Nieuwe vaarbelasting

• freek

Alex, jij hebt zeker geen eigen bootje?

Ik denk dat de meeste boot eigenaren maar net hun bootje kunnen varen.

Het hebben van een bootje en het varen hiermee geeft in vele gevallen een ongelovelijk gevoel van vrijheid en het is de ideale manier om even de drukte van alledag te ontvluchten.

Denk dat de rechtse partijen het niet helemaal eens zullen zijn met jouw opmerking.

Alex schreef:

>

> Het is nog niet besloten, maar het hangt in de lucht hangt en

> binnen en het zou me niet verbazen als het binnen een paar

> jaar wordt ingevoerd.

>

> Bootjesbezitters zijn meestal niet bepaald onbemiddeld en die

> mogen best meebetalen aan al die dure voorzieningen die voor

> hen worden aangelegd en onderhouden etc., zo zal men in de

> tweede kamer van links tot rechts denken. Het begint met een

> klein bedrag en wordt dan elk jaar opgehoogd net zoals met

> parkeervergunningen het geval is.

>

> Het hebben van boot wordt daarmee nog duurder dan het al is.

• Hans Fix

Na aftrek van de registratiekosten zal er weinig overblijven van die 45 miljoen….

• Alex

Jawel, ik heb een eigen bootje. Dat de meeste booteigenaren financieel maar net aan met hun bootje kunnen varen, betwijfel ik. Deze groep is er natuurlijk wel. Maar wat mij opvalt in bijv. de jachthavens aan bijv. het IJsselmeer is dat deze vol liggen met nieuwe schepen van behoorlijk formaat en dat de parkeerplaatsen vol staan met dure auto's (laatste modellen Mercedes, Jaguars etc.).

Verder: ook de ANWB heeft een positief advies gegeven voor een vaarheffing, lees ik op teletekst.

• oldsailor

Miss een idee om in Engeland een Ltd. op te richten. Kosten zijn zeer laag, snel een voordelig te regelen. Schip onder Engelse vlag laten varen en geen belasting betalen in NL. Misschien is er dan ook nog wel wat te regelen met afschrijving en BTW verrekenen ivm “zakelijk” gebruik. Maar dat is werk van een fiscalist miss zitten die hier wel op dit forum. Met een handje vol deelnemers kost het bijna niets.

Ik hou me aanbevolen.

Groeten,

Jaap

• BJ

Heb ik ook al aan zitten denken maar de regeling gaat ook gelden voor buitenlandse schepen dus met alleen uitvlaggen ben je er niet. De enige optie is het schip onderbrengen in een bedrijf zodat het aangemerkt kan worden als beroepsvaartuig. Zijn we ook meteen verlost van het lozingsverbod… ;)

• raptor

Een boot van 50.000 euri nieuw (kleintje dus) kost rond de 5000 euri per jaar aan onderhoud, liggeld, afschrijving, e.d. Deze 5000 euri bevat al 950 euri BTW die jaarlijks in de schatkist vloeit. Verder bevat deze resterende 4150 euri een looncomponent voor havenmeesters en diverse werkenden die spulletjes maken die op de boot worden geschroefd. Dit is ong 50% waarover ong 30% belasting wordt geheven, dus daar vloeit nogmaals 622,50 euri de schatkist in. U draagt als booreigenaar dus jaarlijks ongeveer 1500 euri bij aan de schatkist per 50.000 euri die Uw boot nieuw waard is.

Pieter

• BJ

Ik weet niet waar je die bedragen op baseert. Ik heb geen boot van 50.000 euro, 5000 - 950 = 4050, en 30% van 50% waarvan?? Warrig…. heel warrig allemaal….

• joep

Helemaal vreemd vind ik het dat boten kleiner dan 10 m2 vrijgesteld worden. Gezien de aard van van veel van die kleine boten, beschadigen zij door hun golfslag wel meer dan soepele zeilboten. Er mag dan ook overboord geplast worden en gepoept, tenminste zij hoeven geen voorzieningen te treffen. Of gaat het helemaal niet om onderhoud, om vervuiling?

Jongens, waar er maar geplukt kan worden, wordt er geplukt. En dan te bedenken dat er mede door de tiende penning 80 jaar oorlog heeft gewoed.

• daan

Ik heb een zeilboot van 7 meter liggende aan de westeinder in Aalsmeer.Omdat ik geen inwoner van Aalsmeer ben betaal ik ongeveer 50 euro aan toeristen belasting.dus ik kan daar van uit gaan dat deze ook komt te vervallen bij invoering

van deze nieuwe melkkoe wet.En hoe zit het met vaarwegen waar je een vergunning voor nodig heb.

daan

• raptor

neem maar aan dat het klopt. Boot kan nu schijntje waard zijn maar wat was nieuwprijs. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat een boot 10% van zijn nieuwwaarde per jaar kost als je alles mee rekent. Dat is dus 1500 euri voor de schatkist per jaar per 50.000 euri boot.

Pieter