Vaarwegen cq waterwegen zijn een onderdeel van de waterwerken, kanalen en rivieren. Wij betalen allemaal al waterschapslasten, die geind worden door de waterbeheerders die dit allemaal onderhouden.
Krijgen wij de waterschapslasten dan terug ? Nee dus.
En ik heb helemaal niet gevraagd om al die bruggen over het water. Als ze voor een auto een tunnel graven, hoeven ze de brug niet te onderhouden. Logisch toch.
Dus super onlogisch te moeten betalen voor een brug die gesloten moet worden voor het wegverkeer.
En jachthavens, daar betalen wij al liggeld voor.
En alle vrije ligplaatsen worden aangelegd en onderhouden door Marekite (in Friesland) en dat kost maar een tientje per jaar. Marekite blijft, dus….En in Zeeland betaal je voor de ligplaatsen buiten de jachthavens (dagenkaart) Dat blijft ook, dus……..En dat is echt een heel stuk goedkoper en efficienter dan het regeringsvoorstel.
Dus waarom een veel hogere belasting voor onderhoud van de waterwegen ?
Pure bootjes eigenaren verlakkerij. Ik kan nergens een logische redenering vinden voor dit voorstel.
Voor dat ene weekeinde in het jaar dat ik op de Friesche meren lig. Ik betaal al 10 euro. En voor Zeeland betaal ik ook al. En op het ijselmeer. Daarvoor een paar honderd euro betalen als ik dan achter mijn eigen anker lig ????? En Noordzee, die ik alleen tijdens de vakantie bevaar op langere tochten naar het buitenland.
Ik zie geen logica.
D.W.