Kaartplotter aan boord?

• Rob Grootveld

Navionics claimt dat de cartridge (die meestal ergens in mei uitkomt) in principe overeenkomt met de laatste editie van de HD kaart.

Of dat zo is, is altijd lastig te achterhalen.

En inderdaad, koop ik ook de papieren kaarten, want overzicht heb je niet echt op een plotter. Overigens vaar ik met een motorboot, dus ligt het varen iets anders maar dat staat m.i. los van de keuze plotter versus PC.

En wat die kabels betreft, het is maar wat je wilt. Buiten een voeding zul je sowieso een GPS antenne aan moeten sluiten. Voordeel van een plotter is dat die via NMEA (resp. merk variant) aan de andere instrumenten is te koppelen, bv een electronisch compas waardoor je kaar in de heading-up mode kan.

Dat soort zaken worden met een PC al een stuk lastiger en red je het niet met alleen een kabeltje.

Maar zoals elders gesteld, ieder zijn keuze, maar het kan nooit kwaad om argumenten uit te wisselen om anderen de juiste keuze te laten maken.

• don't worry

Allemaal leuk zo'n plotter of computer. Maar als ik zeil ben ik wel afhankelijk van de wind en dus de windrichting. En de koers die ik vaar is zeker zeer afhankelijk van de windrichting. Kan de computer de boot zo sturen dat ik recht tegen de wind in kan zeilen ?

Volgens mij niet en dan is de kaart dan voldoende om te weten waar ik ben.

Ik hoef dan niet direct electronica aan boord te hebben, die ik bij elke windschifting opnieuw moet programmeren. Ik zeil en dat is anders dan computeren.

Maar misschien kan een van de forum lezers mij op andere gedachte brengen.

Ik sta open voor elke zeilsuggestie.

Don't worry. I'm the happy sailor.

• Kaptein iglo

De toegevoegde waarde van de kaartplotter of bv winGPS is dat wanneer ik met mijn vrouw en dochterje op zee ga zeilen ik met een blik op de plotter of laptop meteen zie waar ik uithang en hoe de scheepvaart routes lopen. Zeker wanneer je bijna alles zelf aan boord (moet) doen is dat ongelooflijk handig. Met een blik op de plotter en je bent weer helemaal op de hoogte en kun je je makkelijker orrienteren. Verder is het me heel nuttig gebleken icm AIS toen we met een beperkt zicht een oversteek gingen maken. Uiteraard blijft het een hulpmiddel.

Buiten dit alles is het gewoon leuk speelgoed. Overigens leek ik me aan het begin van dit item een commerciele inslag te bespeuren, zeker niet goed begrepen? Groet, K.I.

• Rob Grootveld

Ben (zoals gesteld' geen zeiler, maar dat je niet recht tegen de wind in kunt zeilen kan ik nog wel begrijpen, niet zonder en niet met ‘plotter’.

En wat …. die ik bij elke windschifting opnieuw moet programmeren ….. betreft:

Het zal wellicht ook voor andere merken gelden, maar een Raymarine C##/E## kun je icm een autopilot en ‘windmeters’ onder een bepaalde, in te stellen hoek aan de wind laten varen.

• GJ_

Opnieuw programmeren lijkt me zinloos. Desnoods, als je dan toch helemaal op de GPS wil varen, laat je je GPS een alarm geven bij een ingestelde cross track error. Dan weet je wanneer het tijd is om overstag te gaan.

Maar eigenlijk sluit ik me meer aan bij KI: zolang de GPS werkt is het redelijk zorgeloos ronddobberen, met een blik op de kaart weet je waar je zit. Ik hou overigens wel graag een lijstje met posities bij, b.v. voor het geval de VS besluit de GPS tijdelijk uit te schakelen.

• Paulus

Leuk. Dat zijn lieve pleine pc tjes… kan je je geen buil aan vallen. Gaat zeker lukken met wat slimmigheid. Mocht je koppeling met je gps niet lukken of als je hem ook elders wil gebruiken kan je altijd nog bij pdashop.nl ofzo een gps-muis (antenne) bestelllen. Ben je voor 60,- oid klaar en kan je zelfs in de auto navigeren, al weet ik niet hoe het zeegedrag van je auto is? :D

• BJ

De VS besluit niet om GPS tijdelijk uit te zetten….

• Rob Grootveld

Eens, daarom zal de papieren kaart altijd bij de hand zijn, met de te varen track vooraf ingetekend.

En wat dat overstag gaan betreft:

Dat kunnen de genoemde GPS systemen ook automatisch …..

• GJ_

Waarschijnlijk niet nee. Maar er kan wel degelijk plotseling een riante onnauwkeurigheid ingebracht worden die alleen op militaire ontvangers weg te filteren is. Hoe dan ook, ze kunnen het en ik durf er mijn leven niet onder te verwedden. De VS is nou niet het toonbeeld van een betroubare bondgenoot en ze hebben ook de laatste jaren aangetoont dat een mensenleven in hun ogen niet zoveel waard is.

Waar het mij ook om gaat is dat ik sowieso niet op puur een GPS durf te vertrouwen: het is een goede aanvulling, meer niet. Zonder papieren kaarten gaat deze jongen het water niet op.

• Cor

Voor de duidelijkheid.

>En wat …. die ik bij elke windschifting opnieuw moet programmeren ….. betreft:

Het zal wellicht ook voor andere merken gelden, maar een Raymarine C##/E## kun je icm een autopilot en ‘windmeters’ onder een bepaalde, in te stellen hoek aan de wind laten varen.< Daar heb je geen Raymarine C##/E##. en GPS nodig.

>En wat dat overstag gaan betreft:

Dat kunnen de genoemde GPS systemen ook automatisch …..<

Hier moet ik niet aan denken en dat gebeurt ook niet. GPS en/of stuurautomaat geven eerst een signaal dat je dient te bevestigen. Daarna gaat het schip pas links of rechts uit de flank. Hiervoor is geen plotter nodig.

Cor