minder zuipen

• willem

als er maar genoeg drank aan boord is heb ik geen probleem!!

• Erwin K

Drank is eerder op dan je lief is…

• Kaptein iglo

Mijn boot vaart geen 120 km/uur en die van mijn medewatersporters ook niet. Ik hoef niet door smalle geultjes en van plotseling overstekend wild en / of kinderen ook nog geen last van gehad. Ja een keer maar toen had ik echt te veel op. En met drank op in de auto, ach als ik eenmaal zit gaat het best goed. (ha ha).

Natuurlijk heeft alcohol zijn invloed, net zo goed als vermoeidheid of gespannenheid enz. Als je het maar weet en er mee om kunt gaan. Waar het om gaat is dat de watersport en in het bijzonder relaxed zeilen m.i. best wel met een enkele alcoholische consumptie samen kan gaan zonder dat daar meteen nadelige gevolgen aan vast zitten. En aan overschatting doe ik ook niet. Als we een langere reis maken of een shippinglane door gaan, drink ik pas een pilsje als we er bijna zijn of niet, net hoe de omstandigheden zijn. En als we afgemeerd zijn vieren we dat meestal wel.

Deze relaxte beleving van de watersport spreekt mij zeer aan en hoop dit nog lang vol te kunnen houden. Inmiddels al 35 jaar een eigen boot en (afkloppen) nog nooit (echte) schade gemaakt of opgelopen. Zal volgens Mark wel geluk zijn. Proost! K.I.

• Marc

Leuke discussie met veel humor. Dat zie ik graag.

Helaas gaan we voorbij aan het principiele probleem. Dat probleem ligt ook niet bij onze interesse, logisch dus eigenlijk.

Het probleem is, dat de politiek denkt, of doet alsof, dat je iets oplost met verboden en regeltjes, terwijl iedereen weet, dat dat juist niet zo is.

Maar dat komt niet in de krant en niet op NOVA op TV. En daar wil de politiek scoren. En door dingen te verbieden, scoren ze daar. Dat 't allemaal zinloos is, niet werkt , veel kost aan handhaving, willekeurig mensen slachtoffer worden van overbodige bekeuringen, dat doet er niet toe, dat komt niet op TV.

Ooit is in 't verkeer de limiet van 0.5 naar 0.8 verhoogd.

Dit is gebeurd na uitgebreide wetenschappelijke onderzoeken en debat in de 2e kamer.

In ‘t wegverkeer zijn immers reactietijden van 0,01 seconde belangrijk voor leven en dood. Dat ’t alleen maar nodig was voor een beperkt deel der bevolking, bij geoefende drinkers was geen vermindering reactietijd, is dan terecht minder belangrijk.

Op ‘t water gelden die extreme reacietijden niet. Er is dus geen enkele noodzaak voor deze aanpasing. Als er al eens een ongeluk is gebeurt met een dronken schipper, had die meer dan 1% in ’t bloed….

Om misverstand uit te sluiten, ik hou van een stevige slokop als er iets te vieren is, maar doe dat als er geen vervoermiddel te besturen is.

Mijn kritiek is, dat er steeds meer verboden en hinderlijke kontroles komen, die mensen die de normen en waarden hoogachten, toch met een bekeuring opzadelen, terwijl de tokkies, die heel veel mensen ernstig beschadigd en benadeeld hebben, wegkomen met en taakstrafje, die in de bureaucratiesche rompslomp uiteindelijk vergeten wordt om uittevoeren.

Mor

• oldsailor

binnenkort zeker ook handsfree bellen tijdens het zeilen…..

carkitje op de stuurstand goeie speaker dan kun je tijdens het bellen nog een nieuwe borrel binnen halen.

• Cor

Marc schreef,

>Leuke discussie met veel humor. Dat zie ik graag. Ik hou van een stevige slokop als er iets te vieren is, maar doe dat als er geen vervoermiddel te besturen is!Terwijl de tokkies, die heel veel mensen ernstig beschadigd en benadeeld hebben, wegkomen met en taakstrafje.<

De rest vergeet ik maar;)

Cor

• willem

m'n ex maakte meer kapot als de drank goed kon maken??

• Ger Grols

Dat klopt en ook is het straks verplicht om gordels te dragen op motorboten. Zeilers dragen nu al vrijwillig gordels en worden daarom vooralsnog vrijgesteld van deze gordelplicht. (Trapeze, life-line, etc.). Wel worden zeegaande zeilboten binnenkort verplicht airbags te installeren om eventuele klappen op te vangen als gevolg van een stevige zeegang. Motorboten zijn hiervan vrijgesteld omdat die zo-ie-zo niets te zoeken hebben op zee.

• marksvrijheid

en zo leuterden de mannen voort ….

• case

Mijn stuurautomaat lust ook wel een slokje…..