leds

• Marc

BJ schreef:

>

> Ik heb het ook gelezen, ik kan me alleen niet meer herinneren

> om ze ook nog iets gedaan hebben om de storing op te lossen.

> HF storing kan nog wel eens verholpen worden door

> smoorspoeltjes en wat kleine condensatortjes in de

> voedingslijn op te nemen.

Ja, bij grote, dure of noodzakelijke apparaten doe je dat. Maar bij LEDjes is het waarschijnlijk goedkoper ze te vervangen en zeker bedrijfszekerder, en dat is op een boot best nuttig. Dus wat ze er toen aan gedaan hebben was : lampje verwijderen en vervangen voor een exemplaar zonder zo'n schakeling.

• Suiderkruys

Kweenie waar je het over hebt maar in elk geval niet over een Light Emitting Diode (LED). Door een LED loop gelijkstroom (DC) en gelijkstroom kan niet storen, onmogelijk! Mogelijk dat je een of ander lampje met voorschakelapparaat hebt maar dat is dus geen LED. LED's branden dus niet op spanning (volt) maar op stroom (ampere). In de meest eenvoudige vorm zet je een weestand in serie met de LED om de stroom door de LED te bepalen. (wet van ohm: I = U / R).

En kijk ook uit met navigatieverlichting. Die moet aan wettelijke zichtbaarheidseisen voldoen. En dat doen ze alleen als er de door de fabrikant voorgeschreven lampen in gebruikt worden. Ga daar niet mee klooien als je niet precies weet wat de gevolgen zijn. Je brengt niet aleen jezelf in gevaar maar ook anderen. Hou je aan de regels, ze zijn er om goede redenen.

• GJ_

Suiderkruys schreef:

>

> Kweenie waar je het over hebt maar in elk geval niet over een

> Light Emitting Diode (LED). Door een LED loop gelijkstroom

> (DC) en gelijkstroom kan niet storen, onmogelijk!

Tenzei de stroom geregeld word dus. En dat gebeurt hier. En die ingebouwde schakeling veroorzaakt de storing. Die stroom is nog steeds DC, maar zal ergens lekker lopen te pulseren in een gezellig storende blokgolf of PWM. En ook dat is nog steeds gelijkstroom.

Als je beweerd dat gelijkstroom niet kan storen heb je dus ongelijk.

En die schakelingen maken LED verlichting gelijk een heel stuk minder bedrijfszeker dan wat men ons wijsmaakt, sterker nog, in veel gevallen gaan gewone gloeilampen langer mee! De zuinigheid van LED's word ook vreselijk overdreven. Er zijn voor bv de kajuitverlichting veel zuiniger en goedkopore alternatieven.

• Marc

>

> Als je beweerd dat gelijkstroom niet kan storen heb je dus

> ongelijk.

>

Inderdaad

Tja, de (dc-dc)omvormers voor je laptop zijn berucht hierom. Ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was. Enfin, het aardige van een forum is juist de discussie, waar we allemaal van leren; opvallend is dat wie het minste weet, het hardste blaast..

Ik zie nu dat soms dingen iets beter uitgelegd moeten worden. Dus nogmaals; het probleem zit ‘m alleen in die LED’s die ‘geschikt’ zijn voor (bijna) alle voltage's.

Als je voor 12V een ledje koopt die alleen voor 12 V is dan is dit probleem er niet.

Er zit dat geen elektronische regeling in. Alleen ( de meeste LEDjes zijn 3 a 4 V ) een rijtje van 3 leds in serie met een weerstand en daarvan een paar rijtjes paralel.

Je ziet de aangeboden lampjes dan ook meestal met een aantal ledjes dat deelbaar is door 3. Zoals 18/ 24 32 enz.

• René

www.jachttechniek.nl

• Paulus

In ‘Zeilen’ komt over een maand een test van Led-navigatielampen.

• GJ_

En we weten nu al dat ze er slecht vanaf gaan komen. Ook in de buitenlandse bladen heb ik al veel tests gezien en het was niet geweldig. Slechts enkele tamelijk dure oplossingen waren “redelijk”.

• Suiderkruys

Zucht. Zoek nou eerst eens op wat een LED eigenlijk is. Een LED heeft geen converter. Wat jij bedoelt bestaat wel maar dat is geen LED, het is een of ander apparaat met onder andere een LED er in. En gelijkstroom stoort niet, zoek het maar op in je VMBO natuurkunde boekje.

Vergelijk geen appels met peren.

• GJ_

Een pulserende gelijkstroom kan wel degelijk storen. En toch is het gelijkstroom.

Terug naar school dus ;-)

Je LED verhaal klopt overigens wel, daar niet van.

• Suiderkruys

Pulserende gelijkstroom is geen gelijkstroom. Ik houd er nu mee op, tegen zoveel domheid kan ik niet op. Lees je eigen reacties nog maar eens goed na.