzen, schuren, reinigen, afplakken en 2 x primer opzetten

hijs kosten 100,00

international interprotect 2,5 liter 114.75

0,75 liter 37,25

reiniging verdunning nr 7 18,45

2 rol tape die kan overstaan 10,00

ik verdien 15 euro per uur bij mijn baas……8 x 15,00 120,00

dag 2, schilderen 1e laag

international micron 2,5 liter 173,40

arbeidsloon 3 x 15,00 45,00

dag 3 schilderen 2e laag

international micron 2,5 liter 173,40

arbeidsloon 3x 15,00 45,00

dag 3 schilderen 3e laag 173 40

arbeidsloon 3 x 15,00 45,00

klein materiaal ( rollers, kwasten, kleefdoeken snuitjes ) 50,00

hijs kosten 100,00

totale kosten 1e jaar 1205,65

kosten 2e tot en met 9e jaar…..2 maal hijzen, 2,5 liter micron en klein materiaal……423,40 x 8 jaar = 3387,20

totale kosten na 10 jaar 4592,85 of tewel 1879,85 euro duurder dan het neosil systeem

al met al valt het dus wel mee dacht ik zo……nu sta ik elk jaar mijn boot af te schrobben ( er zit geen aangroeiwerend middel op ) op de trailer, wat een rot werk, de hele dag bezig met zeer giftige middeltjes en echt overal schoon wordt het niet. en moet ik elk jaar aan de antifouling dan moet ik hem eruit laten hijzen en op bokken laten zetten, schuren, schilderen ( o ja prijs van een paar bokken laten maken heb ik nog niet mee berekend. boot weegt 2200 kg dus je hebt wel stevige nodig )

dus ik zit er over na te denken om het volgend jaar te laten doen en 10 jaar later weer. nooit meer vuile handjes, ik hoef niet bang te zijn of ik het wel goed heb gedaan en ik kan mijn tijd ergens anders aan besteden.

doe met dit verhaal jullie voordeel.

groet ed

• BJ

Ed, ik heb inmiddels een offerte binnen voor mijn Contest 33: totaal OW oppervlak is 27m2, totaalprijs in de offerte komt op een 5300 (!!) euro. Dat heb ik dus niet liggen voor een behandeling ineens. Zelfs al is het goedkoper dan zelf AF smeren, waar ik hard aan twijfel, dan nog spreid ik de kosten wel over 10 jaar. Dit soort bedragen gaat helemaal nergens over en leidt er toe dat een hoop mensen denken dat de bomen in de watersport nog steeds tot de hemel reiken.

• ed

hoi bj,

ik geef toe, het is verschrikkelijk veel geld. koop ik een rvs schroefje bij de praxis kost het een 0,25…..koop ik het in de watersport winkel kost dat zelfde schroefje 1,- je weet nou eenmaal overal waar boot voor staat kost ontzettend veel geld. maar ja ik heb mijn boot nieuw gekocht voor 65000 euro dan moet ik niet mopperen over 2700 euro aangroei werende verf. het bedrijf waar ik mijn boot heb gekocht rekent ook 1400 euro voor het aanbrengen van een antifouling , en dan kan ik het jaar erna ook zelf aan de slag. mss is het wijs om er voor te gaan sparen ( maar niet bij de DSB bank ) bijv over een periode van 3 a 4 jaar, dan doet het minder pijn en ben je er wel voor 10 jaar van af.

veel wijsheid, groet ed

• BJ

Tja, bij mij zijn de bedragen van een iets andere omvang. Ik heb een boot van 17.000,- en ik kan voor 500,- de zaak in de AF laten zetten. Als ik het zelf doe is het nog goedkoper dus een Neosil behandeling is voor mij domweg niet rendabel. Enne…. je kan wel gaan sparen maar over 4 jaar kost hetzelfde grapje waarschijnlijk 6.000,- of meer (inflatie hè, gaat in de Watersport ook altijd harder) en daar valt niet tegenop te sparen. Dus nee, voor mij geen Neosil.

