gps.op pc

  • catsailor

    ik ben van plan om een gps (plotter ) aan te schaffen… lees nu over http://www.waypointsgps.nl wie heeft hier ervaring mee…. lijkt me op zich aantrekkelijk wat betreft prijs.maar zou graag wat gebruikers ervaringen horen….

  • Holtere

    Deze zomer waren we op de wadden: hoosbuien, windkracht 7, veel stroming en slecht zicht.

    We moesten telkens zeiknat met een natte en beslagen bril de kajuit in om te kijken waar we zaten. Hoewel ik een computer aan boord leuk en bruikbaar vind gaan we toch een plotter voor buiten aanschaffen. De dollar staat mooi laag:-)

    Holtere

  • paulus

    Ik heb deze software op de laptop. Eigenlijk gekocht met het idee dat het wel superhandig is routes te plannen achter de pc en die naar de gps te uploaden, in plaats van het tijdrovende intikken van coördinaten. Vervolgens lekker gaan zeilen zonder laptop. Ik moest niets van een pc aan boord hebben.

    De praktijk is dat dit prima lukt. Een route in de kaart zetten is een kwestie van enkele muisklikken. Ik vaar vaak op het Wad, waar een route door geulen en banken redelijk ingewikkeld kan worden en dus veel waypoints oplevert. Geen probleem met wgps. Drie klikken later heb je de route in waypoints vertaald en staat die klaar om naar de gps ge- upload te worden. Als je een gps hebt met interface of aan boord een snoertje koppelt aan de NMEA signalen naar de gps is dit bloedsimpel. Het werkt, en snel en zonder de typfouten die ik weleens maak in handgetikte coördinaten…

    Mijn keiharde standpunt geen pc aan boord te hemmen is ook aan diggelen. Met een gps muis en wgps is mijn laptop een prima plotter. Met klitteband staat 'ie rotsvast op de kaartentafel. wgps geeft ook de stroming weer. Handig!

    Nadeel van wgps tov van een (veel duurdere) plotter is dat een laptop niet waterdicht is. Maar je zou een waterdichte monitor boven kunnen zetten…

    Kortom, ik heb niets te klagen. Als je handig bent heb je echt geen cursus nodig, maar ze geven er wel een, met wat handige tips en trucs.

  • paulus

    Als je de routes uit wgps naar je gps upload heb je met hondenweer boven voldoende info om veilig te varen! En die pc kan je in de haven dan gebruiken om weerberichten binnen te slepen en lekker met een wijntje erbij de route voor de volgende dag te plannen…

    Holtere schreef:

    >

    > Deze zomer waren we op de wadden: hoosbuien, windkracht 7,

    > veel stroming en slecht zicht.

    > We moesten telkens zeiknat met een natte en beslagen bril de

    > kajuit in om te kijken waar we zaten. Hoewel ik een computer

    > aan boord leuk en bruikbaar vind gaan we toch een plotter

    > voor buiten aanschaffen. De dollar staat mooi laag:-)

    >

    > Holtere

  • Free Bird

    Gebruik ook al jaren dit programma, ook met AIS, prima! Sluit me helemaal aan bij paulus.

    Het grote nadeel van een plotter (er zijn ook veel voordelen) zijn de kaarten. Akelig duur en ze lopen altijd achter. In de laatste PBO weer zo'n verhaal van op een rotspunt gelopen die niet op de plotter stond.

    WaypointsGps heeft een eigen boeien bestand dat een paar keer per jaar wordt ververst. Op tenminste 2 sites kan je ook boeien downloaden als waypoints.

    Groet,

    Jaap

  • BJ

    Maar het gebied dat bestreken wordt door WaypointGPS is beperkt tot de Nederlandse kust- en binnenwateren en dus beperkt bruikbaar.

    Verder vind ik het toch wel raar, een rotspunt die niet op de kaart stond… zo'n ding komt niet spontaan te voorschijn volgens mij tenzij het om een vulkanisch gebied gaat.

  • Paulus

    Nee BJ… Datacharter levert aardig wat zeekaarten voor Waypointsgps: Scandinavië, UK, FR zeker. Daarbij komt dat het zeer eenvoudig is je eigen kaarten te (laten) scannen en toe te voegen aan je bestand en te calibreren. Dat heeft weer het voordeel dat je ze maar 1x hoeft te kopen of (voor de stouterds onder ons) kunt ‘lenen’.

    BJ schreef:

    >

    > Maar het gebied dat bestreken wordt door WaypointGPS is

    > beperkt tot de Nederlandse kust- en binnenwateren en dus

    > beperkt bruikbaar.

    > Verder vind ik het toch wel raar, een rotspunt die niet op de

    > kaart stond… zo'n ding komt niet spontaan te voorschijn

    > volgens mij tenzij het om een vulkanisch gebied gaat.

  • Free Bird

    Ook de BSB kaarten van Maptech (werelddekking) werken probleemloos.

    Uniek vind ik nog steeds de getijden gegevens met stromingspijltjes in de kaart, ook in de zelf ingescande kaarten of google map foto's.

  • Paulus

    Klopt. En wat ik veel gebruik bij tocht-plannen op het Wad is het vooruitkijken naar de stroming over de komende uren. Dan blijft de stroomatlas in de la liggen en heb ik supersnel stroming-info. Jaap, zullen we Henk Nocolai even bellen voor onze reklamefee?:D We zijn nu wel érg positief aan het doen over z'n software… Maar ik kan echt iedere zeiler die aan een plotter denkt Waypointsgps aanbevelen. Ook als je geen laptop meeneemt kan je thuis een heleboel waypoints en routes in je (hand) gps knallen. Kost een stuk minder en inderdaad zit je dan niet meer vastgebakken aan de dure kaarten van de plotterfabrikant.

    Neem je wél een pc mee aan boord, dan zijn de andere opties (plotter, AIS, stroming en onderweg routes aanpassen) wel érg leuk. Het zaakje schijnt prima te werken met zo'n goedkope kleine EE-pc (300,= ofzo)

  • Free Bird

    Paulus schreef: > …….. Jaap, zullen we Henk Nicolai even bellen voor

    > onze reklamefee?:D …..

    Henk is de beroerdste niet.

    Maar het kost zo weinig vergeleken met andere watersport spullen dat ik dat eigenlijk niet durf….