Kaartplotter aan boord?

• BJ

Hmm…. ik koop voor 600 euro een plotter.. En daar heb jij 10 laptops voor?? We hebben het wel over werkbare laptops he, niet van die antieke 486-jes waar met hangen er wurgen Win95 op draait. Verder vind ik een laptop te kwetsbaar voor aan boord, als ik toch aan de computer moet/ga dan wordt het een boord PC van Picco… denk ik…

• Cor

Henk,

Bedankt mijn aanvraag heb je.(c.tb) Ik hoop dat ik thuis kan proefdraaien met de plotter zonder de gps aansluiting. Mogelijk krijg je vanaf nu veel reactie door de vermelding op een grote clubsite:)

Cor

• Paulus

Heeft die plotter dan een 19"scherm? Kan er AIS op? Kan die de actuele stroming weergeven? Het getij? De laatste updates van Internet plukken voor twee tientjes per jaar? En e-mail?

Mijn grootste bezwaar tegen plotters (maar ik heb er geen, dus dat lult makkelijk) is het kleine scherm, gekoppeld aan een belachelijke prijs en als je updates of extra kaarten wilt lopen de kosten helemaal uit de hand, zoals hierboven ook duidelijk wordt.

Hoeveel ik ook zeur over laptops aan boord, ik heb lang geprobeerd te voorkomen dat er een meeging. Omdat ik geen systeembeheerder wil wezen aan boord, maar zeiler en levensgenieter. Toch ben ik gezwicht. Maar alleen dankzij software die betaalbaar is, snel werkt en me echt werk uit handen neemt. Natuurlijk zie ik de goedkope plotter-aanbiedingen, maar het logge update probleem heeft me weerhouden. Ik vind dat Henk daar nu een mooi stuk werk voor neerzet en ben ook ‘donateur’ omdat ik zijn gegevens ook download op mijn laptopje. Die paar tientjes per jaar die me up to date helpen blijven zijn dat helemaal waard.

• BJ

Dat 19" scherm is niet zo moeilijk, dankzij een SVGA uitgang kan je 'em aan de (vanzelfsprekend) aanwezige LCD-tv koppelen.. :D

AIS, actuele stroming en meer van die dingen.. ja, kan ook maar dan wordt het prijskaartje iets hoger. Maar voor die prijs koop jij nog steeds geen 10 laptops die dat dan ook allemaal kunnen.

Daarnaast denk ik dat je met een plotter uiteindelijk bespaart op kaartkosten sinds de invoering van de grote dekkingsgebieden van C-Map en Navionics. Je bent nu voor iets van 300 euro gedekt van Denemarken tot Lands End. En ja, je kan natuurlijk zelf scannen of gaan zoeken op het internet maar dat is zoooooo'n gedoe…. ;)

Overigens is er best iets te zeggen voor een computer aan boord hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik denk alleen dat een laptop daar nu niet echt de meest ideale oplossing voor is gezien de kwetsbaarheid. En zolang er alleen maar bruikbare software beschikbaar is voor Windows….. no thanks. Nog nooit een plotter gezien met een BSOD.

• Paulus

Tuurlijk en we moeten vooral allemaal doen wat bij boot, zeiler en vaargebied past. Dat Waypointsgps draait geloof ik ook op Linuxvarianten en mijn laptop is natuurlijk ook TV :D hoewel ik tegen iedereen zeg dat ik geen TV aan boord wil en heb… Maar what the kabouter is nou weer BSOD?

• Rob Grootveld

> Heeft die plotter dan een 19"scherm?

Nee, maar de laptop met een 19" scherm in de prijsklasse die jij probeert te suggereren (ca € 400.=) moet ik nog tegenkomen.

> Kan er AIS op?

Ja!

> Het getij?

Ja

> Mijn grootste bezwaar tegen plotters is het kleine scherm

Eens en daarom heb ik ook nog gewone kaarten

> gekoppeld aan een belachelijke prijs

Er van uitgaande dat we geen appels en peren vergelijken en dus een plotter vergelijken met een goede laptop met uitsluitend legale software denk ik dat dat ook wel mee valt

> updates of extra kaarten wilt lopen de kosten helemaal uit de hand

De eerste keer vergt enige investering (ca € 300), maar daarna valt het best wel mee. Volgend seizoen willen we gaan eilandhoppen en dan ben ik met de aanschaf van de papieren kaarten twee keer zoveel geld kwijt dan aan de update van m'n Navionics CF card!

> Omdat ik geen systeembeheerder wil wezen aan boord

Ik ook niet (terwijl het notabene m'n vak is) en daarom verbaast het mij dat er zoveel mensen met laptops zeulen en die met een hele verzameling (voedings)kabels aan de rest van de installatie koppelen.

• BJ

Je kan op Linux een Windows emulator installeren en dan kan je een hoop software draaien. Maar ja, geen systeembeheerder hè…. ;)

Een BSOD is een blue-screen-of-death, een vastloper van een Windows systeem waarbij je alles weer opnieu wmoet starten. Heb ik zelfs een keer op een geldautomaat van de Postbank gezien. Jep, die dingen draaien nog op Windows NT 4…. :D

Maar goed, een beetje meer on-topic: ik ben toch heel benieuwd wanneer de ECDIS Inland kaarten voor Nederland nu eindelijk eens goed beschikbaar worden gesteld want die zijn gratis (!!) en behoorlijk aktueel. Je kan wel het een en ander vinden op de RIS server (www.risserver.nl en dan ff verder klikken) maar het project loopt mega-vertraging op.

• BJ

>> updates of extra kaarten wilt lopen de kosten helemaal uit de hand

>De eerste keer vergt enige investering (ca € 300), maar daarna valt het best wel >mee. Volgend seizoen willen we gaan eilandhoppen en dan ben ik met de >aanschaf van de papieren kaarten twee keer zoveel geld kwijt dan aan de update >van m'n Navionics CF card!

Maar hoe aktueel zijn je updates? Zeker bij eiland-hoopen (ik neem aan dat je de Wadden beoelt) is dat redelijk essentieel lijkt mij.

• Paulus

Rob Grootveld schreef:

Volgend seizoen willen we gaan

> eilandhoppen en dan ben ik met de aanschaf van de papieren

> kaarten twee keer zoveel geld kwijt dan aan de update van m'n

> Navionics CF card!

Toch lijkt het me slim ook die papieren kaarten aan te schaffen… :D

>

> > Omdat ik geen systeembeheerder wil wezen aan boord

> Ik ook niet (terwijl het notabene m'n vak is) en daarom

> verbaast het mij dat er zoveel mensen met laptops zeulen en

> die met een hele verzameling (voedings)kabels aan de rest van

> de installatie koppelen.

1 stuks 12 volts volts voeding vast gemonteerd in de kast, kabeltje in laptopje en gaan…. Maar zoals gezegd, ieder zijn meug en ik forum hier vooral om dingen te delen en te leren. Zo lang ik met mijn laptopje en/of gpsje vaar waar niemand komt (dwars over de platen) op het Wad (de meeste zeilers met of zonder kaartplotters blijven strak tussen de boeien :D) ben ik een tevreden zeilkabouter!

• Schieper

Heb vorige week een asus gekocht. Seaclear geinstalleerd en getijdenprogramma. Ga van het weekend de gps antenne aankoppelen. Heb de kaarten al ingescanned. Dan heb ik een prima kaartplotter. Leuk voor er bij. Leuk voor de wedstrijdjes (inschatten boeien) leuk voor de vakantie. AIS er bij en gaan!

Als er intresse is laat ik het wel weten als het gelukt is,