Hoe blus je een spiritusbrand?

• richard

Jan schreef:

>

> Het betreft een B brand dus blussen met poeder blusser. Nooit met water.

Een poederblusser is niet aan te bevelen op een schip in verband met de grote restschade. Een schuimblusser (vorstvrij schuim) lijkt me een beter alternatief. Voor spiritusbranden heb je speciale blusschuimen maar het lijkt me niet dat je aan boord hebt.

Water blust ook zoals al eerder is genoemd.

• Hielke

Heb zelf ook wel eens een rare fik in een Origo3000 gehad (topje van de aansteker klem komen te zitten in het aflsuitmechanisme) Was even stress maar met een halve emmer water gelijk uit! Alles schoon & droog gemaakt en de volgende morgen weer gewoon te gebruiken. OK het is niet zo heet (vergeet biefstukken bakken maar) maar in onze ‘nieuwe boot’ gelijk weer zo'n ding!

• Hans Fix

Dat niet zo heet valt dus nu erg mee met de nieuwe brandalcohol van Talamex. Deze is tegenwoordig 96% en brand nog eens een stuk beter dan de 95% die ze eerst hadden. Wat je niet moet doen is er 85% uit de supermarkt ingooien want dat is inderdaad niet zo heet.

Hans Fix

• marksvrijheid

plus dat er water in het reservoir achter blijft, met het gevolg dat je steeds minder kunt vullen… dat gas een hetere pan oplevert ervaar ik ook, dat is een kwestie van accepteren …

• unda

Sorry, maar dit topic gaat specifiek over het blussen van een spiritusbrand. En het zou jammer zijn als die discussie hier zou stoppen.

Er is een algemeen topic over het gebruik van een spiritusbrander op een boot: http://zeilen.prikpagina.nl/read.php?f=234&i=46651&t=46651

• marksvrijheid

welke discusssie? volgens mij is het antwoord al gegeven :)

• Hans Fix

Gewoon een emmer water erover,

mijn biertje van 5% krijg ik ook niet in de fik, dus gewoon verdunnen.

Hans Fix

• Kaptein iglo

Als je deze stunt uit ga halen doe dat dan wel voor de ingang van het brandwondencentum in Beverwijk, Zijn ze er lekker vlot bij en het scheelt heel veel tijd met revalideren. Sukkel, dit lezen ook mensen die misschien niet weten hoe het wel moet! K.I..

• richard

Ik vraag me af wie hier de sukkel is, bij de brandweer van Ermelo zitten dan ook een paar sukkels.

Volgens hen is water bruikbaar om een ‘Brand van vloeistoffen, die met water mengbaar zijn, zoals alcohol’ te blussen; spiritus is ook een alcohol. Een schuimblusser blijkt hiervoor maar matig geschikt te zijn. Poeder voldoet het best.

http://www.brandweer-ermelo.net/blusmiddelen.htm

Het lijkt me zaak dat je de brandweer van Ermelo snel op hun domme advies attendeert en ze vertelt hoe het beter kan. Het is uiteindelijk een heel eind rijden van Ermelo naar Beverwijk.

• Kaptein iglo

Nog zo eentje !

Water is wel als blusmiddel te gebruiken maar dan moet je wel even weten hoe en over de middelen beschikken om dat zo uit te kunnen voeren. (Het water te vernevelen met speciale instelbare bluskop op brandslang en voorzichtig van bovenaf de brand te blussen).

Hans Fix die (het niet over deze wijze heeft maar) een volle emmer water er op wil gooien, loopt grote kans dit (reltief kleine) spritus brandje aan te jagen tot een gigantische vuurzee. (klassieke fout) Let daarom goed op wat je doet en zeer verstandig van Jan om vooraf goed na te denken over de wijze van blussen, mocht het mis gaan met zijn sprituskooktoestel.

Wees een beetje voorzichtig met je conclusies en vraag bij de brandweer maar eens na hoe je dit het beste aan kunt pakken. Groet K.I.