• ed

yep, uiteraard zal dit syteem ook elk jaar duurder worden, mij lijkt het een prachtige oplossing voor de algen etc. succes in ieder geval met de keuze die je gaat maken.

groet, ed

• Paul Bos

Beste Ed,

Uiteraard ben ik het geheel met je eens. Ik kan het zelfs nog “goedkoper” maken voor het aanbrengen van Neosil ipv van de bestaande anti-foulings.

Bij Neosil spreken we altijd over een termijn van 10 jaar zorgeloos varen. Maar je kunt het zelfs nog veel verder doortrekken. Na die 10 jaar zal het systeem zeker niet uitgewerkt zijn maar kan de werking verminderd zijn. Door dan slechts de Topcoat over de bestaande buitenste coatinglaag weer aan te brengen is de werking weer voor zeker 10 jaar gegarandeerd.

Hierbij komt ook nog eens dat de watersporter deze handeling wél zelf kan doen. Eén van de redenen dat de eerste keer aanbrengen van Neosil op zich best wel een investering vergt (daar heeft BJ gelijk in) ligt in het feit dat een aantal handelingen, zoals het stralen, het aanbrengen van de epoxyprimer en de Midcoat, door een professional uitgevoerd moet worden met de daaraan verbonden kosten. De tweede maal, na 10 jaar, vallen deze kosten dus weg. Als je dan de kosten (en het gemak) per jaar gaat vergelijkt met gewone anti-fouling, dan wordt het nog veel voordelinger als jij al in je berekingen hebt gemeld. Bij jouw boot schat ik de kosten van de 2e behandeling op circa € 500,-. Dus over 20 jaar worden dan de kosten 2713 + 500 = 3213 / 20 = € 161,- per jaar! Wie hoeft er dan nog na te denken?

Nu zullen veel mensen zeggen dat wie over 20 jaar leeft over 20 jaar zorgt. Klopt. Maar wat te zeggen als bij een eventuele verkoop wordt gemeld dat de koper zich nooit meer zorgen hoeft te maken over het aanbrengen van (dure) anti-fouling? In de marketing wordt dit een USP (unique selling point) genoemd.

Waar zou jij de Neosil willen laten aanbrengen? Al besloten? Zo niet, bel mij eens en laten we bezien wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

Ik heb misschien wel een mooie winteraanbieding voor je.

Groeten,

Paul Bos

Neosil Applicatie Centrum Huizen

06-53291352

• BJ

Mooie rekensom Paul maar waar komt die 2713 euro vandaan? Dat is geen bedrag uit een ‘echte’ offerte maar gebaseerd op een rekensom van Ed. Ik heb een boot met vergelijkbare afmetingen en daar wordt dus doordleuk 5300 euro (bijna het dubbele!!!) voor gerekend. Dat betekent over 20 jaar dus 5300 + 500 / 20 = 290 p/j. Daarbij is het nog maar de vraag of een het aanbrengen van een laag topcoat over tien jaar nog steeds 500 euro kost, persoonlijk acht ik die kans klein.

Aangezien een normale AF maar eens per twee jaar vervangen hoeft te worden is het m.i. nog steeds niet rendabel.

• paul Bos

BJ, jouw offerte heb ik niet gemaakt. Ik zal hem opvragen. Je hoort van mij.

Groeten,

Paul Bos

• ed

heren ik heb een prachtig winter aanbod gekregen van neosil….nu wachten tot mijn spaargeld genezen is van de ziekte van DSB…..en dat duurt helaas heel even…..

• BJ

Misschien aardig om dat prachtige winteraanbod te delen met de anderen?? Ik heb ook een mooi aanbod gezien: 10l selfpolishing AF voor 139 euro… kan ik twee jaar mee vooruit dus als ik 5 potten koop zit ik op 5 x 139 = 695 euro voor de aankomende 10 jaar. (tu)