Ben je het eens dat het om een type B categorie brand gaat> Zi ja, stop dan met je dom gezwam.
Stop zelf met zwammen en lees eerst eens wat de deskundigen van de brandweer ervan zeggen.
Klasse B: branden van vloeibare of vloeibaar wordende stoffen. Er zijn twee groepen te onderscheiden:
* met water mengbare vloeistoffen, zoals alcohol;
* niet met water mengbare vloeistoffen, zoals benzine, terpentine, olie of vet, verf, teer, gesmolten plastic.
Voor het blussen van de eerste groep is water bruikbaar. Voor het blussen van de tweede groep is water zelfs gevaarlijk. Alcohol en spiritus valt onder de eerste groep.
Natuurlijk heeft kapitein iglo ook gelijk als hij zegt dat een emmer water er plompverloren overheen kieperen ook gevaarlijk kan zijn, maar dat geldt voor alle branden.
en al eens bedacht wat in de fik kan gaan als je op spiritus kookt? de jerrycan met spiritus vat niet zomaar vlam,en als ie fikt is er flink wat anders aan het fikken… het kooktoesteel? al houd je dat op z'n kop zal er geen brand ontstaan. kan wel wat scenario's bedenken… ala rotje aansteken en in je hand houden tot ie klaptt: bijvullen terwijl de brander brandt oid..
Tja, Zoiets als een oplossing voor geen probleem zoeken. De klok weet niet waar de klepel hangt. Spijkers op laag water zoeken. Onbekend maakt onbemind. Een probleem voor een oplossing zoeken. Zwarigheden en bezwaren zoeken. Wat de boer niet kent vreet hij niet. Door de bomen het bos niet meer zien.
Ofwel nutteloos bezig zijn.
Cor
Ik heb de discussie een tijdje niet gevolgd en het net even gelezen.
Ik heb de volgende opmerkingen.
Een alcohol brand zal geen steekvlam geven als je er een emmer water op gooit (een olie of vetbrand wel). De alcoholbrand zal doven als je het voldoende verdunt.
Ik vindt een spiritus kooktoestel veiliger dan een gastoestel. Er gebeuren in Nederland ook regelmatig ongevallen met gas aan boord. In Scandinavië is gas aan boord volgens mij daarom ook verboden.
Spiritus 96% vind ik gevaarlijker dan bijvoorbeeld benzine. De damp die in een gesloten jerrycan benzine zit, is niet brandbaar, omdat er te weinig zuurstof in zit. De damp die in een jerrycan spiritus 96% zit is wel brandbaar. Als je een spiritusbrand hebt geblust met bijvoorbeeld schuim (dus niet verdunnen) loop je het risico op herontbranding, juist omdat de damp brandbaarder is. Daarom is verdunnen de beste blusmethode voor een spiritusbrand.
Je hoort vaker van een ongeval met benzine dan van een ongeval met spiritus. Waarschijnlijk omdat nog niet heel veel schepen op spiritus koken.
Het grootste risico van het koken op spiritus is denk ik het vullen. Als het reservoir nog te heet is kan je een flinke steekvlam krijgen. Ook het knoeien tijdens het vullen (het lukt me nog steeds niet om zonder te knoeien te vullen) kan problemen geven. Wat nog risico verhogend werkt, is dat je een spiritusbrand soms niet eens ziet, met name als er een felle zon is.
Voor een goede discussie of uitwisseling van informatie ben ik altijd te porren. Wanneer het doel is om iemand belachelijk te maken dan haak ik af.
Groet,
Wilfred
Wilfred: Een alcohol brand zal geen steekvlam geven als je er een emmer water op gooit (een olie of vetbrand wel). De alcoholbrand zal doven als je het voldoende verdunt.
Unda: Hoe weet je zeker dat de brandende spiritus niet eerst wegspat voor het zich mengt met water? Bovendien zijn er allerlei situaties denkbaar. Bijvoorbeeld als je dertig liter brandende spiritus moet blussen met een emmer water, kun je er telkens slechts tien liter water tegelijk opgooien. Daardoor kan er mogelijk brandende spiritus op je kleding spatten. Vooral bij kunststof kledingvezels is dat erg gevaarlijk.
Ook de ondergrond is belangrijk, de brandende stoffen in de omgeving, de manier waarop het water wordt toegediend, kan de spiritus op een tapijt vallen? Zit de spiritus in een bak of tank, of ligt het in een plas, enz… Ik zoek een deskundige website die specifieke antwoorden geeft op dergelijke vragen.
Wilfed: Ik vind een spiritus kooktoestel veiliger dan een gastoestel. Er gebeuren in Nederland ook regelmatig ongevallen met gas aan boord. In Scandinavië is gas aan boord volgens mij daarom ook verboden.
Unda: Spiritus wordt in het algemeen veiliger gevonden dan butaan en propaan, omdat het veel minder explosief is. en ik dacht dat butaan en propaan bovendien in gastoestand onder in de boot blijven hangen, terwijl spiritusdamp volgens mij lichter is dan lucht en dus makkelijker wegwaait. En spiritus is makkelijker te verkijgen en volgens mij ook goedkoper dan butaan en propaan. Het nadeel is wel dat de vlam van spiritus soms onzichtbaar is. En dat je pas mag bijvullen als het kooktoestel is afgekoeld tot handwarm.
Wilfred: Spiritus 96% vind ik gevaarlijker dan bijvoorbeeld benzine. De damp die in een gesloten jerrycan benzine zit, is niet brandbaar, omdat er te weinig zuurstof in zit.
Unda: Waar baseer je dat op? In een jerrycan zit wel zuurstof, afhankelijk van de open ruimte in de jerrycan. Bovendien kan een jerrycan ook kapot gaan, lekken of per ongeluk niet goed dicht zitten, enz… Dan kan er in de boot een explosieve benzinedamp ontstaan. De verhouding tussen benzine en zuurstof in de lucht bepaalt of het luchtmengsel explosief is. En het is sowieso verstandig om brandstoffen niet in de felle zon te bewaren.
Wilfred: De damp die in een jerrycan spiritus 96% zit is wel brandbaar. Als je een spiritusbrand hebt geblust met bijvoorbeeld schuim (dus niet verdunnen) loop je het risico op herontbranding, juist omdat de damp brandbaarder is. Daarom is verdunnen de beste blusmethode voor een spiritusbrand.
Unda: Op welke websites baseer je dat? En ook dit hangt weer af van de situatie lijkt me. Je probeert ook om de waterschade te beperken en om je boot niet te laten zinken door teveel bluswater. En de spiritus zal verdampen. Herontbranden lijkt me niet de grootste zorg, tenzij er ook andere materialen branden, zoals hout. Ook schuim zal uiteindelijk mengen met de spiritus denk ik.
Wilfred: Het grootste risico van het koken op spiritus is denk ik het vullen. Als het reservoir nog te heet is kan je een flinke steekvlam krijgen. Ook het knoeien tijdens het vullen (het lukt me nog steeds niet om zonder te knoeien te vullen) kan problemen geven. Wat nog risico verhogend werkt, is dat je een spiritusbrand soms niet eens ziet, met name als er een felle zon is.
Unda: Voordat je vult kun je er een ongebruikte lucifer in de vlam houden voor de zekerheid. En je moet wachten tot het kooktoestel is afgekoeld tot handwarm. Het vullen van spiritus lijkt me inderdaad een risico. Maar je kunt daarvoor een duidelijke gebruiksaanwijzing ophangen. Zoals: gebruik trechter, alle gemorste spiritus goed opvegen, tank goed dichtdraaien, enz.. Je kunt ook voor de zekerheid aan dek bijvullen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?