trim masttoptuigage

• raptor

Meeste polyester en houten schepen zijn slapper dan hun verstaging. Wordt zaak belast dan drukt de mast de boot in en loefzijde tordeert naar de mast toe en boot wordt smaller. Schrik niet, het zijn maar hele kleine stukjes maar daardoor vallen wel je lijwanten slap. Zwaar ijzer S-spant heeft daar minder last van en houdt spanning op de stagen. Overigen voer ik vroeger met mijn ijzeren knikspant (31 voet en vergelijkbaar verstaagd) met hele losse onderstagen en een strak babystag, waardoor er wel enige buiging in de mast te krijgen was. Schip liep er veel sneller door en was veel minder loefgierig in vlagen.

Pieter

• dekgorilla

lijkt erop alsof er of net te weinig spanning op staat of dat je juist iets kan ontspannen, blijktbaar merk je geen effect op de zeilbolling en daar gaat het bij mastbuiging ook om. als het niet uit maakt, zou ik de puttingen sparen en je mast blijft heus staan

• joep

Een ander nadeel is van een iets a-symetrische wantspanning is dat in mijn geval ineens de perspexramen op de hoogte van de aanhechting van de stagen scheurden. Het luistert dus echt wel erg nauw.

• JR

Heerlijk gezeild dit weekend. ‘s Ochtends een beetje blakte, maar ’s middags steeds een lekker windje. Beetje wisselvallig en variabel, maar prima te doen, net goed voor vol tuig met grote genua.

Niet meer dan 15 gr helling gehad, dus bleef alles strak. Waarschijnlijk heeft Dekgorilla gelijk en zit de spanning bij mijn tuig nu net tussen twee uitersten in. Ook sluit ik mij aan bij Raptor, ten koste van de tuichvolozoov: met een ietsiepietsie pre-bend staan de zeilen net wat beter. Bij masttop tuigage moet je dat natuurlijk vooral niet overdrijven, maar geef je geen fractie voorbuiging, dan gaat de mast met winddruk negatief buigen en dat vaart belabberd.

• BerT

Ik zeil met precies dezelfde configuratie.

Ik ga ervan uit dat je 1x19 verstaging hebt.

Bij mij staan de zij-stagen, voorstag en achterstag op 15%

De achterstag kan ik op dezelfde manier als jij op spanning brengen.

Vanaf windkracht 4 doe ik dat op aan dewindse koersen.

Deze trimmogelijkheid is alleen bedoelt om de buiging van je voorlijk te verminderen.

De pre-bend van de mast wordt bij mij door de zijstagen geregeld mbv de naar achteren gepeilde zalingen.

De babystag is bedoelt om met veel wind je mast krom te trekken en zodoende de bolling van het grootzeil naar voren te trekken.

Om dit te bereiken heb ik de korte zijstagen losser staan dan 15%.

Bij mij komt het lijwant op een gegeven moment ook los, maar het komt nooit met een klap terug. Misschien moet je proberen je babyverstaging losser te varen.

Ik gebruik m'n babystag helemaal niet tot windkracht 4.