Rolgroot of conventioneel grootzeil

• GJ_

Ik heb dit jaar in Griekenland voor het eerst met een rolgrootzeil gezeilt: in één woord super, wat een gemak en comfort.

En dat ene knoopje meer of minder: ik ben een toerzeiler, geen wedstrijdzeiler dus dat is me persoonlijk worst. Wat ik wel belanrijk vond is dat ik gemakkelijk het zeil kon inrollen, ook op kanalen, aan de wind, zonder dat die hele lap over de zeereling hangt: gewoon aan het lijntje trekken en hop, weg zeil. En bij plotseling toch wel veel wind makkelijk reven, zonder op het kajuitdak te hoeven klimmen.

• joep

Wanneer je je zeil op de giek kunt wegrollen, dan spaart je dat een heel dure mast uit en niets kan er vastlopen. Het enige is dat je om een strak zeil te krijgen de zeilmaker wel moet instrueren over het extra ingenaaide schuim in het achterlijk om geen hangende giek te krijgen. Ik zweer bij dit systeem.

• BJ

Maar wat doe je dan met je giekneerhouder als je één slag of meer hebt gereefd? Een rolrif is al een heel oud systeem maar dat vond ik nou altijd een nadeel.

• PeterZ

Ik heb een conventioneel doorgelat grootzeil met lazybag en dit is mijn ogen qua gebruiksgemak te vergelijken met een rolgrootzeil. Hijsen duurt iets langer en moet met de kop in de wind maar strijken gaat sneller. Stopper los eventueel een haal aan het achterlijk en het zeil ligt in zijn hoes. Rits dicht en klaar. Dit is zelfs solo en zonder stuurautomaat te doen (28ft, 26m2)

• Alex

Ik ben lang flottieljeschipper geweest en zodoende veel in aanraking gekomen met rolgrootzeilen op schepen van gasten en niet altijd van harte. Van alles meegemaakt en zien gebeuren, zoals:

- grootzeil dat niet meer uit de mast wil;

- grootzeil dat niet meer in de mast wil met bft 7. Erg vervelend.

- gebroken oprollijn;

- oprollijn die bij harde wind slipt over de lier bij de mast (Bavaria's). Met een kleine lierhandle bij de mast en veel gesjor het zeil in zien te krijgen;

- oprollijn die van de spoel (heet dat zo?) in de mast is afgelopen (rotklus om er weer op te krijgen). Grootzeil gaat er daardoor niet meer in;

- alles werkt wel, maar in - en uitrollen gaat zeer stroef met veel trekken en lierhandle e.d.;

- versleten oprollijnen dus met kans op breken. Breken gebeurt vrijwel altijd met harde wind en niet met bft 2.

Krijg je het zeil niet meer in dan kun je voor grote problemen staan als je moet reven vanwege aantrekkende wind. In het uiterst geval moet je dan een hoek los maken en met de hand naar de mast toerollen.

Toch ben ik per saldo zeker niet negatief, mits goed onderhouden. Voordelen zijn er ook, zoals al genoemd door mijn voorgangers.

• joep

Wel dan gebruikte ik de neerhouder niet en dat was geen probleem, want omdat ik het grootzeil had opgerold bleef er aan de achterzijde van de giek plaats genoeg over om een geimproviseerde neerhouder te maken. Bedenk wel, dat je alleen reeft in bijzonder omstandigheden en dan zal het me een zorg zijn dat mijn giek wat hoger komt te staan dan gewenst.

• Kaptein iglo

Inmiddels vaar ik nu 3 seizoenen met een rolgrootzeil op onze Gibsea 362. Het is een systeem van Francespar, netjes in de mast gebouwd.

Aanvankelijk was ik zeer sceptisch en had zelfs een budget gereserveerd om het er af te slopen en een traditioneel grootzeil op te zetten. Maar onder druk van mijn vrouw (en dochtertje) toch laten zitten en ik kan U vertellen: het gaat er niet meer af. De betrouwbaarheid is wel een punt waar ik rekening mee moet houden. Als het echt hard waait kunnen er tijdens het inrollen vouwen ontstaan en rolt het zeil niet echt strak op. Het er na uitrollen kan dan wat lastiger gaan maar heeft nog nooit echt problemen opgeleverd. Ik zag in de reacties iemand beweren dat je niet zo hoog kunt varen met een rolgrootzeil. Duidelijk iemand die het niet begrijpt en maar wat roept. Want als er een zeil vlak is, is het wel een rolgrootzeil, immers het moet weer strak opgerold de mast in. Bovendien weet elke zeiler dat niet het grootzeil bepalend is hoe hoog je kan varen maar je voorzeil.

Verder kan ik op alle koersen behalve hoog aan de wind, het zeil prachtig bol trimmen (weliswaar totaal anders dan een traditioneel grootzeil) en wil ik nog wel eens zien welk zeil er dan meer stuwing geeft. De waterkampioen heeft enige niet zo lang geleden een vergelijkende test gedaan en de conclusie was verrassend. verrassend in die zin dat rol zeilen het nog niet zo slecht deden.

Voordelen: makkelijk (alleen) te bedienen, geen zeilhuik, na zeilen niets op te ruimen, bij mast strijken geen zeil in de weg-> giek kan zo omhoog, op ruime koersen prima te trimmen, fantastisch en makkelijk te reven.

Nadelen: kan storingsgevoeliger zijn, zeiloppervlakte tov traditioneelzeil is kleiner, wanneer het zeil uit het systeem verwijderd is klapt de rol in de mast wel eens tegen de mast en dat maakt herrie. Snit is niet zo mooi, niet elke zeilmaker kan een goed rolgrootzeil maken.

Wat betreft het gewicht twijfel ik een beetje. Het rolgrootzeil zelf is veel lichter dan een traditioneel grootzeil. De rol in de mast is van alu. met bovenin een klein lager. Er loopt geen staaldraad (als voorstag) doorheen.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Ik verwacht wel dat het bovenstaande alleen op gaat bij grotere zeilschepen. Bij kleinere zeilschepen gaan de nadelen steeds zwaarder wegen. Succes met je overweging en veel wijsheid. Groet K.I.

• Petro

Beste Kapitei Iglo,

Dit zijn de berichten die graag wil lezen tijdens een beslissingsfase, bedank voor de genome moeite om dit zo te formuleren. Mede hierdoor word mijn keuze bevestigd, dus rolgroot!!!

Petro

• Kaptein iglo

Graag gedaan en veel plezier met je prachtige aankoop. Groet K.I.

• GJ_

Weet je het echt heeeeel zeker nu? ;-)