schuurplek repareren

• marc

Door het wat slordig inparkeren van mijn boot in een box heb ik een meerpaal geraakt en zit er nu een (ondiepe) schuurplek op het polyester. Hoe kan ik een reparatie het beste aanpakken?

• richard

Als het een ondiepe kras in de gelcoat is zou je het met waterproof schuurpapier voorzichtig uit kunnen slijpen, begin bijvoorbeeld met 400 of 800 en ga daarna naar 1200 of nog fijner. Polijst het daarna met commandant of ander polijstmiddel.

Is de kras dieper dan zul je hem eerst moeten ontvetten en vullen met op kleur gemaakte gelcoat. Na uitharden is de afwerking het zelfde als hierboven.

• Cor

Begin eerst eens met een wash/polisch.Waarschijnlijk ben je beschadiging dan al voor de helft kwijt. En zie de rest als een normale gebruikschade. Een reparatie door schuren, polijsten of nieuwe celcoat is meestal erger dan de kwaal en later altijd zichtbaar.

Cor

• raptor

sluit me aan bij advies voorganger. Let wel dat ontvetten uiterst belangrijk is als je met gelcoat gaat werken. Voor aanbrengen gelcoat gehele plek opschuren met papier 180 (na ontvetten) om hechting goed te krijgen. Alls je niet goed voorbehandelt komt de gelcoat er zo weer af vallen. Ontvetten met aceton; draag er handschoenen bij en mors niet over je gelcoat. Gebruik geen nagellakremover dat ook aceton bevat maar ook een beetje lanoline, maar pure aceton. Volgens mij verkopen ze bij poly service ook speciale ontvetters. Zie daarvoor www.polyservice.nl

Pieter

• marc

Allemaal bedankt voor jullie adviezen. Ik ga, als de boot op de wal staat, aan de slag en probeer eerst maar eens met een wax en een polijst machine om te kijken wat daar het resultaat van wordt.

• Matthijs

Eerst hard en langdurig poetsen met polish Commandant #4.

Daarna inwaxen met een goede hardwax.

• kptnPlp

Matthijs schreef:

>

> Eerst hard en langdurig poetsen met polish Commandant #4.

> Daarna inwaxen met een goede hardwax.

Dan krijg je een hoogglanzende, prachtige deuk.

Beter is:

- Kleine krassen opvullen met een harde kleurwax en dan licht met commandant afwerken. Er is speciale harde wax in de handel die een licht polijstmiddel bevat zodat de ze de kleur van het omliggende materiaal aanneemt. Als je die wax gebruikt hoef je ook niet met commandant af te werken.

- Grotere krassen met gelcoat opvullen. Dan met schuurpapier in vorm brengen en licht met commandant afwerken (was ook al beschreven in een aantal andere reacties).

Het nadeel van een polijstmiddel (e.g. commandant) is wel dat de bewerkte plaatsen i.h.a. sneller vuil worden. Je kunt dat enigzins voorkomen door je boot, of in ieder geval de gepolijste plekken, regelmatig in de zachte was te zetten. Die zachte was vult dan de miniscule krasjes die het polijstmiddel achterlaat weer op.

• hh

Kan hier een nogal flauw op reageren maar in ieder geval is een hardwax afwerken met commandant niet echt logisch.

Als er krassen zitten polijst(schuur) je die weg als ze te diep zijn eerst herstellen allemaal logisch maar opvullen met wax en dan die wax polijsten hmmm neee.

commandant is ook niet echt het wondermiddel er zijn wel betere produkten

en een deuk???? weet niet wat voor polyesther boot jij hebt maar als krassen pas weg zijn als je er een deuk in hebt gepolijst heb je armen als popeye en geen gelcoat meer op je boot.

Als er krassen achterblijven is het niet goed gedaan, die opvullen is lappen

• kptnPlp

Je spreekt uit ervaring? Kennelijk niet!

Die hard wax waar ik op doel hard helemaal uit en kan daarna gewoon met polish behandeld worden. (Ik vermoedt dat het een soort PU hars is). Ze is echter niet geschikt voor grote of diepe krassen. Het product wordt algemeen gebruikt om kleine krasjes op auto's onzichtbaar weg te werken. Het werkt op een boot ook perfect (ervaring!).

Wat kan er beter aan commandant? Het is niets meer en niets minder dan een polijst middel. Je hebt polijstmiddellen in diverse fijnheden (korrel grote), commandant heeft daar een nummersysteem voor. Dat een ander merk beduidend beter zou polijsten is grote kletskoek. Het is waarschijnlijk precies even goed maar wel een stuk duurder (sucker!). Brasso of tandpasta werkt ook prima en zo zijn er nog veel meer merken die uiteindelijk allemaal hetzelfde doen: heel fijn schuren.

En omdat een polijstmiddel een (heel fijn) schuurmiddel is bestaat het oppervlak na bewerking, uit miniscuul kleine krasjes. En zo'n oppervlak wordt sneller vuil als een pas gelakt oppervlak of als nieuwe gelcoat. Iedereen die wel eens met polish gewerkt heeft zal dat beamen. Door het opervlak in de was te zetten en die behandeling regelmatig te herhalen kun je voorkomen dat een ge-polished oppervlak grouw wordt. Ook dat is algemeen bekend bij iedereen die wel eens zo een reparatie uitgevoerd heeft.

Mijn boot heeft geen deuken omdat ik ervaring heb en dus weet hoe ik krassen netjes kan repareren. Je zult verbaast zijn als je het zelf eens probeerd. Als je te lang en te hard met commandant poetst moet je maar eens naar de weerspiegeling van een rechte lijn kijken. Je ziet dan echt een deuk. Gel coat is een erg zacht materiaal en je hoeft het helemaal niet met veel kracht of langdurig te polijsten.

En kom maar op met je flauwe reacties, maar zorg wel eerst even dat je je kennis opveizeld MBT moderne reparatie en onderhoudsproducten. Kennelijk heb je er niet veel kaas van gegeten.

• hh

ja sorry plop deze sucker heeft natuurlijk ongelijk en op elk gebied weet jij het het beste, mischien een idee om een kennisbank op te richten en de hele wereld van jouw kennis mee te laten genieten?

en een polijstmiddel een schuurmiddel? dat hoor ik voor het eerst maarja kwam ook gister uit mijn ei kruipen.

ga ff mijn frieten bakken in hydroscopische plopolie om daarna in een plopvliegtuig 1 op 100 te vliegen naar mijn boot waar op advies van een zekere plop waterafstotende staartolie inzit inplaats van de voorgeschreven 15/40 ik kan varen met mijn met ether gevulde tank.

waarna ik ga slapen op mijn gelcoatmatras omdat dat zo lekker zacht ligt ,slaap ook lekker mijn lieve plopje.

(je had hopelijk niks serieus verwacht he die fout maak ik niet meer).