didodebrug?

• BJ

Een goed alternatief, wat niet het nadeel heeft van een relais, is een verliesarm diodeblok. Ik heb ze zelf gekocht bij Proosten, ze zijn goedkoper dan FET-blokken, simpeler aan te sluiten dan een relais en de dynamo hoeft niet gecompenseerd te worden.

• richard

BJ schreef:

>

> … een verliesarm diodeblok. Ik heb ze zelf gekocht

> bij Proosten, ze zijn goedkoper dan FET-blokken,

Maar de spanningsval nog steeds wat groter dan bij een FET-blok waardoor de accu nog steeds niet tot 100% wordt geladen.

• raini

Beste Cor,

Bedankt voor het goede advies.

Ik ga het nieuwe scheidingsrelais terugbrengen en zal het houden bij het reeds geplaatste relais plus acculader, lijkt mij ook verstandig.

m.vr.gr.

• Cor

Leuk dat stoeien jongens maar maakt het geringe verschil in laadspanning van 0,1 of minder wat uit? Volgens mij niet omdat de laadspanning van de dynamo daarvoor toch niet hoog genoeg is. Ook na uren motoren zal de accu niet volledig laden. Verder verhogen van de laadspanning is te link vooral bij meerdere accu's. Aan capaciteit zal het ook niet veel uit maken. Maar het is belangrijk om andere redenen o.a. de levensduur om de accu regelmatig volledig te laden. Met een acculader lukt dit wel want die duwt hem even een 0,5 volt hoger naar ca.14,4 volt voor dat hij weer zakt naar de 13,zoveel.

Wil je meer weten? http://www.stroomwinkel.nl/pdf/boek_altijd_stroom.pdf

Cor

• raptor

In verlengde hiervan: als mijn accu net aan de lader heeft gehangen zit die rond de 13V, wat na enige uren al terugloopt naar 12,4-12,6V. Is ook in mijn auto het geval heb ik gemeten met 2 verschillende gamma-metertjes. Ik hoor wel waarden van 14V en hoger maar mijn accuus komen daar nooit aan en het zijn nieuwe accuus. Wat is nu de spanning van een volle accu?

Pieter

• BJ

Volgens de specs van de leverancier is het spanningsverlies 0,005 Volt bij een volle accu van 100Ah. Lijkt me te verwaarlozen.

Vragen, opmerkingen of andere zaken niet bij mij, ik geef het alleen maar door…. ;)

• BJ

Gamma-metertjes…schande, je moet natuurlijk wel echte watersportmetertjes van een Duur Merk gebruiken.. :)

Als ik het goed heb is de klemspanning van een volle accu 13,8V.

• Zeiler

Een 100% geladen accu heeft een klemspanning van ca. 12,7 Volt. Als je direct na het laden gaat meten is het eerst nog 13,5 afhankelijk van de laadspanning. Na enige tijd rust is de spanning gezakt tot ca. 12,7 en hoort daar op te blijven, als er niets op aangesloten is.

Zeiler

• raptor

mijn dank. Is accu dus wel goed en lader ook. Verder zeil ik gewoon in een aldie regenpak en een zeeman jack dus het gammametertje houd ik ook maar.

Pieter

• Accustick

Wat gebeurt er als de maximale laadstroom loopt, wat is dan het spanningsverlies? Dat is namelijk het verlies wat je moet compenseren en het is ook de spanningsval die bepaald hoe heet e.e.a. wordt.

Als er geen stroom loopt is de spanningsval altijd nul of nagenoeg nul. Dat is een volslagen oninterresant gegeven. Bedankt voor je nutteloze bijdrage.