Je kan een bokkenpoot of sprenkel gebruiken en daar de voorstag overheen leiden. Vervolgens kan je met een vierlopertje de mast strijken.
BJ bedoelt dat je de bokkenpoot (driehoek bestaande uit 2 palen) verbindt met de masttop. De mast staat; de bokkenpoot ligt met de uiteinden scharnierend in de gangboorden, naast de mast. De top van de bokkenpoot ligt op het voordek, met een vertraging (vierloper, is twee blokken met elk twee schijven en daarover een lange lijn); het onderste blok (katrol voor landrotten) zit vast aan het dek. Zo heb je een vertraging en goede controle op het neerlaten van de mast.
Als alternatief voor de vierloper zou je de ankerlier kunnen gebruiken.
ik snap em, maar de mast ging op het laatste stuk ineens neer.
we lieten em al zakken met een katrol, vast gemaakt op de punt van de boot
mn maat had gedacht dat de lijn verder naar voren moest staan, zodat de hoek anders wordt.(lijn hoger, groter hoek )
lijn en mast zaten nu dus in/op de zelfde hoek
dus met de bokkepoot zou dit opgelost worden?
gr.
Misschien handig om te weten: ik heb voor één van mijn vorige boten een tijdelijk bokkenppot gemaakt met houetn balken van 3,5m lang en 5 bij 5 cm. Die heb ik gebruikt voor een mast van dik 10m en een all-in gewicht van bijna 185kg. Wat ik bedoel te zeggen: je hoeft de pijpen voor je bokkenpoot niet echt te over-dimensioneren, steigerpijp is wellicht een beetje overkill
Gaspijp is heel bruikbaar en eenvoudig te bewerken, dikwandig aluminium is mooier, lichter en ook duurder. Succes.
Ik heb op mijn 22 voeter een vaste sprenkel, die tevens de preekstoel is. Gemaakt van 30mm alubuis van de gamma, die ik wat verlengd heb, want die buis is 2 meter. Gewoon een stuk er aan zetten met een dunnere buis er in geschoven en met parkers vast gezet. Twee achterkanten plat geknepen en met een hupstukje aan de zijstagbevestiging gezet. Voorkanten plat geknepen en aan elkaar gebout met een rvs strip er tussen die vast zit aan het oog op dek van de fok met een harp. Bij strijken zet ik de voorstag vast aan de punt van die sprenkel en een drielopertje er tussen van fokbevestiging naar voorstag. Ik heb geen strijkwant maar kan de mast met de hand in evenwicht houden bij hijsen en strijken. Ik doe het altijd alleen en de mast is 9 meter carbon. Preekstoel/sprenkel loopt dus recht door van de aanhechting van de zijstagen naar voren en staat ongeveer 40cm van dek. Is prima houvast op voordek tijden zeilwerk.
Nadeel van die alu buis is dat het zwart afgeeft op de fok als het nat is.
Pieter
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?