Inmiddels vaar ik nu 3 seizoenen met een rolgrootzeil op onze Gibsea 362. Het is een systeem van Francespar, netjes in de mast gebouwd.
Aanvankelijk was ik zeer sceptisch en had zelfs een budget gereserveerd om het er af te slopen en een traditioneel grootzeil op te zetten. Maar onder druk van mijn vrouw (en dochtertje) toch laten zitten en ik kan U vertellen: het gaat er niet meer af. De betrouwbaarheid is wel een punt waar ik rekening mee moet houden. Als het echt hard waait kunnen er tijdens het inrollen vouwen ontstaan en rolt het zeil niet echt strak op. Het er na uitrollen kan dan wat lastiger gaan maar heeft nog nooit echt problemen opgeleverd. Ik zag in de reacties iemand beweren dat je niet zo hoog kunt varen met een rolgrootzeil. Duidelijk iemand die het niet begrijpt en maar wat roept. Want als er een zeil vlak is, is het wel een rolgrootzeil, immers het moet weer strak opgerold de mast in. Bovendien weet elke zeiler dat niet het grootzeil bepalend is hoe hoog je kan varen maar je voorzeil.
Verder kan ik op alle koersen behalve hoog aan de wind, het zeil prachtig bol trimmen (weliswaar totaal anders dan een traditioneel grootzeil) en wil ik nog wel eens zien welk zeil er dan meer stuwing geeft. De waterkampioen heeft enige niet zo lang geleden een vergelijkende test gedaan en de conclusie was verrassend. verrassend in die zin dat rol zeilen het nog niet zo slecht deden.
Voordelen: makkelijk (alleen) te bedienen, geen zeilhuik, na zeilen niets op te ruimen, bij mast strijken geen zeil in de weg-> giek kan zo omhoog, op ruime koersen prima te trimmen, fantastisch en makkelijk te reven.
Nadelen: kan storingsgevoeliger zijn, zeiloppervlakte tov traditioneelzeil is kleiner, wanneer het zeil uit het systeem verwijderd is klapt de rol in de mast wel eens tegen de mast en dat maakt herrie. Snit is niet zo mooi, niet elke zeilmaker kan een goed rolgrootzeil maken.
Wat betreft het gewicht twijfel ik een beetje. Het rolgrootzeil zelf is veel lichter dan een traditioneel grootzeil. De rol in de mast is van alu. met bovenin een klein lager. Er loopt geen staaldraad (als voorstag) doorheen.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Ik verwacht wel dat het bovenstaande alleen op gaat bij grotere zeilschepen. Bij kleinere zeilschepen gaan de nadelen steeds zwaarder wegen. Succes met je overweging en veel wijsheid. Groet K.I.