gps.op pc

  • Paulus

    Klopt. Net als Quicktide. Is nog zo'n pareltje voor liefhebbers… filo trouwens idem.

  • catsailor

    hoi paulus..kijk ik denk er dus aan om m,n pc mee te nemen.. en dan is idd zo,n kleine asus ee pc volgens mij ook een prima optie…ook al omdat die zo op m,n 12 volt aansluiting kan worden aan gesloten…en een prima formaat… en dan heb ik volgens mij een leuke plotter voor relatief weinig..ook niet verkeerd… ;-)

    nu nog ff zien hoe ik e,e,a een beetje droog hou… suggesties altijd welkom…

  • Free Bird

    En ZeilDude (BaZ waypoints) niet te vergeten.

  • Paulus

    Ik zet zoals gezegd de laptop lekker binnen op die paar momenten dat ik mezelf wil zien varen. Maar dat komt eigenlijk haast niet voor als je een goeie route naar de gps upload. En die staat bij mij lekker onder de buiskap waterproof z'n ding te doen.

    Omdat het zo makkelijk is kan je met Waypointsgps heel precieze routes maken. Alleen als je aan het laveren bent of een (niet betonde) ondiepte passeert kan het makkelijk zijn je positie op een scherm te zien, maar dan ben ik ook snel bij de kaartentafel. Als je echt een droge plek buiten hebt kan zo'n ee pc daar prima staan. Alleen bij slecht weer niet. Maar als je je routes een beetje netjes plant en in de gps hebt zitten kan je daar echt veilig op varen en blijft bij mij de pc lekker uit.

  • BJ

    Nadeel van de meeste laptops is dat ze een ventilator hebben waarmee ze lucht van buitenaf aanzuigen. En als die lucht het nodige zout bevat en zout is dan is dat niet belaad goed voor het arme ding. Er zijn verschillende PC's die goed bruikbaar zijn omdat je ze in kan bouwen en geen lucht van buitenaf nodig hebben. Je hebt de dure maritieme PC's die door watersport-gerelateerde bedrijven wordne verkocht maar dezelfde dingen heb ik bij bijv. Picco gezien. Voordeel is dat je daar ook nog eeen DVD-speler in kan bouwen mocht je daar iets mee willen.. ;)

    BSB kaarten vind ik persoonlijk ook behoorlijk aan de prijs. Mijn voorkeur gaat, gezien de prijs/dekking verhouding, eerder uit naar de nieuwe formaten van C-Map of Navionics die ook bruikbaar zijn bij bepaalde navigatie-programma's.

  • paulus

    De verhalen over zout aanzuigen ken ik. Zijn in theorie ook kloppend. Ik vond het zelf wat overdreven, aangezien ik geen wereldreiziger ben, een dedicated fanless boordpc in te gaan bouwen. Idem een plotter van duizenden euri en de goedkopere hebben m.i. te kleine schermpjes om echt info te bieden. Ik hoop niet iemand op de tenen te trappen, maar moet altijd lachen om de hordes zeewaardige zeilschepen, volgestouwd met electronica die op het wad van boei tot boei strak in de vaargeul varen…

    Voor de tochten die ik maak (lekker eenzaam buiten de tonnen) is daarom de combi Waypointsgps-laptop die meestal in een kast ligt-gps die het zware werk buiten doet zo prima.En na een seizoen flink ruig zeilen gebruik ik nu de laptop weer lekker thuis. Voordeel boven plotter en ingebouwde pc is dat ik ook de navigatiesoftware thuis kan gebruiken om plannen te maken en de boel weer eens te updaten. Boeienbestanden ga ik niet op de boot updaten, dan wil ik zeilen. Thuis verlang ik naar het water en is het ineens een leuk klusje…

  • Paulus

    Mijnheer, mevrouw,

    Twee keer per jaar geven we een cursus over elektronische navigatie i.h.a. en ons programma in het bijzonder.

    De najaarscursus zal worden gehouden op zaterdag 29 november en/of 12 december.

    Naast een theoretisch deel gaan we ook varen om de theorie in praktijk te brengen. Dit jaar op een reddingsboot van de KNRM , de Johanna Louisa

    lees verder >>>

    De cursus zal worden gehouden in de zeevaartschool van IJmuiden (vlakbij de kleine sluis), met uitzicht op de pieren.

    De cursus start 11:00 en duurt tot ca 17:00. Kosten inclusief lunch en varen € 85

    We behandelen de volgende onderwerpen:

    · Uitleg GPS systeem: hoe werkt het, nauwkeurigheid, WAAS/EGNOS

    · Welke GPS ontvanger kiezen: soorten en mogelijkheden

    · Cartografie: soorten kaarten, projecties en kaartdata

    · Inscannen en kalibreren van kaarten in WaypointsGPS.

    · Koppelen van GPS aan computer. Instellingen, serieel en usb

    · Internet en computer aan boord met speciale aandacht voor de kleine netbooks zoals Asus, Acer en MSI.

    · Gribweerbestanden. Gebruik en nauwkeurigheid

    · Uitleg en demonstratie van de 2008 versie van WaypointsGPS inclusief stroommodule

    · AIS mogelijkheden inclusief live demonstratie.

    · Track en Trace systemen met WaypointsGPS

    · Gebruik van Google Earth (kaarten) in WaypointsGPS. Import en export naar Google Maps en Google Earth

    U kunt zich opgeven per e-mail, graag z.s.m met opgave van de data. Het aantal deelnemers is beperkt tot ca 15.

    Met vriendelijke groeten

    Henk Nicolai

    Data Charter

    www.datacharter.com

    info@datacharter.com

    +31 (0)23 5323441

    Navigatie software en kaarten: www.waypointsgps.nl

  • Free Bird

    Paulus, ben er nog nooit geweest, een maat van me wel en die vond het een reuze leuke dag. Je kan het allemaal zelf leren, zo moeilijk is het programma niet.

    Wat wel leuk is natuurlijk dat je met de maker kan praten. Ze zijn zeer ontvankelijk voor suggesties is mijn ervaring.

    Groet,

    Jaap

  • Sindbad

    paulus schreef:

    >

    > De verhalen over zout aanzuigen ken ik. Zijn in theorie ook

    > kloppend. Ik vond het zelf wat overdreven, aangezien ik geen

    > wereldreiziger ben, een dedicated fanless boordpc in te gaan

    > bouwen. Idem een plotter van duizenden euri en de goedkopere

    > hebben m.i. te kleine schermpjes om echt info te bieden. Ik

    > hoop niet iemand op de tenen te trappen, maar moet altijd

    > lachen om de hordes zeewaardige zeilschepen, volgestouwd met

    > electronica die op het wad van boei tot boei strak in de

    > vaargeul varen…

    >

    > Voor de tochten die ik maak (lekker eenzaam buiten de tonnen)

    > is daarom de combi Waypointsgps-laptop die meestal in een

    > kast ligt-gps die het zware werk buiten doet zo prima.En na

    > een seizoen flink ruig zeilen gebruik ik nu de laptop weer

    > lekker thuis. Voordeel boven plotter en ingebouwde pc is dat

    > ik ook de navigatiesoftware thuis kan gebruiken om plannen te

    > maken en de boel weer eens te updaten. Boeienbestanden ga ik

    > niet op de boot updaten, dan wil ik zeilen. Thuis verlang ik

    > naar het water en is het ineens een leuk klusje…

    Kijk, dat zou nu voor mij een reden zijn om wel aan een kleine laptop te gaan denken….