wing 7.2

• p.m.dokman

ik ben eigenaar van een wing 7.2 genaamd de blizzard ik wil na alle negatieve berichten wel even kwijt dat ik met haar in drimmelen de winterwedstrijden 2007 en zomerwedstrijden 2007 winterwedstrijden 2008 eerste en tweede ben geworden dat had niet met een slechte boot gekund hij is nu te koop met zowat alles nieuw voor een meer dan redelijke prijs wie wil hier op reageren of kopen als in de zeilen een dagzeiler 82000 kost dan is 6000 euro een weggevertje dus het is wat je er van maakt gr paul dokman

• marksvrijheid

??

• karel

Tips:

1: punten, komma's en (soms) hoofdletters

2: http://www.mijnfrustratie.be/?p=5

3: http://www.marktplaats.nl/

Succes,

Mvg,

K.

• taalverloederingzvilozoov

Achter z'n voorletters gebruikt ie wel punten!

• Kaptein iglo

We kunnen dus concluderen dat slechte schepen wel snel kunnen zijn of een gunstige handicap kunnen hebben.

Wing zeilschepen zijn over het algemeen slecht (en erg licht) geconstrueerd (Prins uit Kampen) , van slechte polyester en / of gelcoat kwaliteit en vertonen veelal lekkages. Verder blijft er na een regenbui water op dek staan en worden daardoor snel vuil. Bij ons in de haven lagen er twee. Eentje vlielen er gaatjes in de gelcoat en lekte altijd. De eigenaar heeft deze uiteindelijk uit frustratie (bijna) weggegeven aan een paar jongelui. De andere heeft een extra hoge mast en extra diepe kiel en zeilt inderdaad als de brandweer. Jammer alleen dat deze bijna uit elkaar valt.

Ik heb je in Drimmelen inderdaad gezien en kan je verhaal dus maar deels bevestigen en dat is alleen dat ie snel zeilt. Je conclusie dat snelle schepen daarom niet slecht kunnen zijn is kul. Groet K.I.

• wingvilozoov

Wat heet goed?

Een oerdegelijke boot die niet vooruit te branden is?

Kwestie van voorkeuren vastleggen.

• Kaptein iglo

Dat zijn 2 vragen, waar iedereen persoonlijk elk antwoord op kan geven.

In mijn beleving moet je van een scheepje kunnen verwachten dat het redelijk netjes blijft en niet uit elkaar valt. Een middenschot, moet gewoon op zijn plaats blijven, de mast niet (te veel) inzakken, de kielconstructe vast blijven zitten en de gelcoat niet overal spontaan loslaten en op elke willekeurige plaats gaan barsten. N.a.v. dit item ben ik gisteren nog even langs die Wing 7.2 gelopen , je weet niet wat je ziet. Maar de eigenaar vaart er vrolijk mee rond en het zeilt verder prima.

Groet K.I.

• raptor

wat mij op veel polyester boten opvalt is dat alles veert en doorzakt en beweegt. Tijden zeilen voel je de boot torderen. Dit zijn veelal schepen die 30% meer wegen dan mijn woodcore-epoxy bootje bij gelijke lengte maar een woodcore boot is stijf en sterk. 4mm polyesterlaminaat is net zo zwaar als een 10mm woodcore-glas-epoxylaminaat maar het verschil in sterkte en stijfheid is levensgroot. Een sterk en stijf schip van polyester is dus een zwaar schip. Wil je sterk en stijf bouwen met een laag gewicht dan moet je voor andere materialen kiezen dan polyester en dan hangt er een prijskaartje aan. Keuze is aan de klant.

Pieter

• Kaptein iglo

Ik heb een Edel 660 gehad en die was extact zoals jij beschijft: licht en slap. Het dek veerde enorm als je er over liep. Wanneer je tegen de romp lag tijdens het zeilen voelde je elk golfje door de romp veren. Maar: De kiel constructie was prima (zat zelfs een centraal hijspunt in gemaakt. De mast stond stijf op een rvs paal op de kiel. Het scheepje was licht en in verhouding razend snel. (met licht weer)

Tot onze verbazing nergens barsten in de gelcoat en nergens delaminatie o.i.d.

Het kan dus deels wel hoewel naar de huidige normen alternatieve materialen veel beter presteren. Het is ook een beetje afhankelijk van de lengte van het schip. Groet.K.I.

• trelerseelvilozoov

Het is natuurlijk wel een feit dat polyester niet erg geschikt is om licht en stijf te construeren bij wat grotere boten

Goed voor goedkope massaproductie, niet voor groot en licht.