didodebrug?

• raini

Beste zeilcollega's,

Op dit moment ben ik bezig wat bedrading te moderniseren op mijn compromis 888. Ik loop echter tegen een probleem aan. Ik kan geen diodebrug of en accuscheidingsrelais vinden, dus deze zal ik moeten plaatsen.

Ikzelf denk meer aan een accuscheidingsrelais waarbij aan de ene zijde de aansluiting loopt van de acculader en aan de andere kant de aansluiting vanaf de generator. Nu loopt er van de startmotor een dikke kabel naar de startaccu, is correct. Maar vanaf de startmotor en generator lopen er draden via een klein zwart

(ca. 4x3cm) relais (bosch) en vandaaruit weer 2 draden naar zowel de start als de serviceaccu. Op dat relais staat niet aangegeven wat het is. Moet dat een soort van diodebrug voorstellen?

Heeft iemand enig idee wat dit voor een relais kan zijn?

m.vr.gr.

• Cor

Onder enig voorbehoud, waarschijnlijk is het kastje al een scheidingsrelais. Een eenvoudige manier om de lichtaccu van de startaccu te scheiden tijdens het verbruik. Bij het laden staan de accu's parrallel.

>Ik zelf denk meer aan een accuscheidingsrelais waarbij aan de ene zijde de aansluiting loopt van de acculader en aan de andere kant de aansluiting vanaf de generator.< Dit is een onnodige aktie! en ongebruikelijk.

Als je een lader hebt met een uitgang kan deze ook alleen op de serviceaccu. Omdat een startacu als het goed is nooit bijgeladen hoeft te worden.

Blijft, een diodebrug is de mooiste oplossing en beter voor de accu's, met een acculader met meer uitgangen rechtstreeks op de accu's zit je gebeiteld.

Cor.

• Kaptein iglo

Waarschijnlijk is dat gewoon de diodebrug. kan me bijna niet voorstellen dat die er niet op zou zitten. Kijk eens bij de specificaties van de motor. Groet.K.I.

• Gluestick

Cor schreef:

> Blijft, een diodebrug is de mooiste oplossing en beter voor de accu's,

Bijna, er zijn namelijk ook nog verlies vrije diode bruggen. Feitelijk is die naam fout omdat er gebruik gemaakt wordt van Field Effect Transistoren (FET's). De spanningsval kan daarmee terug gebracht worden tot minder dan 0,1 volt. Een diode heeft een spanningasval van 0,6 volt of meer, afhankelijk van de stroom.

NB Schottky diodes heben ook al een lagere drempelspanning dan gewone diodes en zijn hun hogere prijs in dit kader zeker waard.

• Cor

Klopt, maar in de praktijk wordt het spanningsverlies over de diodebrug aan de dynamo gecompenseerd door het verhogen van de afregelspanning van de laadregelaar.

Cor

• richard

Gluestick schreef:

> NB Schottky diodes heben ook al een lagere drempelspanning dan gewone diodes en zijn hun hogere prijs in dit kader zeker waard.

Bij de zware shottkydiodes is de spanningsval doorgaans toch wel wat groter dan 0,1 Volt. Maar de spanningsval is wel afhankelijk van de stroom en warmteontwikkeling.

• raini

Blijft,

mocht het nu geen diodebrug zijn. wat is dan beter een accuscheidingsrelais of een diodebrug. Mij is verteld dat een diodebrug dermate spanningsverlies heeft waardoor de accu nooit helemaal kan worden geladen. Met een accuscheidingsrelais heb je dit niet. aan de ene zijde verbind je de generator en aan de andere zijde de acculader. bij gebruik van de motor laadt deze eerst de startaccu en vervolgens de serviceaccu, bij gebruik van de acculader wordt eerst de serviceaccu en vervolgens de startaccu geladen. klopt dit?

• Swaggerstick

In een ideale wereld wel. Ik heb toch vaak moeten constateren dat die compensatie niet ingested was (onwetendheid?) of zelfs dat het onmogelijk was om in te stellen zonder eerst een nieuwe spanningasregelaar aan te schaffen. Kortom redenen genoeg om deskundig advies in te winnen.

• GJ_

Wat doen ze verder met die FET's dan? Alleen als diode gebruiken is wel zonde natuurlijk.

• Cor

>bij gebruik van de motor laadt deze eerst de startaccu en vervolgens de serviceaccu, bij gebruik van de acculader wordt eerst de serviceaccu en vervolgens de startaccu geladen. klopt dit?< NEE ONZIN!

In grote lijnen komt het hier op neer, maar er is altijd wel apparatuur met een uitzondering te vinden.

Bij een scheidingsrelais worden beide parrallel en gelijktijdig geladen. (nadeel als een accu defect of slecht is kan het ook fout gaan met de andere accu. Bij ongelijkwaardige accu's kan er een achterblijven wat laden betreft. In theorie gelijk aan het gebruik van een accuschakelaar.)

Bij een diodebrug worden beide accu's gelijktijdig en gescheiden geladen. Dit is het beste en wordt over het algemeen toegepast.

Accu's worden met een gecompenseerde diodebrug goed maar geen100% geladen, een zeiler maakt hier te weinig motoruren voor.

Bij een meertraps acculader met meerdere en gelijkwaardige uitgangen worden meerdere accu's gelijktijdig snel, gescheiden geladen.

Bij een acculader met ongelijkwaardige uitgangen (master en slave) worden meerdere accu's gelijktijdig en gescheiden, maar de masteraansluiting (lichtaccu) sneller geladen.

Als je een diodebrug wenst dan kun jij gezien de herhaalde vraagstelling niet zonder de vakman. Dit om de compensatie aan tepassen wat verschilt per motor.

Om kosten en moeite te besparen, advies: blijf bij je scheidingsrelais, ouderwets maar het werkt.

Een acculader alleen op de lichtaccu werkt ook prima. En als je startaccu toch leeg raakt, is je accu of de motor defect.

Cor

80% beweerd wordt in de watersport is waar, 10% is een eigen interpretatie en 10% is naast de waarheid.