Rolgroot of conventioneel grootzeil

• Paulus

De verhalen van Alex en Iglo combinerend heb ik weer een paar dingen geleerd. Jawel kapitein, ook bij mij zijn wat vooroordelen weggenomen. Voor mijn situatie (Ovni met ballast in de romp) vind ik iedere extra kilo in de mast er één teveel. Bij een boot met diepe ballast heb je wat meer speelruimte. Ik blijf dus lekker aan lijken en vallen sjorren en handmatig reven, maar kan me de overwegingen om te gaan rollen zeer wel indenken. Gezien de opmerkingen van Alex moet het systeem dan wel erg goed onderhouden worden.

Dank!

• Petro

Ja, aangezien we mooiweerzeilers zijn en de zaken super onderhouden lijkt het mij een goede keuze. Mocht het uit de praktijk anders blijken dan kost het me een mast, kan de andere gewoon op marktplaats. Zonder gekheid: Ik ga een rolgroot nemen en neem alle reacties heel goed in me op, op een gegeven moment moet je beslissen en er zaten mooie ervaringen bij waar je wat aan hebt, ondanks dat ze niet altijd positief waren, maar daar kun je wel wat mee. Petro

• Kaptein iglo

Paulus,

Ik denk een goede overweging maar zoals gezegd, ik zou niet durven beweren wat zwaarder is of op een ongunstiger plaats:

Een zwaar groter traditioneel grootzeil of een kleiner en heel veel lichter rolgrootzeil met alu rolbuis en lagers in de mast.

Mijn huidige rol grootzeil is slechts op de hoeken enkele malen verzwaard en til ik met een hand zo op. Kijk ik naar mijn vorige boot (Sigma 33) was het grootzeil zwaar, met grote zeillatten, reven, enorme verstevigde hoeken (ook voor de 3 reven), 2x reeflijnen.

Ik weet het zo net nog niet wat zwaarder is. (zou het eigenlijk wel willen weten). Groet K.I.

• Paulus

Dat gewicht in de mast gaat natuurlijk vooral meetellen bij helling en veel wind en forse golven. Da's een situatie waarbij je reeft en in het ergste geval je zeil strijkt.

Een traditioneel is zwaarder, maar bij reven zakt het zwaartepunt van de knoedel doek die vaak ook nog water bevat!

Het natte rolzeil vormt een hoge natte paal :D dus niet echt lekker bij zware zeegang. Iedere kilo in een pak 'm beet 14 meter hoge masttop moet ik dan in mijn rompballast die nog geen 1 m. onder water ligt met ruim 14 kilo compenseren. Als die natte paal van jou :D met ingerold zeil 40 kilo teveel weegt kom ik dus bij zwaar weer 14x40, dus ruim een halve ton ballast tekort… Dat zal iets overdreven zijn, want het meeste gewicht zit niet in de top, maar een paar honderd kilo slaat de balans al gauw door en dat op je meest penibele momenten…

Bovendien verandert dat hoge gewicht het stamp- en rolgedrag nogal. Om die reden strijk ik ook mijn rolgenua als het boos weer wordt.

Dus t/m 5 bft lijkt me weinig aan de hand met een rolgrootzeil. daarboven wordt het mijnsinziens vervelend. Hoe erg, da's afhankelijk van rompvorm en ballast.

• BJ

Nu blijven de meeste toerzeilers met meer dan 5 Bft natuurlijk gewoon thuis en reven ze al bij 4 Bft… :D

• Petro

Leuke opmerking. De één gaat golfen de ander koopt een caravan en gaat fietsen, maar we willen toch een beetje ontspannen. Als ik het goed begrijp ben jij een type dat met kevlar zeilen vaart en een hele dikke X-yacht hebt, die volgend jaar te zien is op sailing chanel en medoet met de velux 5 oceans een andere grote race.

• BJ

Nee hoor ik vaar met traditioneel dacron en conventionele zeilen op een Contest 33 uit 1971. Een X is veeeeel te vermoeiend…. :)

• JR

Maw: jij moet dus ook gewoon reven bij 16-17 kn wind ;)

• Sindbad

JR schreef:

>

> Maw: jij moet dus ook gewoon reven bij 16-17 kn wind ;)

Heren, we kunnen anders ook eens afspreken wie het verst kan plassen?

• Andre

niet nodig, ook daarmee lijkt het me duidelijk wie er wint :)