Zeiljacht gezonken bij Vlissingen

• Sindbad

Paulus schreef:

>

> Zo'n boot dus nooit kopen. Onder de gangboorden mag niks open

> kunnen. En voordat er op groot water gevaren wordt alles

> dicht en gecontroleerd. Is bij ons vast checkpunt.

Dat lijkt mij dus ook. Geheid dat een van je ijverige telgen een keertje na het bouten toch plots de patrijspoort open laat staan (of open doet, als je net lekker op 1 oor ligt met windje 6, kruisend op het wad oid….). Moet je niet aan denken toch. Ik zou me op zo'n boot dus nooit veilig kunnen voelen. Ik vind een openstaand flush-luik dan toch weer een andere categorie (hoewel ook niet leuk).

• Sindbad

Lodoes schreef:

>

> Zo'n “ Tacktick-ding ” dieptemeter is niet helemaal draadloos.

> Zie laatste nummer van blad “ZEILEN”.

> Tets van dieptemeters + prijzen.

Welk laatste nummer bedoel je precies; is dat van augustus of september? Op de site van Zeilen word ik niet wijzer. (Of heeft iemand deze test op pdf……?)

groet

Pieter

• Marc

Tja, op een jacht zijn zoveel punten, waar t met de wet van Murphy mis kan gaan…

Film gezien gisteren? Zwemmen en vergeten zwemtrap uit te zetten! En welk jacht heeft de mogelijkheid om motor aan te zetten terwijl de motorkoeling afsluiter dichtstaat onmogelijk gemaakt? enz enz

Je kan dus nog maar weinig jachten kopen!

Nee, zeilers moeten zelf nadenken en voorzorg nemen. Die afsluiter doe ik dus nooit dicht en bij een jacht met zo-n raampje, zou ik met boren 2 gaatjes en 2 schroefjes en een all. plaatje het openen onmogelijk maken. Of (meer luxe), omdat zo-n toilet douche ruimte een afvoerpomp heeft, gewoon een waternivo schakeling aanbrengen, dan gaat die automatisch pompen- je kan er zelfs een alarmpiepje aan vast maken.

Voor elk probleem is een oplossing ipv andersom.

Het zinken van een zeiljacht door zo-n klein detail is inderdaad diep triest en dramatisch. Fouten heb ik zelf ook genoeg gemaakt en heb begrip en leef mee met de schipper en het akelige zelfverwijt dat je je dan maakt.

• richard

Een automatische bilgepomp met alarm had het probleem waarschijnlijk ook kunnen voorkomen.

Dat alarm gaat ook af als er vanwege een andere oorzaak water in je schip komt.

• JB

Voor Tactick moet je maar eens in UK gaan shoppen.

Maakt namelijk nogal een verschil gek genoeg (althans een jaar geleden dat ik heb gekeken)

Gewoon even google op de google.co.uk.

• Lodoes

Staat in het “Zeilen” Hiswa-nummer van september.

succes er mee.

• kptnPlp

Je bedoeld een peillood denk ik. Een schietlood wordt door een timmerman of metselaar gebruikt en heeft een scherpe punt. Vooral op zachte bodems voel je dan niets, het lood glijdt zo de blubber in.

Een peillood is hol van onderen zodat het niet wegzakt in blubber maar ook kan de zeeman er een monster van de bodem mee nemen. De smaak van dat monster maar ook de kleur, de geur en de consistentie konden iets zeggen over waar het schip zich bevond. Een navigatie hulpmiddel dus.

• kptnPlp

Doemdenker!

Ga dan maar helemaal niet meer varen. Je uitlaat kan hevelen, de afsluiter van de WC kan open blijven staan, en zo zijn er nog een dozijn andere tamelijk normale zaken die een schipper behoort te controleren. Maar in jij noemt dat natuurlijk LEVENSGEVAARLIJKE zaken. Dus Joost, leer zij nou maar een schommelstoel te bedienen of nee, ook daar kun je met je tenen tussen komen….

• Paulus

Je hebt gelijk. Kan je nagaan hoe ver dat lood gedoe bij mij is weggezakt :D . Heb wel een aardig vrachtje onderin de boot liggen…

• raptor

met verplichte vuilwatertank is wc een kleiner probleem geworden. Maar ieder gat in een romp is een potentieel gevaar. Daarom zoveel mogelijk voorkomen met bv chemisch toilet, emmer voor afwas en buitenboordmotor. Ik heb zelfs de wandputtings aan de buitenkant op de romp gezet omdat ook een bron van lekkages is en meestal in je electronica. Zelfs een keer een halve meter water in een boot gehad omdat er door ruwe zee water op het dek bleef staan en dat liep via het pijpje van de ankerketting naar binnen. Merkte het omdat boot zo lui ging bewegen. Handbilgepomp zat direct verstopt met allerhande papier en lappen, maar geen betere pomp dan een vrouw in paniek met een emmer. Helaas stonden ook de accu's onder water en zout water en accu,s is een slechte en dure combinatie.

Pieter