Beste Theo,
Ik heb een vergelijkbaar schip een Feeling 720 met een strijkbare mast.
Een dubbele bokkepoot is wel nodig indien je strijkt op ietwat woelig water. Alvorens ik strijk om bv. onder de Moerdijkbruggen door te gaan, dan wacht ik echt tot het water wat rustiger is geworden, anders is het vragen om moeilijkheden. De mast zwiept dan als een gek heen en weer.
Overtuig je ervan dat alle stagen voor het draaipunt van de mast los zijn gemaakt.
Zorg ervoor dat je grootzeil is opgebonden of ingedraaid, dat bij een rolfok de lijn loszit.
Bind de fok vast.
Zorg ervoor dat je met de kraanlijn de giek hebt opgetrokken.
Laat voor alle zekerheid de buiskap zakken.
Vanzelfsprekend heb je de voorstag met een spanhaak hebt vastgezet, dus die kun je zo losmaken. Ook heb je een dubbel blok geplaatst tussen boegbeslag en voorstag met een lange lijn naar de kuip.
Wel en dan kun je gaan vieren. Met de grootschoot trek je de mast wat naar achteren en de rest volgt dan vanzelf.
Let erop dat de achterstag niet vast gaat zitten onder wat dan ook. Bij het hijsen geeft dat zo'n ellende. Zo ben ik al een vlaggenmastje, en de stopknop kwijtgeraakt.
Handig is het van te voren te meten hoe hoog je mast nog komt. Door merktekens op je strijklijn te zetten weet je dat precies. Hoe minder de mast is gestreken, hoe stabieler hij staat.
Succes.