Toch heb ik ervoor gekozen om het eerste deel van de reis van Delfzijl naar Muiden met de staandemast route te doen. Het Reitdiep is schitterend en samen door Groningen en Leeuwarden is ook geen straf. Verder via Harlinhen (de jachthaven van de WSV is echt een fijne plek om te toeven; over de Boontjes naar Kornwerderzand, Enkhuizen en Muiden. Daar de mast plat, kost misschien een uurtje en heel relaxed vaar je over de mooiste rivier naar Utrecht. Ga wanneer je de tijd hebt dwars door de stad, een aanrader of duik bij Maarsen het Amsterdam Rijnkanaal op. Lekker doorvaren tot aan de Beatrixsluizen bij Vianen of gewoon doorvaren tot aan Wijk bij Duurstede. Even oversteken naar Alem en je bent bijna thuis. Wanneer je zelf flink snelheid houdt en en een beetje uit de kant vaart, valt de golfslag van de grote boten echt wel mee. Deze toch heb ik veel gemaakt toen ik in de Lithoyen lag en het beviel me goed. De staande mast route heeft zoveel oponthoud, dat je er dagen/uren bij op moet tellen. Op de Merwede voer ik achter een vrachtschip aan zodat elke brug spontaan ook voor mij openging en om 10 uur ‘smorgens vertrokken uit Loenersloot, was ik ’s avonds om 9 uur in Drimmelen. Buitenom zou me dat tenminste drie dagen hebben gekost.