van Delftzijl naar Maasbommel

• john

Ik moet mijn nieuw aangeschafte zeilboot van Delftzijl naar Maasbommel varen.

Het lijkt me eigenlijk het best om dit buitenom te doen, bij de waddeneilanden de Noordzee op en bij Zeeland naar binnen. Ik vindt het erg moeilijk om in te schatten hoeveel tijd ik hiervoor moet vrijmaken, bij weinig wind uiteraard op de motor.

De boot is een Jeanneau Fantasia. Graag jullie reacties!

• Paulus

Da's een mooi tochtje John… Bij Noordelijke tot Zuidoosten wind fantastisch volledig over zee met ruime wind boven de Waddeneilanden langs. Bij westen of zuidwesten wind gaat het een hoop tijd kosten. Je zou als je bij tegenwind toch gaat motoren beter niet tegen de wind en golven in kunnen motoren over zee, maar vanuit Delfzijl binnendoor de staande mast route nemen over Groningen, Leeuwarden, Harlingen. Daar vandaan kan je weer een keus maken gebaseerd op weer en wind: Over IJsselmeer via Amsterdam naar ijmuiden, of over het Wad (diepe geulen) onder Texel door en dan langs de Noordezeekust afzakken. De hele tocht zal je drie dagen kosten, tenzij je erg hard door jakkert met een stevige bemanning. Ik zou er zelf 3-4 dagen voor nemen en leuke stops onderweg. Het zuidelijk deel naar maasbommel schud ik niet zo uit mijn mouw zonder kaart.

• zoutwatermatroos

Alles bij elkaar toch al gauw 24 to 30 uur zeilen als je buitenom gaat.

Dus als je het in ettappes doet van 8 uur dan ben je zeker 3 dagen bezig, zoals Paulus al aangaf.

Ga je binnendoor, dan komt er nog een +/- 15 uur bij

Succes, en gefeliciteerd met je nieuwe boot

• Paulus

John, ik denk dat je als je via Vecht of A'dam-Rijn kanaal gaat er ook kunt komen. Alleen (ik heb hier geen kaart) moet vermoedelijk je mast er dan af. Maar het scheelt heel wat kilometers…

Ik heb geen idee hoever je met jouw mast de Maas op kunt varen, dus moet die vermoedelijk sowieso plat. In dat geval zou ik bovenstaande route varen (ergens in Muiden ofzo bij een werf je mast laten hijsen?)

• hans

Het Amsterdam-Rijnkanaal heeft uitsluitend vaste bruggen, als deze draaiend waren geweest was dit de snelste staandemast route geweest. Helaas dus, staand is of door Amsterdan of via Haarlem of over zeePaulus schreef:

>

> John, ik denk dat je als je via Vecht of A'dam-Rijn kanaal

> gaat er ook kunt komen. Alleen (ik heb hier geen kaart) moet

> vermoedelijk je mast er dan af. Maar het scheelt heel wat

> kilometers…

>

> Ik heb geen idee hoever je met jouw mast de Maas op kunt

> varen, dus moet die vermoedelijk sowieso plat. In dat geval

> zou ik bovenstaande route varen (ergens in Muiden ofzo bij

> een werf je mast laten hijsen?)

• john

Dank voor de reacties! Lijkt me inderdaad een leuke tocht en ik ben gelijk een ervaring rijker. Het weer voor de komende tijd is gunstig dus probeer snel iets te regelen. Voor tips om te overnachten of andere zaken hou ik me aanbevolen.

Geloof dat ik in Willemstad de mast kan laten zakken en dan ben ik binnen één dag wel op de eindbestemming.

• Paulus

Dat zeg ik…. mast plat! Maar de mooiste reis is natuurlijk boven de Wadden langs met één of meerdere stops op Ameland, Vlieland, Den Helder, IJmuiden of Scheveningen.

• BJ

Lijkt mij ook.. Het kan in drie dagen maar nemen lekker vier of vijf dagen voor. Beetje onthaasten, de boot leren kennen, paar leuke havens aandoen…. :D

Gelukkig is het weer bijna weekend….

• Paulus

Maar dan zit je met die mast de rest van je leven klem tussen de bruggen in Maasbommel… Als je eenmaal van buitenom varen geproefd hebt, wil je weer snel terug… garandeer ik je! Dus als je slim bent laat je die boot achter in Scheveningen, Hellevoetsluis, Stellendam ofzo… Naar Maasbommel treinen is ook hardstikke leuk :D

• raptor

Buitenom is erg leuk en mooi. In de Veerhaven in Numansdorp hebben ze een mastenkraan en kan je mast plat want de moerdijkbrug is maar dik 9 meter en pas na de sluis bij Lith kan de mast weer omhoog. Numansdorp-Maasbommel is een uur of 8-10 op de motor. Delfzijl-Numansdorp is zeker 3 dagen doorzeilen als wind meezit. Ik zou er een week voor uittrekken met wat stopjes tussendoor.

Pieter